יום ביטול העבדות- 2 בדצמבר

ב-2 בדצמבר 1949 אישרה העצרת הכללית של האו"ם את האמנה לביטול הסחר בבני אדם וניצול זנותם של אחרים. מאז שנת 1986 מציינים ביום זה את היום הבינלאומי לביטול העבדות. בשנת 2004 עצרת האו"ם הכריזה על שנה בינלאומית לציון המאבק בעבדות והביטול שלה. למרות שהעבדות לא חוקית, היא עדיין קיימת בקרב אוכלוסיות שונות, בעיקר במדינות העולם השלישי.

עבדות היא משטר עבודה המאופיין בבעלות ושליטה רבה של אדם על אדם אחר שנחשב לרכושו. בעבדות האדם המשועבד איננו חופשי ובן חורין לקבוע את התנהלותו וסדר היום שלו, ואדונו הוא שקובע בעבורו את כל או רוב סגנון חייו ודרכי התנהלותו (מתוך ויקיפדיה).


בדרך כלל העבדים לאורך כל ההיסטוריה היו ממוצא גזעי, אתני או דתי השונה מזה של משעבדיהם. תקופת עבדותם החלה בחטיפה או בנפילה בשבי במלחמה. סיבות לעבדותם של אנשים לבני עמם היו בדרך כלל הרשעה בפשע או חוסר יכולת לפרוע חוב. לעתים נאסף תינוק נטוש לבית משפחה שגידלה אותו כעבד. ילדיהם של עבדים נעשו לרוב לעבדים בעצמם.

ביוון העתיקה היה אפשר לקבל עבדים בירושה או כמתנה. היה אפשר גם לקנות שבויי מלחמה, ילדים עזובים או חטופים או את קורבנותיהם של שודדי ים. העבדים היו עובדים בעבודות קשות מנשוא, משרתים את אדוניהם מבוקר ועד השחר שלמחרת, עובדים במיכרות בתנאים קשים מנשוא וכו'. 

ברומא העתיקה לא היו לעבדים שום זכויות. אפשר היה לענות אותם ולהרוג אותם על פי הגחמות של האדונים שלהם. היו אדונים שניצלו זאת ונהגו באכזריות רבה. על אחד מהשליטים סופר שהיה משליך לאקווריום מלא דגים טורפים עבדים שהתרשלו והפילו כדי חרס. 
באירופה בעת החדשה העבדות נאסרה במדינות הגדולות ביבשת.

באפריקה העבדות היתה נפוצה כמו במקומות אחרים בעולם והיא התרבתה עם התפשטות האיסלאם לאפריקה והגעתם של סוחרי עבדים ערבים מוסלמים. שודדי ים מצפון אפריקה היו חוטפים אירופאים לעבדות בתקופה האימפריה העות'מאנית. העבדות נמשכת באפריקה עד היום. בבנין ובניגריה קיים עדיין סחר בילדים.
באמריקה- עם הגעת הכובשים מאירופה אל היבשת, ניסו המהגרים להעביד את האינדיאנים, אך אלה מתו בהמוניהם מהמחלות שהביאו עימם האירופאים. בנוסף, האינדיאנים זכו להגנת הכתר הספרדי והכנסייה עם התנצרותם. במקומם השתמשו הדיירים החדשים באמריקה באנשים שהביאו מאפריקה כעבדים. באפריקה העבדים היו נחטפים על ידי סוחרים מקומיים או על ידי בני שבטים יריבים ולעתים נמכרו גם בידי בני משפחתם. כך הגיעו העבדים מאפריקה לארצות הברית (רבים מהם היו נספים בדרך).

לכבוד יום ביטול העבדות הנה כמה אנקדוטות מעניינות:

ברומא העתיקה היו חוגגים את חג ה"סטורנליה". בחג זה, האדונים והעבדים שלהם היו מחליפים תפקידים.

בנג'מין פרנקלין, מדינאי בעל השפעה גדולה ביותר על הפוליטיקה וההיסטוריה של ארצות הברית, על המדע של המאה ה-18 ומחותמי הכרזת העצמאות, פעל למען ביטול העבדות בשנת 1790.

האדם הראשון שהעסיק עבד באמריקה היה שחור.

עבד בארה"ב עלה בדולרים של היום כ- 12,000$.

היום יש כ- 500,000 עבדים במאוריטניה.

חלק מהבית הלבן בוושינגטון נבנה על ידי עבדים.

הרעיון מאחורי המילה "Cool" כנראה בא מהמילה האפריקאית "itutu", שהגיעה לאמריקה על ידי העבדים.

הפירמידות נבנו על ידי פועלים בשכר. לא עבדים. זהו מיתוס שנוצר על ידי הרודוטוס, ההיסטוריון היווני.

יש מינים של נמלים שמעבידות נמלים אחרות.

עבדות לא נחשבה כעבירה סטטוטורית בבריטניה עד ה- 6 באפריל 2010. 
"Clave" אלכס דה סילבה | אנדרטת העבדים בנמל רוטרדם




הוסף רשומת תגובה

0 תגובות