יום שפות הסימנים הבינלאומי - 23 בספטמבר

האם ידעתם ששפת הסימנים היא לא אוניברסלית ויש יותר מ-300 שפות סימנים שונות בעולם, בהתאם לשפות המדוברות באזורים שונים?

על פי נתוני הפדרציה העולמית של חרשים, ישנם כ- 72 מיליון חרשים ברחבי העולם. יותר מ 80% מהם גרים במדינות מתפתחות. באופן קולקטיבי, הם משתמשים ביותר מ -300 שפות סימנים שונות.

היום הבינלאומי של שפות הסימנים הוא הזדמנות ייחודית לתמוך ולהגן על הזהות הלשונית והמגוון התרבותי של כל האנשים החירשים ומשתמשי שפת הסימנים האחרים. 

שפות הסימנים הן שפות טבעיות המובחנות מבנית מהשפות המדוברות. קיימת גם שפת סימנים בינלאומית המשמשת אנשים חירשים בתקשורת בינלאומית עם אנשים בחו"ל. היא נחשבת לשפת פידג'ין (שפה חדשה שנוצרת מעירוב של כמה שפות אחרות לצורך תקשורת בין דוברי השפות הללו) שאינה מורכבת כמו שפות סימנים טבעיות ויש לה לקסיקון מוגבל.

האמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות מכירה ומקדמת את השימוש בשפות הסימנים. היא מבהירה כי שפות הסימנים שוות במעמדן לשפות המדוברות ומחייבת את המדינות המפלגות להקל על לימוד שפת הסימנים ולקדם את הזהות הלשונית של קהילת החירשים.

האסיפה הכללית של האו"ם הכריזה על 23 בספטמבר כעל היום הבינלאומי של שפות הסימנים במטרה להעלות את המודעות לחשיבותה של שפת הסימנים במימוש מלא של זכויות האדם של אנשים חירשים.

ההצעה ליום הגיעה מהפדרציה העולמית של חרשים (WFD), פדרציה של 135 עמותות לאומיות של חרשים, המייצגות כ -70 מיליון זכויות אדם של חרשים ברחבי העולם. הבחירה ב- 23 בספטמבר מציינת את תאריך הקמת ה- WFD בשנת 1951. יום זה מציין את הולדתו של ארגון הסברה, שמטרתו שמירה על שפות הסימנים ותרבות החירשים היא אחת המטרות העיקריות להגשמה. של זכויות האדם של חירשים.

היום הבינלאומי של שפות הסימנים נחגג לראשונה בשנת 2018 במסגרת השבוע הבינלאומי של החירשים.

השבוע הבינלאומי של החירשים נחגג לראשונה בספטמבר 1958 ומאז התפתח לתנועה עולמית של אחדות חרשים והשתדלות מרוכזת להעלאת המודעות לנושאים העומדים בפני חירשים בחיי היומיום שלהם.

איך נוצרה שפת הסימנים הישראלית?

ב-1873 פתח מרכוס רייך בית ספר יהודי לחירשים בגרמניה. בית ספר זה נחשב בזמנו לאחד הטובים בעולם בתחומו, ולפיכך הגיעו אליו תלמידים יהודים חירשים מכל רחבי העולם, ואף תלמידים לא-יהודים. מורים מבית הספר הזה הקימו ב-1932 את בית הספר העברי הראשון לחירשים בירושלים.

בהדרגה החלה להתפתח שפת הסימנים הישראלית (שס"י), שהיא דומה למדי, גם היום, לשפת הסימנים הגרמנית. בשנות ה-40 כבר הייתה בארץ קהילת חירשים יהודים מגובשת עם שפת סימנים משלה. 

שפת הסימנים הישראלית היא היום אמצעי התקשורת המוכר והנלמד בקרב ישראלים כבדי שמיעה. העברית משמשת לדוברי שפת הסימנים הישראלית כשפה שנייה, והם חווים קשיים דומים לאלה שיש למיעוטים לשוניים אחרים, כגון עולים חדשים או ערבים ישראלים. בין היתר, הם זקוקים לשירותי מתורגמנות, לא רק בשל קשיי השמיעה, אלא גם משום שקל להם יותר להתבטא בשפת-אמם, שהיא שפת הסימנים הישראלית. במגזר הערבי בישראל קיימות כמה שפות סימנים אחרות שמשמשות קהילות קטנות של כבדי שמיעה, אולם ערבים ישראלים רבים לומדים את שפת הסימנים הישראלית.

לכבוד יום שפות הסימנים הבינלאומי, תוכלו ללמוד ולהעשיר את הידע שלכם לגבי שפות סימנים. באינטרנט יש סרטונים רבים שמלמדים את שפת הסימנים ותוכלו לגלות כמה שהסימנים שונים בין השפות באזורים שונים ומתאימים לשפה המדוברת וכמה חשוב להבחין ולהתחשב בשונות התרבותית בין אנשים, גם בשימוש בשפת הסימנים.



ה-23 בספטמבר הוא גם היום הלאומי של ערב הסעודית, יום הזעתר וגם יום הרגליים חסרות המנוחה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות