יום וזוב- 24 באוגוסט

יום הר וזוב מנציח את ההתפרצות הקטסטרופלית של הר הגעש וזוב שקרתה ב-24 באוגוסט בשנת 79 לספירה, לפני כמעט 2000 שנים, והחריבה את העיר פומפיי והסביבה באחד הפיצוצים הגדולים ביותר המתועדים של ההיסטוריה של ההרים הוולקניים.
שתי ערים רומיות, פומפיי והרקולנאום, טוגנו ונקברו עם תושביהן תחת הלבה שפרצה מהר הגעש.
אם אתם שואלים את עצמכם למה אנשים חיו כל כך קרוב להר געש, אז התשובה היא שהר וזוב היה רדום (לא פעיל) במשך מאות שנים לפני הההתפרצות הזו.


פומפיי והרקולנאום מעולם לא נבנו מחדש, אך עדיין יש אנשים עדיין שגרים ליד ההר וזוב! כמעט מיליון אנשים גרים בעיר נאפולי בקרבת המקום, ושני מיליון חיים במקומות אחרים שקרובים מספיק בשביל להיות בסכנה אם תהיה שוב התפרצות גדולה באמת.

על פי מדענים הר וזוב עדיין נחשב להר געש פעיל. הוא התפרץ שוב ושוב (אם כי לא באותה עוצמה) מאז ההתפרצות הגדולה בשנת 79 לספירה: 15 פעמים בין השנים 79 ל- 1000 לספירה, 8 פעמים ב-500 השנים הקרובות, פעם אחת בשנת 1500, עוד פעם בשנת 1631, 6 פעמים במאה ה-18, שמונה פעמים במאה ה -19, ופעם אחת בשנים 1906, 1929, 1944. אין פלא שהמדענים מחשיבים את הר זוב לאחד מהרי הגעש המסוכנים ביותר בעולם!

בהתפרצות בשנת 79 נקברו אלפי אנשים תחת החומר הגעשי בפומפיי. בעיר הרקולנאום הצליחו רוב התושבים לברוח כי הזרם שהגיע לשם היה איטי יותר. בשנת 1982, במהלך חפירות במקום, התגלו למעלה מ-200 שלדי אדם בקרבת החוף שליד הרקולנאום, בתוך 12 בתי סירות, עדות לכך שתושבי העיר ניסו להימלט אל הים אך החום או הרעילות של הזרם הרגו אותם.
בשנת 1748 נחשפה העיר פומפיי. הארכאולוג האיטלקי ג'יוספה פיורלי (Giuseppe Fiorelli) מצא שיטה לחשיפת השרידים. הוא הזרים לחללים שנמצאו בתוך הלבה תמיסת גבס רטובה. לאחר שהגבס התגבש פורקה שכבת הטוף (האפר הגעשי אשר כיסה את העיר באופן פתאומי בשנת 79) שעטפה את החלל הריק. הדגם שהתקבל מראה את התנוחה של הקורבן ברגע שנחת עליו ענן האפר הגעשי, גרם למותו והקפיא את מצבו. לפי תנוחה זו, שבה נתפסו הקורבנות בעת האסון נראה כי חלקם נספו תוך כדי שינה. הדגמים כוללים: אנשים בודדים, קבוצת אנשים ובעלי חיים.
תמונה של משפחה שנלכדה ומתה תוך שניות בזרם הגעשי של הר וזוב. המודלים נמצאים בבריטיש מוזיאום שבלונדון.
סיור וירטואלי בפומפיי:




תמונת לווין של ההר וזוב, שמראה בצבעים מלאכותיים את הקרינה וההשתקפות התרמית של הר וזוב וסביבתו, בשטח של 36 על 45 קילומטר. וזוב משקיף על נאפולי ומפרץ נאפולי שבדרום איטליה. קישור לתמונה הגדולה מאתר נאסא.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות