יום הבוטנים- 13 בספטמבר

ה-13 בספטמבר הוא יום הבוטנים, שנותן לבוטנים כבוד גדול.
מקורם של הבוטנים הוא ככל הנראה בדרום אמריקה לפני כ-7,500 שנים. 
הבוטנים נקראים גם "אגוז אדמה", אבל הם אינם אגוזים! הם צומחים מתחת לאדמה, כמו תפוח אדמה. בגלל שהם זרעים אכילים שנוצרים בתרמילים, הם שייכים למשפחת הקטניות ביחד עם אפונה ושעועית. אגוזים לעומת זאת צומחים על עצים.
הבוטנים עשירים בחלבון, בנוגדי חימצון, בויטמינים E ו- B6 ובמינרלים כמו מגנזיום, ברזל ואבץ. מחקרים מראים שהקטניות הנפלאות האלה גם עוזרות בספיגה של חומרים מזינים אחרים.

כמו שהבנתם, מומלץ מאד לאכול בוטנים אבל יש כמה דברים שצריך להיזהר מהם: 
יש אנשים שסובלים מאלרגיה חריפה לבוטנים, ביניהם פעוטות וילדים קטנים. לכן במוסדות חינוכיים ובפעוטונים רבים דואגים לוודא לגבי אלרגיות של ילדים לבוטנים ובמקרה שיש ילד כזה במוסד החינוכי, דואגים לחטא את הסביבה מבוטנים ולהדריך את הילדים האחרים לא להביא עימם חטיפים ומאכלים שמכילים או עשויים להכיל בוטנים כמו במבה וחמאת בוטנים.
בוטנים עלולים להזדהם בעובש שמייצר את הרעלן אפלטוקסין שגורם לסרטן. לכן צריך להיזהר כשאוכלים בוטנים ולאכול אותם טריים ונקיים ללא עובש.

ההיסטוריה של הבוטן
הבוטנים בויתו לראשונה בדרום אמריקה לפני כ-7,500 שנים בארגנטינה או בוליביה. משם הם נפוצו עד למרכז אמריקה, שם גילו אותם הספרדים והפיצו אותם לעולם המערבי.
בתנ"ך יש אזכור לבוטן באלף השני לפני הספירה: "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִשְׂרָאֵל אֲבִיהֶם, אִם-כֵּן אֵפוֹא זֹאת עֲשׂוּ--קְחוּ מִזִּמְרַת הָאָרֶץ בִּכְלֵיכֶם, וְהוֹרִידוּ לָאִישׁ מִנְחָה: מְעַט צֳרִי, וּמְעַט דְּבַשׁ, נְכֹאת וָלֹט, בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים." (ספר בראשית, פרק מ"ג פסוק י"א). למרות זאת, הפירוש המקובל לבוטנים הוא לפרי אלת הבטנה - פיסטוק.
הבוטנים הגיעו לראשונה לסין במאה ה-17, על ידי סוחרים פורטוגזים.
האגרונום והממציא האמריקאי ג'ורג' וושינגטון קרבר חקר את השימוש בבוטנים והמליץ על כ-300 מוצרים שבהם ניתן להשתמש בבוטנים. הדבר הביא לעלייה משמעותית בגידול בוטנים בדרום ארצות הברית.
בשנות ה-80 של המאה העשרים עלתה הפופולריות של הבוטנים בסין והחל משנת 2006, סין הפכה למובילה עולמית בייצור בוטנים, לפני הודו וארצות הברית. בשוק הסיני צורכים את הבוטנים בעיקר לייצור שמן.

איך לחגוג את יום הבוטנים?
אם אתם לא אלרגיים לבוטנים, תוכלו לאכול בוטנים, הכי טוב טריים. עוד מאכלים שמכילים בוטנים שתוכלו לחגוג עימם את יום הבוטן הם קבוקים (חטיף בוטנים מצופים), חמאת בוטנים ובמבה.





הוסף רשומת תגובה

0 תגובות