יום החמור- 8 במאי

יום החמור העולמי הוא יום לכבוד אחת מהחיות שלהן ההיסטוריה הארוכה ביותר בשימוש בני אדם ממשפחת הסוסיים.
החמור המבוית שימש בני אדם בדרכים רבות לאורך ההיסטוריה, כבר מלפני 7,000 שנים, בנשיאת משאות כבדים בשטחים קשים ומאתגרים ובכל אקלים, גם בקשה ביותר. הוא שימש גם לנשיאת אנשים, בלי כל התחשבות במשקל אותו הוא נושא על גבו בגלל הסיבולת הגבוהה שיש לו ובעבודות חקלאיות מפרכות שונות.



לחמור מייחסים בטעות שתי תכונות שאינן נכונות: עקשנות וטיפשות. מחקרים מצאו שהסטיגמה הזאת לא נכונה.
הסיבה לעמידה העקשנית שלהם במקום היא האינטליגנציה והרגישות שלהם לסכנה. החמורים מסוגלים לחשוב חשיבה עצמאית ולקבל החלטות לטובתם, לכן כשהם מרגישים שמשהו לא בסדר הם נעצרים ומתחילים לחפור עם העקבים שלהם באדמה. לחמורים יש גם זיכרון מצוין. הם מסוגלים לזכור אנשים וחמורים שהכירו מלפני 25 שנים.

משתמשים במילה "חמור" כביטוי מעליב ומזלזל וישנם ביטויים שמשתמשים במילה חמור כדי לתאר משהו לא ראוי כמו "חמור נושא ספרים" כדי לתאר מי שאוגר ידע אבל אינו חכם מספיק כדי להשתמש בו, או "חמור חמורותיים" כדי להגיד על מישהו שהוא טיפש ואטום במיוחד. "קבורת חמור" היא קבורה לא ראויה, או השלכה ללא קבורה ועוד. אחרי כל השירות שהחמור נותן לבני האדם במהלך חייו, האם זה היחס המגיע לו?


החמור הוא חיה חברתית. הם זקוקים מאד לחברה של חמורים אחרים. חמור שאינו נמצא בחברה של עוד חמורים יחווה דיכאון ואפילו עלול למות מזה. גם חברה של יונקים אחרים תעזור לחמור להתגבר על תחושת הבדידות.
כשהחמורים חיים בעדר, הם נוהגים לטפח ולנקות את עצמם.


לקול שנוהג להשמיע החמור קוראים נעירה. לנקבת החמור קוראים אתון ולצאצא שלו קוראים עיר.
פרד הוא צאצא שנולד לחמור וסוסה. הפרד הוא חיה חזקה מאד, יותר מהחמור והוא בעל חיים עקר שאינו מסוגל להמליט צאצאים.

אורך חייו של החמור הוא בין עשרים לחמישים שנים. החמור אוכל צמחים ומערכת העיכול שלו מסוגלת לפרק גם צמחים שאינם אכילים לבני אדם. הם מסוגלים לנצל 95% מהמזון שהם אוכלים בגלל שהם חיים במקור באזורים מדבריים בהם אין הרבה צמחייה זמינה. הם גם מנצלים את הלחות שבצמחים שהם אוכלים כדי לשמור על כמות המים בגופם.



איך לחגוג את יום החמור העולמי
הדרך הטובה ביותר לחגוג את יום החמור העולמי, היא ללמוד על החמורים ולהכיר אותם. עוד דרך מצוינת היא לעזור לעמותות שמצילות חמורים מהתעללות והזנחה, מחלצות אותם משטחי ישראל והרשות הפלסטינית ונותנות להם חיים טובים יותר.
ידעתם שאפשר לאמץ וירטואלית חמור? באתר Safe Haven for Donkeys תוכלו לאמץ חמור תמורת 160 ש"ח לשנה, ובשנה הזאת תוכלו לבקר אותו ולקבל עדכונים לגבי מצבו. תוכלו גם לתרום סכומים אחרים ולעזור לעמותה להציל ולשקם חמורים שעברו התעללות ונקלעו למצבי מצוקה קשים. גם עמותת פגסוס מצילה חמורים ומסייעת להם וגם לסוסים וחיות אחרות וגם לה אפשר לתרום כדי שתמשיך בפעולתה המבורכת.

ה-8 במאי הוא גם יום הניצחון על הנאצים וגם יום ללא גרביים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות