יום החמוס- 2 באפריל

יום החמוס נחגג ב-2 באפריל במטרה להעלות את המודעות של הציבור לחמוס המבוית ולצרכים שיש לו כאשר מאמצים אותו כמו רווחה, טיפול ותזונה. אנשים רבים מאמצים בימינו חמוס כחיית מחמד וחשוב לדעת איך לטפל בחיה התוססת והאינטליגנטית הזאת באחריות.

החמוס נקרא גם חמוס הבית והוא תת מין של סמור. כבר לפני מאות שנים אנשים באירופה בייתו את החמוסים כדי ללכוד עכברים, חולדות ומכרסמים אחרים. החמוסים הצליחו להיכנס למחילות בזכות גופם הארוך והצר. בימי הביניים באירופה לחמוס היה מעמד חשוב כחיית בית ומשמיד מכרסמים בגלל שהחתולים נחשבו אז לבני לוויה של מכשפות ועובדי שטן.

עוד בני משפחה של החמוס, משפחת הסמוריים: לוטרה, חורפן, סמור, גירית, דלק וגריזון. 

לחמוס יש בלוטות ריח שמפיצות ריח חריף ולא נעים שנועד לסמן טריטוריה, לחיזור ולהרתיע טורפים.

החמוס הוא קרניבור מובהק, כלומר הוא אוכל מזון מהחי בלבד. יש לו מלתעות מפותחות מאד עם 28-33 שיניים חדות כתער.

תוחלת החיים הממוצעת של חמוס נעה בין 5 ל-8 שנים, אם כי יש חמוסים שהגיעו אף לגיל 14 שנים.

אנשים רבים אוהבים לגדל את החמוס כחיית בית בגלל האינטליגנציה הגבוהה שלהם. הם יצורים סקרניים מאד ומסוגלים לעשות הרבה טריקים משעשעים. הם יכולים להשתמש בארגז צרכים כמו חתולים והם גם בעלי חיים חברותיים שדורשים הרבה תשומת לב.

אם אתם שוקלים לאמץ חמוס, קחו בחשבון שהתזונה המתאימה לו היא בשרית בלבד. החמוס נוהג לאכול חולדות, עכברים ותרנגולות חיים. מזון מעובד אינו נותן מענה לצרכים שלו. תזונה צמחית גם אינה מתאימה לו. כיום יש אפשרות לתת לחמוס מזון יבש שמותאם במיוחד לחמוסים. צריך להיזהר ולא לתת לחמוסים לזלול חטיפים לכלבים, כי הם עלולים לאהוב את זה, אבל יש בהם הרבה סוכרים ומעט מדי בשר וכך הם עלולים לשבוע ולוותר על האוכל הבריא והחיוני להם, וגם להשמין ולחלות בסוכרת למשל.

החמוסים הם יצורים ליליים בטבעם, אך כאשר הם מאומצים הם מתאימים את שעות הפעילות שלהם לאלה של המאמצים בגלל שהם אוהבים אינטראקציה. כמו טורפים רבים, הם אוהבים לשחק באינטנסיביות זמן קצר ואז לפרוש לשינה של כמה שעות. בסך הכל נוהגים החמוסים לישון כ-18 שעות ביממה.

החמוסים בתרבות

בבריטניה, בירידים כפריים ובפסטיבלים מארגנים תחרויות מרוצי חמוסים בהן החמוסים עוברים דרך צינורות בעוד שבעליהם מהמרים על החיה שתצליח לעשות זאת הכי מהר. 

בעבר היה נהוג בקרב כורי פחם ביורקשייר שבאנגליה להתחרות בענף ספורט יוצא דופן למדי שנקרא רגל-חמוס (לא לבעלי לב חלש) - בתחרות זו מכניסים חמוסים למכנסיים כדי לראות כמה זמן המתחרים מצליחים לעמוד בזה. שיא העולם נמשך חמש וחצי שעות!

חמוסים הופיעו גם ביצירות אמנות ידועות. בציור המפורסם של ליאונרדו דה וינצ'י, הגברת עם ההרמין משנת 1490, חוקרי אמנות רבים טוענים שהגברת מחזיקה בו חמוס. יש גם דיוקן של המלכה אליזבת הראשונה עם חמוס כחיית מחמד שלובש כתר זעיר כקולר!

הגברת עם ההרמין, לאונרדו דה וינצ'י, 1490 (נחלת הכלל)

מדוע נחגג יום החמוס ב-2 באפריל?

במשך עשרות שנים חגגו חובבי החמוסים בארה"ב את יום החמוסים הלאומי. עם זאת, ההכרה ביום זה הגיעה רק בשנת 2014 כשקרול רוש מניו יורק שהתלהבה כל כך מהחמוס שלה וארגון החמוסים האמריקאי דאגו לכך.

איך לחגוג את יום החמוס?

אם יש לכם חמוס, זה היום לצלם אותו ולפנק אותו ולהעלות תמונות שלו לרשתות החברתיות עם ההאשטג #יום החמוס או #NationalFerretDay. זה היום לקרוא וללמוד על גידול חמוסים, מה מותר ומה אסור לעשות איתם כדי לא לפגוע בבריאותם ורווחתם. אם אין לכם חמוס, תוכלו לאמץ חמוס, רק קודם תקראו מה צריך בשביל לגדל חמוס ואיך מטפלים בו טוב.


ה-2 באפריל הוא גם יום הפיוס וגם יום האוטיזם העולמי

הוסף רשומת תגובה

2 תגובות

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)