יום הלטאה העולמי- 14 באוגוסט

יום הלטאה העולמי נחגג ב- 14 באוגוסט בכל שנה, על ידי חובבי הזוחלים מסביב לעולם.
את האירוע חוגגים באירועים שמארגנים בתי ספר, מוזיאונים לטבע או מדע, גני חיות, גנים לאומיים, ארגונים לא ממשלתיים לשימור בעלי חיים וכד', בפעילויות שמשתנות בהתאם לקהל המעורב.
יש חנויות של חיות מחמד שעורכות אירועים לילדים, כדי להכיר להם את היתרונות והחסרונות של גידול לטאה כחיית מחמד. קהילות מקוונות מנצלות את ההזדמנות הזו כדי לחלוק כבוד לזוחלים בעלי הדם הקר, ולהגדיל את זרימת המידע לגביהם. בקיצור, יום הלטאה העולמי מתמקד ביצירת מודעות לזוחלים, גם כחיות טבע וגם כחיות מחמד.

לטאות הן זוחלים בעלי דם קר שחיות ברחבי העולם בבתי גידול רבים ושונים, החל מהמרחב העירוני ועד ליער הגשם האמזוני. מינים שונים ניזונים באופן שונה, ויש ביניהם אוכלי חרקים, אוכלי צמחים ואפילו טורפים.
מינים רבים של לטאות הם נדירים וקשה לחקור אותם, מה שמוביל למיעוט מחקרים מדעיים סביב הביולוגיה וההרגלים שלהם.
יום הלטאה העולמי
חרדון מצוי

כמה עובדות מעניינות על לטאות:

השממיות הן לטאות שמסוגלות להיפטר מהזנבות שלהן אם הן נלכדות ולברוח ללא פגע לחלוטין. הזנבות צומחים בדרך כלל מאחור, אך לא בצורה חלקה כמו הזנבות המקוריים.

לטאות מקרינות טקסניות, שנקראות גם "לטאות דם" משפריצות דם מעיניהן כדי לבלבל את האויבים שלהן ולברוח.

ישנם כיום יותר מ- 5600 מינים של לטאות, ורבים מהם הם מינים בסכנת הכחדה, כאשר אובדן בתי גידול וטריפה על ידי מינים שאינם אויבים טבעיים כמו חתולים וכלבים הם האיומים העיקריים.

ישנם כמה מינים ארסיים, כמו הלטאה הגדולה ביותר שחיה בימינו, הכוח הענק שידוע גם בשם דרקון קומודו. הכוח הענק הוא לטאה שאורך גופה נע בין 2.5-3 מטרים וזנבה יכול להגיע ל-1.5 מטרים. המשקל המקסימלי שלה הוא עד 166 ק"ג. היא טורפת שאורבת בסתר וצדה ציפורים, יונקים (אפילו בני אדם!!) וחסרי חוליות בלי רחמים. כשהיא צדה את טרפה היא מרעילה אותו באמצעות הארס שיוצא מבלוטות שנמצאות בלסת שלה שגורם לדימומים ומונע קרישת דם. אבל אל דאגה, היא חיה רק באיי קומודו שבאינדונזיה.
יום הלטאה הבינלאומי
כוח ענק או דרקון קומודו

לטאת ההלודרמה המרירית (מפלצת חילה) מצויה בדרום ארצות והברית וצפון מקסיקו. המפלצת חיה בנהר חילה שזורם במדינות ניו מקסיקו ואריזונה שבארה"ב. היא ארסית אבל הארס שלה לא מספיק חזק כדי לפגוע בבני אדם.

בישראל יש 41 מינים מוכרים (בינתיים) של לטאות. לפני כשנה נמצאה בקיבוץ שער העמקים לטאה נדירה מאד, לטאה בגודל של חרדון גדול ובצבע ירוק עז בשם איזראליקה. הלטאות הכי נפוצות בישראל הן השממיות, הזיקיות הים תיכוניות והחרדונים.

יום הלטאה העולמי מספק לנו את ההזדמנות לחגוג את הקסם של הזוחלים, והזדמנות ללמוד וללמד את ילדינו על העולם סביבנו. 
אז שיהיה לכולנו יום לטאה עולמי שמח!

ה-14 באוגוסט הוא גם יום הארטיק וגם יום הולדת לדורה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות