יום ההתנצלות- 26 במאי

יום ההתנצלות הלאומי (באנגלית: National Sorry Day) הוא יום שמצוין בכל שנה ב-26 במאי באוסטרליה, ובו מבקשים האוסטרלים סליחה מהעם האבוריג'יני על העוולות והפשעים שנעשו לו כשהגיעו ליבשת אוסטרליה.



האבוריג'ינים חיו באוסטרליה על פי מחקרים כבר לפני כ-62,000–75,000 שנים, והיו שם כאשר הגיעו ליבשת אזרחים מאירופה. האדם הלבן הראשון שהגיע לאוסטרליה היה הקברניט ההולנדי וילם יאנץ בשנת 1606. הוא פגש בילידים שאיימו עליו ועל הצוות שלו בחניתות וכתב במחברות שלו שהיבשת מלאה ביצורים שחורים ופראים. 
בשנת 1788 כבשו הבריטים את אוסטרליה. הם נישלו את האבוריג'ינים מאדמותיהם והרסו את תרבותם. הם התייחסו אליהם כאל תת-אדם ובמקומות מסוימים אפילו צדו אותם כבעלי חיים. מאות אלפים מהם מתו.
בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 השתנתה גישת השלטון הלבן כלפי האבוריג'ינים והוחלט לנסות להטמיע אותם בחברה הלבנה. לצורך כך הוקמו מיסיונים וילדים בני תערובת, של נשים אבוריג'יניות וגברים לבנים, או ילדים שעורם היה נוטה לבהיר, נילקחו ממשפחותיהם ללא הסכמתן למוסדות או למשפחות מאמצות לבנות שגידלו אותם כלבנים לכל דבר. 35,000 ילדים נגנבו ממשפחתם במהלך תקופה זו, שנמשכה עד לשנות ה-70 של המאה ה-20. דור זה של ילדים נקרא "הדור הגנוב" ("The Stolen Generation").

רק בשנת 1969 קיבלו האבוריג'ינים אזרחות אוסטרלית. היחס אליהם החל להשתפר ונאסר להפלות אותם לרעה.

החל משנת 1998 החלו לציין באוסטרליה את יום ההתנצלות לזכר הפשעים שנעשו כלפי העם האבוריג'יני על ידי האדם הלבן. ביום זה האוסטרלים מביעים את התנצלותם בעצרות פומביות ובחתימה ב"ספרי התנצלות" שנפתחו ברחבי המדינה והוגשו למנהיגים האבוריג'ינים. ישנו גם אתר אינטרנט שמיועד לכך.
יום ההתנצלות אינו יום רשמי והאירועים אינם מאורגנים על ידי ממשלת אוסטרליה, אלא על ידי וועדה ציבורית מיוחדת שהוקמה לשם כך.
בתמונה: פוסטר של Batchelor Institute Press Online Store, של יד והתנצלות, לכבוד ה-13 בפברואר 2008, התאריך שבו ראש ממשלת אוסטרליה, קווין ראאד, הסכים לבקש סליחה פומבית מהאבוריג'ינים לאחר שראש הממשלה הקודם, ג'ון הווארד, סירב לעשות זאת.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות