יום האורנגאוטן- 19 באוגוסט

"שימפנזים, גורילות ואורנגאוטנים חיים כבר מאות אלפי שנים ביער שלהם, חיים נפלאים, אף פעם לא מאכלסים יתר על המידה, לא הורסים את היער. הייתי אומרת שהם היו יותר מוצלחים מאיתנו בלחיות בהרמוניה עם הסביבה".
~ ג'יין גודול, פרימטולוגית (חוקרת קופים)
קוף האורנגוטן, איש היער, הוא תושב יערות טרופיים ואחד מהקורבנות של תעשיית שמן הדקל. קופי האורנגאוטן נמצאים בסכנת הכחדה בגלל כריתת יערות הגשם על ידי התעשייה במשך עשרות שנים.
יום האורנגאוטן הבינלאומי נוסד כדי להעלות את המודעות למצוקת האורנגאוטן ולסייע בהגנה עליהם.



ההיסטוריה של יום האורנגאוטן הבינלאומי
האורנגאוטנים נמצאים רק בשני מקומות בעולם: האיים סומטרה ובורנאו. שני המינים שחיים שם הם היחידים שקיימים: אורנגאוטן בורנאי ואורנגאוטן סומטרי.
שני מיני האורנגאוטן נמצאים במצב גרוע בעיקר בגלל תעשיית שמן הדקל שמשמידה את אזורי המחיה שלהם: האורנגאוטן הבורנאי נתון בסיכון גבוה להכחדה, והאורנגאוטן הסומטרי נתון בסיכון גבוה-מאוד להכחדה.
על-פי ההערכות, יש בטבע רק כ-45,000 אורנג-אוטניים בורנאים, ובין 7,000-7,500 בלבד אורנגאוטניים סומטריים.
את יום האורנגאוטן יזם הארגון World Orangutan Events, יוזמה לא מפלגתית לקידום שימור ורווחת האורנגאוטן, ולשיתוף פעולה בין הארגונים.

עוד סיבות לכך שהאורנגאוטן נמצא בסכנת הכחדה (כולן כמובן קשורות לבני האדם):
סחר לא חוקי: ציידים הורגים את אמהות האורנגאוטן ולוקחים את הגורים שלהן כדי למכור אותם בשווקים של מזרח אסיה.
אנשים שקונים את הגורים מגדלים אותם בבית בסביבה שאינה טבעית להם. כשהגורים גדלים ומתחזקים, אין להם מושג מה לעשות איתם.
הסחר בחיות מחמד נדירות אינו חוקי ברוב המדינות. פקחים שמוצאים אורנגאוטנים שמוצעים למכירה מחרימים אותם ומגדלים אותם במרכזי שימור, בתקווה לשחרר אותם בחזרה לטבע.
רוב האורנגאוטניים חיים היום בשמורות טבע ובפארקים לאומיים שבהם הם מוגנים מפני ציד לא חוקי. למרות זאת, גם למקומות האלה מגיעים מדי פעם ציידים שעוברים על החוק.

קצת על האורנגאוטן:

האורגנאוטניים הם קופי אדם אינטליגנטיים וחברותיים מאד.
הם חיים בעיקר על העצים. 90% מהזמן שלהם הם מבלים על צמרות העצים, מה שהופך את כריתת העצים שלהם על מנת לנטוע עצי דקל ולהפיק מהם שמן, להרסנית במיוחד עבורם.
יש להם זרועות ארוכות שמתאימות לחיים על העצים: הם משתמשים בהן כדי לעבור מעץ לעץ וליצור לעצמם מחסה מהעלים הגדולים של העצים עליהם הם גרים.
המזון העיקרי שלהם הוא עשב. אבל הם יכולים גם לאכול קליפות, חרקים ואפילו בשר אם נותנים להם.
מקור השם אורנגאוטן הוא השפה המלאית והאינדונזית: orang במלאית זה "אדם" ו"hutan" באינדונזית ומלאית זה "יער", כלומר פירוש השם שלהם הוא "איש היער". 
איך לציין את יום האורנגאוטן הבינלאומי?
קודם כל, תקדישו קצת זמן לחקור וללמוד על בעל החיים המרתק הזה. היכן הם חיים ואיך. תוכלו לצפות בסרטי טבע ולראות איזה חיי משפחה ויחסים חברתיים עשירים ומרתקים יש להם. אחרי שלמדתם על פאר היצירה הזה, תוכלו להצטרף לפעילויות למען האורנגאוטן כמו לחתום על עצומה להצלת יערות הגשם באתר של גרינפיס, להפסיק לקנות מוצרים שמכילים שמן דקל, או להצטרף לארגון שפועל למען האורנגאוטן.
תמונה: Cute and Fluffy Animals


ה-19 באוגוסט הוא גם יום ההומניטריות


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות