יום המודעות למחלת הצליאק- 13 בספטמבר

מחלת הצליאק היא הפרעה אוטואימונית רצינית המשפיעה על כל חלק של הגוף בגלל חוסר היכולת שלו לעכל גלוטן. למרות שהסיבה למחלה היא כנראה חלק מההרכב הגנטי של האדם, רוב האנשים אינם יודעים שהם נשאים של המחלה, ולכן רובם בסופו של דבר חיים עם זה מבלי לדעת. חשוב להעלות את המודעות למחלה זו, כי מי שלא יודע שהוא נשא, לא מודע לגורם של בעיות הבריאות שלו.
מחלת הצליאק (בעברית דַּגֶּנֶת, בעבר נקראה כָּרֶסֶת), נובעת מרגישות לחלבון בשם גליאדין, המרכיב ביחד עם חלבון נוסף הנקרא גלוטנין, את הגלוטן המצוי בדגנים מסוימים. 
יש מחקרים שטוענים שגם הגלוטנין לבדו מכיל רכיבים המזיקים לחולי הצליאק.
הגלוטן הוא חומר שמספק מזון לגרעין הדגן במהלך גדילתו. הוא מצוי בעיקר בדגנים כגון חיטה, שעורה ושיפון.

מחלת הצליאק הוכרה כבר ביוון העתיקה, כשהרופא היווני גלינוס אבחן אותה כמחלה של הבטן וקרא לה קוליאקוס. בשנת 1888, הרופא הבריטי סמואל גי תיאר את המחלה ביותר פירוט והמליץ על תפריט נטול עמילן כדי להתגבר על המחלה. בשנת 1908 הרופא האמריקאי כריסטיאן הרטר המליץ לחולי צליאק לאכול רק חלבונים ושומנים ולהימנע מפחמימות. שמה הנוסף של מחלת הצליאק הוא Gee-Herter´s disease על שם הרופאים גי והרטר.



יום המודעות לצליאק מצוין ב-13 בספטמבר לכבוד יום לידתו של ד"ר סמואל גי בשנת 1839, הרופא הראשון שזיהה את הקשר בין מחלת הצליאק לאכילת עמילן. באמצעות גילוי זה הוא עזר לאלפי אנשים שמעולם לא ידעו שיש להם מחלת צליאק, לגלות דרכים טובות יותר לחיות ארוכים ומאושרים יותר באמצעות הימנעות מאכילת עמילן. היום הוכרז בשנת 2010 בסנאט של ארה"ב במטרה להעלות את המודעות למחלה.
התסמינים של מחלת הצליאק הם רבים ושונים, בגלל זה היא נקראת גם "מחלת אלף הפנים", כי יש לה פנים רבות. לפעמים אין לה תסמינים כלל. בצורתה הקלאסית מופיעים בילדים הפרעות בגדילה, משקל נמוך, גפיים רזות מהרגיל, נפיחות בטן המלווה בכאבים, בחילות, הקאות ויציאות שלשוליות מרובות ואנמיה מחוסר ברזל. 
נשים שחולות בצליאק ואינן נמנעות מגלוטן סובלות מאי פריון, הפלות חוזרות ולידות מוקדמות של ילודים בעלי משקל לידה נמוך. חולי צליאק שאינם נמנעים מגלוטן עלולים לאחר שנים רבות לפתח סוג של סרטן - לימפומה של תאי T.

המודעות הגוברת לצליאק הביאה לכך שהיום יש מוצרי מזון רבים שאינם מכילים גלוטן שאפשר למצוא כמעט בכל מרכול. ילדים רבים שחולים בצליאק צריכים להקפיד לא לאכול מחוץ לבית מאכלים שמכילים גלוטן, במיוחד בחגיגות ומסיבות של הגן ובית הספר וברוב המקרים ההורים מודעים לכך שצריך לדאוג לכיבוד ללא גלוטן לילד הרגיש לכך.

קישור לעמוד של עמותת הצליאק בישראל


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות