יום הארטיק- 14 באוגוסט

יום הארטיק נחגג ב-14 באוגוסט בכל שנה. זהו יום לכבודם של כל הארטיקים באשר הם, החל מארטיק הקרח הפשוט ביותר ועד לארטיקים המתוחכמים המצופים בשוקולד מכל מיני סוגים, אגוזים, שקדים או הממולאים בסוכריות קופצות, חתיכות פירות ועוד. 
הארטיק, הוא מעדן גלידה או מיץ קפוא על מקל.


בעברית תקנית נקרא הארטיק "קרחון" אם הוא ארטיק שעשוי מקרח, ו"שלגון" אם הוא עשוי מחלב.
השם "ארטיק" מגיע משמה של החברה שהקימה קבוצת יהודים מבלגיה במדינת ישראל בשנת 1952, ומקורו בשם הקוטב הצפוני בלועזית -"ארקטיק" (Arctic). היום המילה ארטיק היא שם גנרי לכל סוגי המעדנים הקפואים על מקל. 
ארטיק הקרח, שנקרא גם קרטיב או אֶסְקִימוֹ, הומצא לפי ההשערות על ידי פרנק אפרסון האמריקאי שרשם עליו פטנט בשנת 1924. אפרסון הקים את חברת Popsicle ושיווק את הארטיקים לאמריקאים, ועד היום השם פופסיקל הוא השם הגנרי לארטיק קרח. למרות שהוא היה הראשון לרשום על זה פטנט, יש עדויות שכבר במאה ה-19 היו אוכלים מיץ קפוא על מקל.
מעדן החלב הקפוא הופיע לראשונה במחצית השנייה של המאה ה- 19 בניו יורק ובסן פרנסיסקו. המעדן היה מורכב משתי עוגיות שביניהן גלידה. בתחילת שנות ה-1920 החלו להופיע בארצות הברית גם מוצרי גלידה על מקל. ארטיק הגלידה המצופה בשוקולד הופיע לראשונה ב-1920. פיתח אותו הארי ברט והוא קרא לו Good Humor.
אחר כך המציא מהגר מדנמרק בשם כריסטיאן נלסון את ה-Eskimo Pie, שלגון וניל עם ציפוי שוקולד. הוא רשם על ההמצאה שלו פטנט בשנת 1921 (תוקף הפטנט פג ב-1929).

היום יש שלגונים שעשויים לא רק מחלב או מיץ. יש שלגוני סורבה ויוגורט, שלגונים מחלב סויה ועוד. הטעמים של השלגונים רבים ושונים וגם הציפויים. 

די לחפור, לכבוד יום הארטיק פשוט תקנו לכם את הארטיק האהוב עליכם ותיהנו!




ה-14 באוגוסט הוא גם יום ההולדת של דורה וגם יום הלטאה העולמי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות