יום הנוגט- 26 במרץ

ביום הנוגט שחל ב -26 במרץ חוגגים לכבוד ממתק הנוגט, שבישראל נקרא "חלביצה". לנוגט יש כמה גרסאות. או שהוא רך ולעיס, או שהוא קשה ופריך. כמעט בכל חנות ממתקים או סופרמרקט אפשר למצוא אותו. 

הנוגט מיוצר על ידי הקצפת חלבוני ביצה להם מוסיפים דבש או סוכר, אגוזים קלויים ולפעמים פירות מסוכרים, יש האומרים שנוגט הוא תענוג מתוק מאז רומא העתיקה. אפשר ליהנות מהנוגט כממתק בזכות עצמו או בשילוב של שוקולד או חומרי טעם אחרים. המתכונים של הנוגט נעים בין המסורתי יותר שיש בו שקדים ודבש לבין אלה המיוחדים עם נגיעות של פרי הדר.

השם נוגט מגיע מהמילה הצרפתית הפרובנסית עתיקה "נוגט", שפירושה בפשטות "עוגת אגוזים". 

לנוגט יש שלושה סוגים בסיסיים:

1. נוגט לבן - עשוי מחלבונים טרופים ודבש. 

2. נוגט חום - עשוי ללא חלבונים ובעל מרקם מוצק יותר, לעתים קרובות פריך.

3. נוגט וינאי או גרמני - שהוא סוג של פרלין שוקולד ואגוזים.

ההיסטוריה של הנוגט

התיעוד המוקדם ביותר של ממתק הנוגט הוא משנת 1441, מקרמונה שבאיטליה. חתונה של אצילים הגישו לחתן ולכלה ממתק שעשוי מדבש, שקדים וחלבון ביצה. הצורה של הממתק הייתה ה"טורצו", מגדל מהמאה ה-13 וממנו קיבל הנוגט את השם "טורונה". גם בספרד, שבה הוא תועד לראשונה במאה ה-16, קראו לממתק "טוּרוֹן" שכולל שקדים קלויים, סוכר, דבש וחלבון ביצה. בצרפת הוכר הנוגט במאה ה-18 ושם הם קראו לו "נוגט מונטלימר", "נוגט פרובנס" או "טורון קטאלני".
הנוגט עשה את דרכו דרך טורקיה ויוון גם לאסיה, שם נוספה אבקת חלב כבסיס. במזרח התיכון הנוגט הוא ממתק פופולרי. היצרנים המקומיים הכירו אותו בתקופת השלטון הצרפתי במדינות שם כמו לבנון, מרוקו (שם הוא נקרא ז'אבן) ועוד. באיראן ממתק זה נקרא "גז", אם כי שם הוא עשוי ממיץ צמחים מתוק במקום מדבש, מה שהופך אותו לחטיף טבעוני.
כיום, לא מעט חטיפי ממתקים שונים, בעיקר אמריקאיים, נוטים להתפאר בכך שהם מלאים בנוגט. עם זאת, אלה מיוצרים לרוב עם הרבה סירופ תירס ולא ממש דומים לנוגט מסורתי בכלל.
בארצות הברית, יצרני חטיפי הנוגט המודרניים משתמשים במתכון שונה מזה של הנוגט המסורתי. הם מכינים מתערובת של סוכרוז וסירופ תירס המאוורר בתכשיר הקצפה כמו חלבון ביצה או חלבון סויה הידרוליזה או ג'לטין. זהו המרכיב המועדף והמשמש לעתים קרובות של חברות ממתקים גדולות מכיוון שהוא לא יקר להכנה ומשמש כמילוי לממתקים כמו מארס, סניקרס, 3 המוסקטרים, שוקולד של ריסס, בייבי רות' ועוד.
אפשר למצוא גם קרם נוגט במוצרים שונים כמו דגני בוקר, חטיפים ועוגות.

איך לחגוג את יום הנוגט?

אם אתם לא מכירים את הנוגט, למרות שאין סיכוי כזה, היום זו הזדמנות מצוינת לטעום אותו. אם אתם כבר מכירים, היום זה היום להתענג על ממתק הנוגט או חטיף ממולא בקרם נוגט ולפרסם את אהבתכם באמצעות ההאשטג #NationalNougatDay ברשתות החברתיות.

יום הנוגט

ה-26 במרץ הוא גם יום סגול למודעות למחלת האפילפסיהיום התרד ויום המצא חג משלך

 

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות