יום פרי הג'ק- 4 ביולי

פרי הג'ק, או כמו שהוא נקרא בעברית מדוברת "ג'ק פרוט", הוא מין של עץ ממשפחת התותיים, שגדל באזורי שפלה טרופיים בדרום ודרום מזרח אסיה.
פרי הג'קפרוט הוא תחליף מצוין לבשר, גם בגלל הטעם וגם כי הוא מכיל כמות גדולה של חלבון ועשיר בערכים תזונתיים כמו ויטמין A, בטא קרוטן, ויטמין C, לוטאין, ויטמינים מקבוצת ויטמין B וסיבים תזונתיים. הג'ק פרוט גם מכיל ליקופן בכמות של בערך פי 70 ממה שמכילה עגבניה ובטא קרוטן בכמות של פי 10 ממה שמכיל גזר.
לשורשים של עץ הג'ק פרוט גם מייחסים תכונות מרפא רבות כמו טיפול באסטמה, שלשולים ועוד.



יום פרי הג'ק נוצר על ידי Jackfruitday.com כדי להעלות את המודעות לקיומו של פרי זה, שהוא מזון על- גם בגלל הערכים התזונתיים שלו וגם בגלל העזרה שהוא מגיש לכדור הארץ בכך שהוא יכול להחליף את הבשר.
פרי הג'ק נחשב לפרי הלאומי של בנגלדש. הפירות של הג'ק פרוט הם ענקיים ומשקל של פרי בודד יכול להגיע ל-35 ק"ג ואף יותר. עץ פרי הג'ק אוהב אקלים חם ולח והוא קשוח מאד- הוא יכול להוציא 250 פירות! בכל פרי יש עד 500 זרעים כך שאם יש לכם פרי ג'ק פרוט טרי, יש לכם ממש אוצר ביד.

בישראל הפרי הטרי לא משווק, אבל נמכר בחנויות שמוכרות מוצרי מזון מהמזרח הרחוק בפחיות שימורים או קפוא.
בשנות השלושים של המאה ה-20 הובאו לארץ עצי ג'ק פרוט וניטעו ברחובות ובצריפין. במשך כמה עונות הם נשאו פירות אך לאחר מכן מתו בגלל הזנחה. כיום נשארו שני עצי פרי הג'ק בגן האיקלום שבפקולטה לחקלאות ברחובות ומספר עצים בודדים ליד הכינרת. באזור עתלית יש עץ נוסף בכניסה הצפונית במקום שבו נמצאים עצי הוושינגטוניה הגבוהים, היכן שהייתה חוות הניסיונות של אהרונסון.

פרי הג'ק פרוט מקולף
פרי הג'ק פרוט על העץ

הסיבה לכך שה-4 ביולי הוא יום פרי הג'ק היא שתאריך זה הוא גם יום העצמאות של ארה"ב, יום שבו אמריקאים רבים נוהגים לעשות ברביקיו וכתיקון לכך זהו גם יום ללא בשר ופרי הג'ק הוא תחליף מצוין לבשר! אפשר להכין ממנו המבורגרים צמחיים, קציצות, נתחים מוקפצים בטורטייה או לחמניה ועוד. הוא מתאים גם למתכונים מלוחים וגם מתוקים.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות