יום האגרול- 10 ביוני

הוא טעים וממכר, עם בצק פריך שמתפוצץ בפה ומילוי עסיסי ומלוח והוא אחד מהמאכלים הכי פופולריים במסעדות סיניות ואסייתיות שאף הזמנה לא שלמה בלעדיו. האגרול הוא מאכל שכל כך הרבה אנשים אוהבים, גם לאכול בבית וגם בחוץ ומי שטועם לרוב מתמכר. לכן אין פלא שיש לאגרול יום משלו- הוא פשוט מלך!

האגרול הוא מעטפת בצק חיטה פריך מטוגנת שבתוכה ירקות קצוצים כמו כרוב, נבטים, גזר ובצל, לעיתים גם אטריות ובשר. האגרול מבוסס על משפחה של מנות מתאבנים מהמטבח הסיני, הוייטנאמי ומטבחים מזרח אסייתים נוספים, בשם ספרינג רול, מנה שהיא תערובת צמחונית בדרך כלל שעטופה בנייר אורז.

אף אחד לא יודע מי באמת המציא את האגרול, אבל ידוע מי הפך אותו לפופולרי. ב-10 ביוני בשנת 1986 הקימו הזוג ואן וקים נגוין, שני מהגרים וייטנאמים בארה"ב, את החברה שלהם - Van's Kitchen. החלום שאיתו הגיעו מוייטנאם לאמריקה היה להקים עסק לייצור אגרולים אותנטיים ולהנגיש את האגרול לכולם. הם הקימו ביחד עסק ביתי משפחתי בדאלאס שבטקסס, כשהם לא מכירים את השפה ומתעסקים עם כל הניירת והביורוקרטיה המסובכת בעצמם. הם שכרו עובדים חרוצים ויצרו מודל עסקי שהיה מבוסס רק על החוזק הגדול שלהם: ייצור אגרולים אותנטיים וטעימים למי שהם אוהבים. בשנת 2019 הם הכריזו על ה-10 ביוני שהוא יום האגרול הלאומי שחוגג גם את המאכל הטעים והאהוב הזה וגם את הגשמת החלום האמריקאי של המשפחה.

האגרול כמעט תמיד לא מכיל ביצה למרות שמו. אז למה קוראים לו ככה? 

סיבה אפשרית היא שהמתכון לאגרול מבוסס על מנה שנקראת "דן גאן" שמשמעותה "גליל ביצה" (Egg roll). בשנת 1917 יצא לאור ספר בישול סיני אמריקאי עם מנה שהייתה ירקות ובשר עטופים בביצה וחתוכים לרצועות. סוג זה של אגרול הוזכר גם בגיליון 1921 של Good Health. בשנת 1943 בחוברת בשם "שני פעמונים", הודפס המתכון מ-1917 מחדש, כדוגמה למנה שניתן להכין מהתוצרת של גני ניצחון. גני ניצחון הם גנים חקלאיים קטנים של ירקות, פירות ועשבי תיבול שנשתלו בחצרות של בתי מגורים ופארקים ציבוריים במהלך מלחמות כדי שהאוכלוסייה האזרחית תוכל להשתמש בהם ולהקל על שרשרת אספקת המזון שהשתבשה עקב המצב. ייתכן שמרכיב הביצה נעלם בסופו של דבר במתכון - אולי הוחלף בעטיפת הבצק - אבל השם נשמר במשך שנים רבות. מעריכים שהגירסה העטופה בבצב צצה מתישהו בשנות ה- 1930.

ה-10 ביוני נועד לחגוג את קיומו של האגרול, ואת עצם זה שבימים אלה אפשר להשיג אותו בקלות, בהזמנות מהמסעדה, במקפיאים של רשתות השיווק ובהכנה עצמית בבית.

איך לחגוג את יום האגרול הלאומי?

תאכלו אגרולים - תזמינו אגרול ממסעדה אסייתית ותהנו ממנו עם רוטב חמוץ- מתוק, רוטב סויה, רוטב שזיפים או חרדל חם. אפשר גם להזמין אגרול קפוא ולטגן אותו בבית.

הכינו בעצמכם רוטב חמוץ מתוק לאגרול

המצרכים:

1 כוס מים

1/2 כוס סוכר לבן

1/4 כוס חומץ לבן

1/4 כוס מיץ אננס

2 כפות עמילן תירס

1 כפית מלח

1/2 כפית פלפל אדום גרוס

אופציונלי: 2-3 טיפות צבע מאכל אדום

אופן ההכנה: מקציפים הכל יחד בסיר קטן ומבשלים על אש בינונית גבוהה, תוך ערבוב תכוף, עד לרתיחה ומתחילה להסמיך, כ-3-5 דקות.

הכינו אגרולים בבית - מתכון לאגרול

אם אתם הרפתקנים במטבח ואוהבים להכין אוכל בעצמכם, הכינו אגרול בעצמכם. לשמחתנו יש ברשתות השיווק עלי אגרול (עלי בצק מרובעים להכנת סיגרים ואגרול) מוכנים למילוי, וכל מה שנשאר לכם לעשות זה להכין את המילוי, למלא את הדפים ולגלגל אותם.

אפשרויות למילוי:

1. 3 חופני נבטים, כרוב קטן קצוץ לרצועות דקות, 3 גזרים קצוצים לרצועות דקות, פלפל אדום קצוץ, כף רוטב צ'ילי מתוק, פלפל שחור גרוס, מלח. מקפיצים את הירקות עד שהם מתרככים אבל נשארים מעט קשים. מוסיפים את הנבטים ומקפיצים עוד כמה פעמים.

2. 3 גזרים קצוצים, כרוב קטן קצוץ לרצועות דקות, בטטה בינונית רכה, כף סילאן, פלפל שחור גרוס, מלח. גם כאן, מקפיצים את הירקות עד שהם מתרככים אבל נשארים מעט קשים. מועכים את הבטטה ומערבבים ביחד עם הירקות.

ממלאים את דפי האגרול במילוי שהכנתם, מגלגלים עד לסגירה. מטגנים את האגרולים בשמן עמוק משני הצדדים עד להזהבה.

מרפדים צלחת או תבנית בנייר סופג ומעבירים את האגרולים לשם.  

יום אגרול שמח!


ה-10 ביוני הוא גם יום האייס טי וגם יום פורטוגל 

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות