יום העוגה- 26 בנובמבר

"אם אין להם לחם שיאכלו עוגות!" - זהו הציטוט המפורסם ביותר על עוגות שמיוחס למלכה הצרפתית מארי אנטואנט אי שם במאה ה-18. מארי אנטואנט היתה אשתו של המלך לואי ה-16, והיא הוצאה להורג במהפכה הצרפתית, על ידי העם הזועם והרעב שלא יכול היה להרשות לעצמו לחם ובוודאי שלא עוגות.

העוגה היא מאכל כל כך נפלא. לא רק שהיא בדרך כלל טעימה, אלא גם שהיא משמשת בסיס ליצירות אמנותיות ממש ויש לה אין ספור גרסאות.

המילה "עוגה" פירושה בעברית העתיקה מאכל המעוצב בצורת עיגול: "עוג" ו"חוג" הם שני פעלים המקושרים לעיגול.
לעוגה יש תפקיד טקסי חשוב מאד. היא מרכיב חובה כמעט בכל מסיבה, טקס וחג (אין חגיגה בלי עוגה).





 משערים שהעוגות הראשונות בהיסטוריה נאפו ביוון העתיקה ובמצרים. העוגות הראשונות היו טפלות, כבדות ושטוחות למדי, ונאכלו בסוף הארוחה עם אגוזים ודבש. בשנים מאוחרות יותר הרומאים הקדומים גם יצרו גרסה משלהם לעוגה מתוקה, שהיתה שמנונית ועשירה. בתרבויות רבות ברחבי העולם, העוגה היתה שמורה לעתים קרובות לאלים והוצעה כמנחה במקדשים לאות של אהבה ויראת כבוד.
איך לחגוג את יום העוגה?
כמובן שהדרך הטובה ביותר לחגוג את יום העוגה היא על ידי הכנת עוגה ואכילתה עם בני משפחה וחברים. אפשר גם להכין או לקנות כמה סוגים של עוגות כדי לחגוג את האירוע.

כמה עובדות מעניינות על עוגות:

רבים מאיתנו נהגו לשיר "עוגה עוגה עוגה, במעגל נחוגה", תוך כדי ריקוד שבו הולכים במעגל סביב עוגה דמיונית. מסתבר שאין בשיר הזה שום עוגה לאכילה. המילה "עוגה" בשיר פירושה להסתובב במעגל, מלשון "לעוג".

לעוגה יש תפקיד חשוב בקומדיות ופעילויות מחאה.
בסרטים קומיים נוהגים להטיח עוגה בפנים של אדם כדי להצחיק. הפעם הראשונה שעוגה הוטחה בפרצוף של אדם כאקט קומי בקולנוע היתה בסרט האילם משנת 1909 "מר פליפ", בכיכובו של בן טרפין.
הפעם הראשונה שעוגה הוטחה בפניו של אדם כאקט מחאה נגד משהו היתה כשתומאס פורסייד, אקטיביסט אמריקאי, עיתונאי מחתרתי ותומך בלגליזציה של סמים קלים, הטיח עוגה בפניו של הסוציולוג אוטו לארסן, יושב ראש הוועדה הנשיאותית לחקר תועבה ופורנוגרפיה בשנת 1970.

ראיתם פעם אנימציה על עוגה? האמן הצרפתי המוכשר בטירוף אלכסנדר דובוסק יצר עוגה שכשהיא מסתובבת נראה כאילו מתרחש עליה סרט אנימציה: פק מן אוכל גרעיני תירס, פיות אוכלים פופקורן ועוד. אתם חייבים לראות את הסרט המדהים הזה. 
קישור לסרטון ביוטיוב
משמעות המילה pizza באיטלקית היא "עוגה" או "פשטידה".  (מקור)

בברזיל מכינים עוגות עם אבוקדו. (מקור)

המשפט "אם אין להם לחם שיאכלו עוגות" הוא לא בהכרח משפט מקורי של מארי אנטואנט, השליטה המפונקת והמנותקת מהעם. משפט זה הופיע קודם בספרו של ז'אן-ז'אק רוסו "הווידויים", שפורסם ב-1767 כאנקדוטה שנאמרה על ידי אחת ממלכות צרפת הקודמות, הרבה לפני הולדתה של מארי אנטואנט.

במסגרת חגיגות המארדי-גרא (Mardi Gras), מכינים במקומות שונים בעולם עוגה צבעונית ומקושטת שנקראת "עוגת המלך" (King cake). לעוגה זו יש הנוהגים להכניס בובת תינוק קטן מפלסטיק, שמסמל את ישו התינוק. על פי האמונה, מי שמקבל את חתיכת העוגה עם התינוק יזכה למזל טוב. 

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות