יום העצמאות של סרי לנקה - 4 בפברואר

יום העצמאות, שנקרא גם היום הלאומי, הוא חג לאומי של סרי לנקה שנחגג מדי שנה ב- 4 בפברואר לציון עצמאותה הפוליטית של המדינה מהשלטון הבריטי בשנת 1948. הוא נחגג בכל רחבי הארץ באמצעות טקס הנפת דגלים, ריקודים, מצעדים ומופעים. בדרך כלל החגיגה העיקרית מתקיימת בעיר הבירה קולומבו, שם הנשיא מניף את הדגל הלאומי ומעביר נאום טלוויזיוני לאומי. החגיגה הראשית מתקיימת במרכז קולומבו בפסטיבל נוואם פרהרה (Navam Perahera) שבו מתקיימים מופעי האמנות המסורתית של סרי לנקה.


בהיסטוריה של סרי לנקה התחוללו מאבקים רבים וביום העצמאות כל אלה נזכרים ונחגגים. אבל במיוחד נזכרת תנועת העצמאות נגד הבריטים.


בנאום הנשיא הוא מדגיש את הישגי הממשלה במהלך השנה האחרונה, מעלה סוגיות חשובות וקורא להמשך הפיתוח של המדינה. כמחווה לגיבורים הלאומיים של סרי לנקה שנלחמו ונתנו את חייהם למען המדינה מקיים הנשיא שתי דקות של דומייה לזכרם.

הסרי לנקים חוגגים את יום העצמאות שלהם בגאווה רבה. במקומות פולחן רבים ברחבי הארץ מתקיימות תפילות וטקסים דתיים למען שלום ושגשוג למדינה, לאנשים ולכוחות הצבא, המשטרה וההגנה האזרחית.  התקשורת הארצית מנסה לקדם רעיונות כמו גבורה, ביטחון, מסירות, אחדות לאומית, פטריוטיזם, לאומיות, שלום, אחריות לאומית ומודעות להיסטוריה הלאומית במוחם של אנשים.

לכבוד יום העצמאות של סרי לנקה, הנה כמה עובדות מעניינות עליה:

סרי לנקה היא מדינת אי שממוקמת דרומית מזרחית להודו באוקיאנוס ההודי.

סרי לנקה מכונה גם "פנינת האוקיאנוס ההודי" וגם הדמעה של הודו. השמות היפים האלה ניתנו לה גם בגלל היופי הטבעי המדהים שלה, המגוון הביולוגי יוצא הדופן ואבני החן היקרות שנמצאות בה, וגם בגלל שהאי הוא בעל צורה של דמעה וכשמסתכלים במפה זה נראה כאילו האי הוא טיפת דמעה שזולגת מתחת להודו.
צילום מסך קישור למפה של גוגל
בסרי לנקה נמצא העץ העתיק ביותר בעולם שננטע על ידי אנשים. העץ העתיק ביותר שנטע האדם נמצא באנוראדאפורה, אחת מהערים העתיקות ביותר בסרי לנקה ובעולם כולו. זהו עץ פיקוס קדוש בן 2,300 שנה שנקרא ג'אהה סרי מאה בודהי. העץ ניטע בשנת 236 לפני הספירה. עץ האם שלו הוא העץ הבודהי המפורסם בבוד גאיה שבהודו שמתחתיו השיג בודהה הארה כשעשה מדיטציה.
סטופת ג'טאוואנארמאיה, מבנה עתיק שנבנה במאה השלישית לספירה ונמצא באנאוראדאפורה
בסרי לנקה במגוון גדול של בעלי חיים
סרי לנקה משתרעת על שטח של רק 65,610 קמ"ר (גדולה פי 3 ממדינת ישראל) ויש בה מגוון גדול מאד של חיות בר. האי הוא ביתם של 123 מיני יונקים (כמו פילים, נמרים ותנינים), 227 מינים של ציפורים, 178 מינים של זוחלים, 122 מינים של דו חיים, ועוד מינים רבים של בעלי חיים אחרים.

עבור חובבי חיות הבר, הפארק הלאומי יאלה הוא ביקור חובה במסע לסרי לנקה. לנוסעים המעוניינים בלוויתנים, כדאי לטייל במיריסה (Mirissa) או טרינקומלי (Trincomalee).
פילים בטבע בסרי לנקה
התה הוא אחד מהענפים החקלאיים העיקריים בבסרי לנקה. אם אתם שותים תה, יכול להיות שהוא הגיע מסרי לנקה, שנקראה בעבר ציילון, ויש לה תה על שמה, תה ציילון.

סרי לנקה היא ביתו של הקינמון. סרי לנקה מפורסמת בזכות הקינמון שלה, מרכיב הכרחי עבור רבים מהמאכלים הנהדרים שלה. מקורו של הקינמון הציילוני, שנקרא גם "הקינמון האמיתי" הוא בסרי לנקה וכיום המדינה היא עדיין יצואנית מובילה של קינמון בעולם.

פסגת אדם היא ההר הקדוש ביותר במדינה. ההר הוא חלק מרכס ההרים סאמאנלה שבדרום סרי לנקה. הוא מקום עליה לרגל למאמינים מדתות שונות בסרי לנקה כבר למעלה מאלף שנים. בבודהיזם נקראת פסגת ההר סרי פאדה, כלומר טביעת רגל קדושה, והם מאמינים שבודהה נשאר שם כשעלה לגן העדן. עבור ההינדים זו טביעת הרגל של לורד שיווה. כששואלים נוצרים ומוסלמים, הם אומרים שזו טביעת הרגל של אדם כשהוא גורש מגן עדן.

סרי לנקה העניקה את המילה "סרנדיפיטי" (Serendipity) לשפה האנגלית. המילה סרנדיפיות נגזרת מהמילה "סרנדיפ", שמה הישן של סרי לנקה שנקראה כך על ידי הערבים והפרסים. המילה שהומצאה על ידי הסופר האנגלי הוראס וולפול בשנת 1754, התבססה על סיפור אגדה פרסי בשם "שלושת הנסיכים של סרנדיפ", בו הנסיכים "תמיד גילו תגליות, על ידי תאונות וטעויות, של דברים שהם כלל לא חיפשו". ה-18 באוגוסט הוא יום הסרנדיפיטי

דגל הלאום של סרי לנקה הוא אחד הדגלים העתיקים בעולם. דגל סרי לנקה, המכונה גם דגל האריות, נחשב לאחד העתיקים בעולם, מימי שנת 162 לפני הספירה. כמו כן, הוא נחשב לדגל היחיד בעולם שמכיר באמונות דתיות שונות, כאשר העלים שבו מייצגים את הבודהיזם, הפס הכתום העומד את ההינדואיזם והירוק את לאסלאם.
דגל סרי לנקה



אחת משיני בודהה שוכנת במקדש השן בקאנדי. שריד מהשיניים של בודהה הקדוש, שהובא מהודו במאה ה-4 לספירה, עדיין נשמר במקדש השן בקאנדי. בכל קיץ מתקיים פסטיבל מפואר המכונה Esala Perahera (פסטיבל השיניים), וזהו אחד משבעת הפסטיבלים הטובים ביותר בסרי לנקה, שנועד לכבד את השן.

זו המדינה הראשונה בעולם שהייתה לה ראש ממשלה אישה. ביולי 1960 זכתה סירימאבו בנדרנאיקה, מנהיגת מפלגת החירות בסרי לנקה, בניצחון בבחירות הכלליות והפכה לראשת הממשלה הראשונה בעולם. היא שירתה את המדינה במשך שלוש קדנציות לפני שהתפטרה באוגוסט 2000 בגלל בעיות בריאות. בגיל 84 נפטרה סירימאבו בנדרנאיקה מהתקף לב.

זה המקום שבו המקומיים מנענעים ראש כדי להגיד כן. ברוב התרבויות, כדי להפגין הסכמה נוהגים אנשים להנהן בראשם מעלה מטה וכדי להגיד לא, הם מנענעים את הראש ימינה ושמאלה. זה לא המקרה בסרי לנקה. כדי להגיד כן, האנשים מנענעים את הראש מצד לצד. זה יכול להיות מבלבל עבור המבקרים הזרים, אבל הם יתרגלו לזה.

המילה "Hotel" לא מתכוונת בהכרח לבית מלון. אם תסעו ברחבי סרי לנקה, אתם עשויים לראות שלטים שעליהם כתוב "Hotel", אך מאד יתכן שהם לא מתכוונים למקומות שבהם אפשר לשהות בלילה, מכיוון שהמילה מתכוונת גם למסעדות, בתי קפה וברים שמכונים כך. הסיבה המדויקת לכך אינה ידועה. אם תשאלו את המקומיים, הם בטח יגידו שזה פשוט דבר מגניב לעשות. זה עלול להטעות. אז כדי לגלות אם מדובר במלון או במסעדה, תצטרכו לבדוק אם המקום מגיש אוכל או שיש אפשרות לישון בו בלילה.


הכדורעף הוא הספורט הלאומי של סרי לנקה. למרות שהספורט הפופולרי ביותר במדינה הוא קריקט, כדורעף הוא שהפך לספורט הלאומי שלה. סרי לנקה הכירה את המשחק בשנת 1916 והוא זכה לפופולריות עצומה תוך כמה שנים. בשנת 1951 הוקמה התאחדות הכדורעף והוא הוכרז רשמית כמשחקה הלאומי של סרי לנקה בשנת 1991.

ה-4 בפברואר הוא גם יום הסרטן יום הולדת לפייסבוק ויום המרק הביתי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות