יום הספר העולמי- 23 באפריל

יום הספר העולמי או יום הספר וזכויות היוצרים העולמי, הוא אירוע שנתי שמתקיים ב -23 באפריל, שהוכרז על ידי ארגון האו"ם לחינוך, מדע ותרבות (אונסק"ו) למטרת קידום הקריאה, פרסום ספרים וזכויות יוצרים.
בפעם הראשונה נחגג יום הספר ב-23 באפריל בשנת 1995.

יש אנשים שאוהבים לקרוא ביוגרפיות של האנשים המשפיעים ביותר בהיסטוריה. יש אנשים שאוהבים רומנים מרגשים. יש אנשים שאוהבים ספרי ריגול, בלשות ומדע בדיוני ויש כאלה שאוהבים ספרי אימה שמעבירים צמרמורת בעמוד השדרה שלהם. בלי קשר לסוג הספרים האהוב עליכם, האמת שאין עליה עוררין היא שהעולם לא יהיה אותו דבר בלי הספרים. ספרים חינכו אותנו ומעוררים השראה זה אלפי שנים, ולכן יום הספר העולמי הוא יום חג שראוי לחגוג אותו בהחלט.

ספרים הם יותר מפיסות נייר פשוטות שעליהן מודפסות מילים (או, במקרה של ספרים דיגיטליים, חבורה של פיקסלים על גבי המסך). הם דלת לעולם אחר, בין אם זה עולם דמיוני או עולם עובדתי שמלמד אותנו דברים חדשים מדהימים. יום הספר העולמי כולו חוגג את העוצמה הנפלאה של הספרים ואת חדוות הקריאה. יום הספר נועד במיוחד לעודד אהבת קריאה אצל ילדים, אך אנשים בכל הגילאים יכולים להזדהות ולחגוג את היום.



ההיסטוריה של הספר

ספרים לא תמיד נראו כפי שהם נראים היום, עם הכריכות המבריקות והדפים החלקים שלהם. כאשר הומצאו מערכות כתיבה בתרבויות קדומות לפני אלפי שנים, נעשה שימוש בלוחות חימר. מאוחר יותר, האנושות עברה להשתמש בפפירוס. במאה השלישית, הסינים היו הראשונים לייצר משהו שדמה לספרים של ימינו בכך שהם כללו מספר רב של עמודי במבוק עבים שנתפרו יחד. ואז, באמצע המאה ה -15, בית הדפוס של יוהנס גוטנברג הביא ספרים לעידן התעשייתי, והפך אותם לזמינים לכל מי שרוצה לקרוא אותם. בזכות ההמצאה הגאונית כולנו יכולים ליהנות מיצירותיהם של שייקספיר, טולסטוי ורבים אחרים בנוחות ביתנו כיום.

יום הספר העולמי נוצר ב- 23 באפריל 1995 על ידי ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו). הקשר בין תאריך זה לבין ספרים, לעומת זאת, נוצר בספרד בשנת 1923, מכיוון שזה יום השנה למותם של ויליאם שייקספיר ואינקה גרסילאסו דה לה וגה, מתעד ההיסטוריה הספרדי הבולט.

היו כמה רעיונות לתאריך בשנה שבו צריך לקיים את יום הספר העולמי. במקור, ויסנטה קלבל אנדרס, סופר מולנסיה, הציע כי היום צריך להיות ביום המכבד את הסופר מיגל דה סרוונטס, ביום ההולדת שלו שב-7 באוקטובר, או בתאריך מותו, 23 באפריל. התאריך האחרון הוא זה שנבחר כי זה היה גם התאריך שבו ויליאם שייקספיר נפטר וכאשר גם אינקה גרסילאסו דה לה וגה נפטר. למעשה, עוד כמה סופרים בולטים נפטרו גם ב- 23 באפריל (אולי הסופרים צריכים להיזהר מהתאריך הזה!)

במדינות מסוימות, יום הספר העולמי מתקיים למעשה בימים אחרים בשנה, למרות שהאירוע הבינלאומי נוצר על ידי אונסקו. לדוגמה, שוודיה, בריטניה ואירלנד כולן חוגגות את אירועי יום הספר העולמי שלהן ביום אחר. עם זאת, היום הבינלאומי נערך באותו יום בכל שנה מאז שהחל בשנת 1995.



איך לחגוג את יום הספר העולמי?

חובבי ספרים נלהבים יכולים לחגוג את יום הספר העולמי במספר דרכים, ולהפיץ את הדרכים החיוביות שקריאה יכולה להשפיע על חייכם. זה היום שבו אתם יכולים להשקיע מחשבה כיצד לעודד אחרים לקרוא יותר, במיוחד אם אתם הורים או שאתם עובדים עם תלמידים. תוכלו לקרוא ספר מועדף ואפילו לקרוא אותו בקול רם לילדים, צעירים, או אולי אנשים מבוגרים שיעריכו מישהו שקורא להם. 
הדרך הטובה ביותר לחגוג את היום הזה תהיה למצוא את הזמן לקרוא. יש לכם ספר שאתם פשוט לא מסוגלים לסיים אותו? זה הזמן להתכרבל על הספה או עם שמיכה בחוץ עם כוס קפה או תה וליהנות מכל עמוד עד האחרון.
יום הספר העולמי





הוסף רשומת תגובה

0 תגובות