יום השפה הספרדית- 23 באפריל

יום השפה הספרדית הוא אחד מששת ימי השפות שקבע האו"ם, לכבוד שש השפות הרשמיות שמדוברות בו. היום המיוחד לכבודה של השפה הספרדית, השפה השנייה המדוברת ביותר בעולם, נוסד בשנת 2010, במטרה "לחגוג רב-לשוניות וגיוון תרבותי וכן לקדם שימוש שווה בכל שש שפות העבודה הרשמיות ברחבי הארגון". 

בפעם הראשונה נחגג היום ב-12 באוקטובר, במסגרת חודש המורשת הספרדית. מאוחר יותר שונה התאריך ל-23 באפריל כדי לחוות כבוד לסופר הספרדי מיגֶל דה סֶרוואנטס סַאבֶדְרָה. דה סרוואנטס נפטר ב -22 באפריל בשנת 1616, אך על פי מנהג התקופה מותו תועד ביום הלווייתו, בתאריך 23 באפריל, ולכן תאריך זה נבחר כיום הנצחת מותו. 

מקור השפה הספרדית בספרד. נכון להיום, ישנם יותר מ -450 מיליון דוברי ספרדית כשפת אם בעולם. רק השפה הסינית עולה על ספרדית כשפה המדוברת ביותר בעולם. ספרדית היא גם השפה השלישית ביותר שנלמדת בעולם, אחרי אנגלית וצרפתית. כ-75 מיליון אנשים בעולם דוברים ספרדית כשפתם השנייה.

הספרדית (שנקראת באנגלית Español) או הקסטילית (באנגלית Castellano), היא שפה ששייכת לקבוצת השפות הרומאניות, שפות שהתפתחו מהשפה הלטינית.
ספרדית היא השפה הרשמית ב-20 מדינות: ספרד, ארגנטינה, מקסיקו, קוסטה ריקה, הרפובליקה הדומיניקנית, גיניאה המשוונית, קובה, גואטמלה, הונדורס, ונצואלה, ניקרגואה, אל סלוודור, אקוודור, אורוגוואי, בוליביה, פנמה, פרגוואי, פרו, צ'ילה וקולומביה. חוץ מהן השפה הרשמית בפוארטו ריקו היא ספרדית אך כך גם אנגלית. 

ארצות הברית מדורגת במקום השני במספר דוברי הספרדית. כ-43 מיליון איש בארה"ב מדברים ספרדית כשפה ראשונה. מספר זה ממשיך לצמוח מדי שנה. ספרדית היא השפה הזרה הנלמדת ביותר בארצות הברית. עד 70 אחוז מהתלמידים מהגן ועד סוף התיכון לומדים את השפה הספרדית.

ספרדית היא גם אחת משש השפות הרשמיות של האומות המאוחדות. השפות הרשמיות האחרות של האו"ם הן ערבית, סינית, אנגלית, צרפתית ורוסית.


לכבוד יום השפה הספרדית, קבלו כמה עובדות מעניינות עליה:


השפה הספרדית הושפעה מהשפה הערבית. הצבאות הערביים החלו לכבוש את חצי האי האיברי בשנת 711, והביאו עימם את האמנות, האדריכלות והשפה הערבית לאזור. הערבית התערבבה בהדרגה עם הספרדית העתיקה שהפכה להיות השפה המדוברת כיום. כאשר ספרד גירשה את הערבים בשנת 1492, שמרה השפה כ -8,000 מילים ערביות. מלבד הלטינית, הערבית היא התורמת הגדולה ביותר לספרדית. מילים רבות בספרדית מגיעות מהשפה הערבית כמו: אל alfombra (שטיח), לה almendra (שקדים) ולה אלמודה (כרית).

השפה הספרדית היא פואטית ויש לה משפטים ארוכים. כאשר מתרגמים מאנגלית לספרדית, הטקסט צפוי להתרחב ב-15-25%. הסיבה להתרחבות זו נעוצה בכך שהספרדית מפורטת יותר, פואטית ומלאת הבעה.
כשמשחת השיניים קולגייט רצתה לפרסם במדינות דוברות ספרדית, היא נתקלה במכשול מכיוון שהמילה קולגייט בספרדית (Cuelgue) נשמעת כמו "תתלה את עצמך".

בספרדית כתובה, בתחילת כל שאלה צריך לכתוב סימן שאלה הפוך (¿).
בספרדית, אם אתם רוצים להזמין קנקן של מיץ אפרסמון, אתם צריכים לבקש "חרא דה קקי בבקשה". לא מאמינים? תבדקו בגוגל טרנסלייט: "Jarra de caqui por favor".

אם מתחשק לכם לשתות במדינות דוברות ספרדית קוקה קולה, עדיף שתבקשו רק "קוקה", מכיוון שהמילה "קולה" משמעותה בספרדית היא "ישבן".

כאשר הגיעו מחפשי הזהב ומגלי הארצות דוברי הספרדית לצפון יבשת אמריקה, הם סימנו את המקום במפה כ- "אקא נאדה" (בספרדית: aca nada, כאן אין כלום). כך קיבלה על פי אחת ההשערות קנדה את שמה.

הסדרה "דורה החוקרת" נועדה במקור ללמד ילדים אמריקאים ספרדית.

בגרסה הספרדית של בובספוג, שמותיהם של כל הדמויות מתורגמים לספרדית - 
Bob Esponja -בוב הספוג, Patricio Estrella - פטריסיו הכוכב (פטריק סטאר), Calamardo Tentáculos - קלאמרי הזרועות (סקווידוויד), Arenita Mejillas - אבן חול לחיים (סנדי צ'יקס), Don Cangrejo - דון סרטן (מר קראב), Perlita - פרלה הבת של מר קראב. ורק גארי נשאר גארי. עוד משהו קטן: אם תנסו לתרגם את השמות במלואם בגוגל טרנסלייט, תקבלו את שמות הדמויות ולא את התרגום המילולי של המילים. (מקור: ויקיפדיה)


מקור התמונה

איך לחגוג את יום השפה הספרדית?

כדי לחגוג את יום השפה הספרדית תוכלו לקרוא את הספר "דון קישוט" שכתב הסופר מיגל דה סרוואנטס, או את אחד מספריו האחרים, כמו "שיח הכלבים", "הגברת קורנליה", "הצועניה הקטנה" ועוד. תוכלו לקרוא גם ספרים של מחברים ספרדים פופולריים אחרים כמו ג'וליה אלוורז, קרלוס פואנטס ורוסה מונטרו.

התחילו ללמוד את השפה הספרדית. אם אתם כבר יודעים ספרדית, זה היום להעשיר את אוצר המילים שלכם. רוצים ללמוד ספרדית? תוכלו לעשות בחינם זאת דרך האפליקציה Duolingo המשמשת ללימודי שפות. האפליקציה נתמכת מתרומות של חברות כמו גוגל, אך מקבלת תרומות גם מאדם פרטי שהחליט לקחת אותם כפרויקט: אשטון קוצ'ר.

ברחבי העולם, באזורים דוברי ספרדית, מתקיימים אירועים ופעילויות לכבוד השפה הספרדית. אחד האירועים הפופולאריים ביותר הוא קריאתו של אחד הרומנים המהוללים ביותר של מיגל דה סרוונטה סאבדרה, דון קישוט. 

הקשיבו לשירים פופולריים שמכילים את השפה הספרדית כמו "La Isla Bonita" של מדונה, "La Bamba" של ריצ'י ואלנס, "Te Amo" של ריהאנה, ו- "Livin 'La Vida Loca" של ריקי מרטין.

עוד ימי שפות רשמיים שקבע האו"ם הם יום השפה הצרפתית ב- 20 במרץ, יום השפה הסינית ב- 20 באפריל, יום השפה האנגלית ב- 23 באפריל, יום השפה הרוסית ב- 6 ביוני ואת יום השפה הערבית ב- 18 בדצמבר. מטרת ימי השפה של האו"ם היא לחגוג את רב הלשוניות והמגוון התרבותי וכן לקדם שימוש שווה בשש השפות הרשמיות ברחבי הארגון.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות