ליל אבק השריפה- 5 בנובמבר

ליל אבק השריפה הוא הלילה שבו חוגגים במדורות עם זיקוקים, בבריטניה, ניו זילנד, דרום אפריקה, ניופאונדלנד שבקנדה, סנט קיטס ונוויס ובאוסטרליה, את כישלונה של מזימת אבק השריפה, מזימה שבה ניסתה קבוצה של מורדים קתוליים, אותה הנהיג גאי פוקס, לרצוח את מלך אנגליה ג'יימס הראשון באמצעות פיצוץ בית הלורדים שבלונדון.
ליל המדורות נקרא גם ליל גאי פוקס, ליל הזיקוקים או ליל המזימה (באנגלית: Guy Fawkes Night, Bonfire Night, Fireworks Night וכן Plot Night).

זהו חג לא רשמי שדומה קצת לל"ג בעומר שלנו: מדליקים בו מדורות ואוכלים תפוחי אדמה צלויים במדורה עטופים בנייר אלומיניום. בנוסף יורים זיקוקים ושורפים בובות בדמותו של גאי פוקס, שהיה מומחה אבק השריפה שהיה אמור להפעיל את הפצצה שהכין במרתף של בית הלורדים.
על הילדים זהו חג אהוב במיוחד: הם אוכלים ממתק שנקרא "טופי מדורות" ליד המדורה, תפוח קרמל ועוגת פרקין.

באוסטרליה חגגו את ליל גאי פוקס עם המון זיקוקים, לכן כינו אותו "ליל הנפצים" ("Cracker Night"). בשנות ה-60 של המאה ה-20 אסרו מדינות אוסטרליה השונות על ירי זיקוקים חופשי על ידי הציבור הרחב בגלל הסכנה שבדבר, ומאז הפופולריות של החג דעכה. בניו זילנד לעמות זאת עד היום חוגגים עם זיקוקים.



מה היתה מזימת אבקת השריפה?

מזימת אבק השריפה (באנגלית: Gunpowder Plot) היתה ניסיון של קבוצת קיצוניים קתולים לרצוח את מלך אנגליה ג'יימס הראשון, את משפחתו ואת רוב האצולה הפרוטסטנטית, באמצעות פיצוץ ארמון וסטמינסטר בשנת 1605, במהלך טקס פתיחת הפרלמנט, במטרה להשיג זכויות לקתולים.
הם זממו גם לחטוף ולרצוח את ילדיו של המלך שלא נכחו בטקס.
התכנית המקורית היתה לחפור מנהרה ממרתף מרוחק עד לבית הלורדים ולהניח שם את חומר הנפץ, אולם בסוף אחד מחברי קבוצת הקושרים, תומאס פרסי, הצליח לשכור מרתף הנמצא מתחת לבית הלורדים ולא היה צורך בכריית המנהרה. 
גאי פוקס מילא את המרתף באבק שריפה בהדרגה, עד שבמרץ 1605 היו בו 36 חביות שהכילו 2.5 טונות אבק שריפה, שהיו יכולות להרוס את כל המבנים באזור ארמון וסטמינסטר כולל מנזר וסטמינסטר, אם היו מתפוצצות.
תפקידו של פוקס היה לפוצץ את חביות אבק השריפה בזמן שחבריו חיכו בדנצ'רץ' שבוורוויקשייר לתוצאות המזימה.
בתמונה: גאי פוקס
איך נכשלה המזימה?
חברי קבוצת המזימה פחדו שבפיצוץ יפגעו גם קתולים. אחד מהם, כנראה פרנסיס טרשם, כתב ב-26 באוקטובר מכתב ללורד הקתולי ויליאם פארקר- לורד מונטאגל, שבו הוא מזהיר אותו מפני הפיצוץ המתוכנן. לורד מונטאגל הראה את המכתב לרוברט ססיל, מזכיר המדינה. בעקבות המכתב ערך משמר הארמון חיפוש בכל המרתפים שמתחתיו, עד שב-5 בנובמבר, שופט השלום תומאס קנייבט, בליווי של משמר חמוש, תפס את פוקס על חם מחזיק שעון וגפרורים, ולאחר מכן התגלו החביות המלאות בחומר נפץ. פוקס הודה מייד בגאווה במזימה ונשלח למאסר במצודת לונדון, שם מסר את שמות שאר חברי הקבוצה לאחר שנחקר בעינויים.
גאי פוקס וחבריו לקבוצה הוצאו להורג ב-31 בינואר 1606 בחצר הארמון הישן בוסטמינסטר בתלייה.

תוצאות כישלון המזימה
מטרת המזימה היתה מתן זכויות לקתולים, אך במקום זאת, הזכויות נשללו מהם והם קיבלו אותן רק לאחר מאתיים שנים. 
עוד עובדות מעניינות על מזימת אבק השריפה שכשלה:

חוקרי ספרות סבורים שהמחזה "מקבת" של ויליאם שייקספיר נכתב בהשראת המזימה.

המילה "Guy" באנגלית - שמשמעותה כינוי כללי לאדם, מקורה בדמותו של גאי פוקס שאת שמו היו צועקים ליד המדורות. 
מדי שנה, לפני טקס פתיחת הפרלמנט, נוהגים אנשי משמר הפרלמנט לבצע בכל חדרי בניין הפרלמנט חיפוש טקסי אחר מטעני חבלה.
המרתף בו הוסתרו החביות נהרס בשריפה בשנת 1834.

העששית שנשא פוקס בידו בזמן שנתפס מוצגת במוזיאון אשמוליאן באוקספורד.
קישור למוזיאון אשמוליאן
המסיכה של אנונימוס- האקטיביסטים שמעוניינים להישאר אנונימיים, עוצבה בהשראת פניו של גאי פוקס, בעקבות הסרט ונדטה (V for Vendetta) שיצא לאקרנים בשנת 2006 ששאב השראה מסיפור המזימה ונעשה בו שימוש במסיכה זו.


קישור
ה-5 בנובמבר הוא גם יום אהוב את השיער האדום שלך

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות