יום הצפרדע- 20 במרץ

יום הצפרדע העולמי הוא יום מיוחד וחגיגי לכבודן של הצפרדעים, שחל ב-20 במרץ בכל שנה.
הצפרדעים הן יצורים דו-חיים שמחלקים את חייהם גם על היבשה וגם במים. במשפחת הצפרדעיים ששייכת למשפחת חסרי הזנב יש המון סוגים והסוגים הנפוצים ביותר שאנחנו מכירים הם צפרדע הנחלים או צפרדע הביצה וצפרדע הבריכה.
כשאתם מסתובבים ליד מקור מים ושומעים קרקורים, סביר להניח שאתם שומעים את צפרדע הנחלים.



הצפרדעים טורפות חרקים וממלאות תפקיד חיוני בשמירה על הסביבה. אבל בשנים האחרונות, סוגים שונים של צפרדעים נמצאים בסכנת הכחדה מסיבות שונות. חלק מהסיבות קשורות לאדם שהורס את הסביבה בה הן חיות או צד אותן למטרת מאכל, וחלק מהסיבות קשורות לטבע כמו שינויים באקלים או פטרייה קטלנית שגרמה להכחדתם וצמצומם המשמעותי של מאות זנים של צפרדעים.
 יום הצפרדע העולמי הוא יום שנועד להעלות את המודעות לשימור הצפרדעים והדאגה לסביבה בטוחה יותר בשבילן כדי שישרדו.

 יום הצפרדע העולמי נחגג החל משנת 2009. אין אזכור מדויק לגבי האדם או הארגון שיזמו את יום המודעות הזה. בנוסף ליום הצפרדע העולמי, יש גם את יום הצלת הצפרדעים שחל ב-28 באפריל.


לכבוד יום הצפרדע הבינלאומי, קבלו כמה עובדות מעניינות על הצפרדעים:

ישנם מעל 5,000 מינים של צפרדעים בעולם. לכל מין יש קרקור ייחודי משלו, ויש קרקורים של צפרדעים שניתן לשמוע ממרחק של קילומטרים!

צפרדעים לא צריכות לשתות מים מכיוון שהן סופגות אותם דרך העור.

יש צפרדעים שיכולות לקפוץ למרחק של מעל 20 פעמים אורך הגוף שלהם; זה כמו שאדם יקפוץ לגובה של 30 מטר.

במצרים הצפרדע היא סמל החיים והפריון, ובמיתולוגיה המצרית הקטט היא אלה שבאה בצורה של צפרדע המייצגת את הפריון. (מקור: ויקיפדיה)

מינים רבים של צפרדעים מטפלות בצאצאים שלהן (הראשנים). לדוגמא, צפרדעי חץ הרעל נוהגות להטיל את הביצים שלהן על הקרקע ואז להפריש עליהן רעל כדי לשמור עליהן מפני טורפים.

יש נקבות של כמה מיני צפרדעים ששומרות על הצאצאים שלהן (הראשנים) ודואגות לאוכל בשבילם. אם אין באזור מספיק אוכל, הן ישמרו ביצים שלהן לא מופרות כדי להאכיל אותם בהן.

צפרדעי העצים בונות את הקנים שלהן על העצים מעל המים, כך שכאשר הראשנים בוקעים הם נופלים ישר לתוך המים.
ביצי צפרדעים

הצפרדע הגדולה ביותר בעולם היא צפרדע גוליית. היא מתגוררת במערב אפריקה ויכולה להגיע לאורך של 35 סנטימטרים ומשקל של 3 קילוגרמים. הניתור שלה כל כך חזק, עד שהיא יכולה להגיע למרחק של 3 מטרים בניתור אחד.

גרם אחד של הרעלן המיוצר על עור של צפרדע חץ זהובה יכול להרוג 100,000 אנשים.
צפרדע חץ זהובה

צפרדע משילה את עורה פעם בשבוע. את העור הישן, המת, היא בדרך כלל אוכלת.

כשהצאצאים הראשונים של הצפרדע ע"ש דרווין בוקעים, הצפרדע האב בולע אותם. הוא שומר את הראשנים הזעירים בשק הקול שלו במשך 52 ימים כדי לאפשר להם לגדול ואז הוא מתחיל "להשתעל" ולפלוט צפרדעים זעירות שלמות.

כאשר צפרדע בולעת את טרפה, היא ממצמצת וכך דוחפת את גלגלי העיניים שלה על גבי הפה, מה שעוזר לה לדחוף את האוכל לגרון.

צפרדע העץ הצפון אמריקאית קופאת בחורף ומפשירה בקיץ. כאשר הטמפרטורות בחורף יורדות, הגוף של צפרדע העץ כבה; הנשימה, פעימות הלב ותנועות השרירים נעצרות. המים בתאי הגוף קופאים ומוחלפים בגלוקוז ואוריאה כדי למנוע מהתאים לקרוס. כאשר הטמפרטורות עולות, הצפרדע מתחממת, תפקודי הגוף שלה מתחדשים והיא מזנקת כאילו שום דבר לא קרה.



לצפרדע הזכוכית יש עור שקוף, כך שאפשר לראות את האיברים הפנימיים, העצמות והשרירים שלה דרך העור. אפשר אפילו לראות את הלב פועם ואת תהליך עיכול המזון בבטן שלה.

באינדונזיה יש צפרדע שאין לה בכלל ריאות. היא נושמת לגמרי דרך העור שלה.

אילנית הקוף, צפרדע שחיה ביערות הגשם של דרום אמריקה, מפרישה שעווה מצווארה ומשתמשת ברגליה כדי לשפשף את השעווה על כל חלקי גופה כדי למנוע מהעור להתייבש בשמש.

למה הצפרדעים חשובות?
הצפרדעים ניזונות מכמויות גדולות של חרקים, ביניהם כאלה המעבירים מחלות קטלניות לבני אדם (כמו מלריה או קדחת הנילוס). העור של הדו חיים הוא חדיר, ויכול בקלות לספוג כימיקלים רעילים. לכן, לצורך הגנה, הם מייצרים מגוון רחב של הפרשות שלחלקן יש פוטנציאל לשמש כתרופות. בגלל הרגישות הגבוהה שלהם לשינויים סביבתיים, הם נחשבים כביואינדיקטורים טובים ולהצביע על איכות הסביבה המקומית שבה הם נמצאים.

איך לחגוג את יום הצפרדע העולמי?
הדרך הטובה ביותר לחגוג את יום הצפרדע היא ללמוד על הצפרדעים, על בתי הגידול שלהן, על הסוגים שלהן ועל התפקידים הסביבתיים שהן ממלאות. חשוב להעלות את המודעות לירידה באוכלוסיית הצפרדעים בעולם ועל חשיבות הצלתן. כל אחד יכול לעשות שינוי בחייו שיעזור לצמצם את זיהום הסביבה, ואם כל אחד יעשה את הצעד, ההשפעה של הרוב תהיה אדירה. 


ה-20 במרץ הוא גם יום האושר הבינלאומי, יום המקרון הצרפתי ויום הרביולי 

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות