יום פורטוגל- 10 ביוני

יום פורטוגל הוא החג הרשמי של פורטוגל שנחגג בתאריך 10 ביוני בכל שנה, לזכרו של גדול הסופרים הפורטוגזים, לואיז דה קמואש שנפטר בתאריך זה בשנת 1580 (בגלל זה נקרא היום, גם יום קמואש).

לואיז דה קמואש (בפורטוגזיתLuís Vaz de Camões) נולד בשנת 1524 או 1525 בליסבון, בירת פורטוגל. הוא נחשב לגדול המשוררים בשפה הפורטוגזית ולאחד מגדולי המשוררים בהיסטוריה האנושית. הוא ידוע בגאוניותו ושליטתו בחריזה, ובעיקר בזכות יצירתו "הלוזיטאנים" (Os Lusíadas)- שיר אפי ארוך שכתב על גדולתה של פורטוגל במאה ה-16, שהביא תהילה גדולה למדינה. 


קמואש כתב את השיר בזמן שהיה על סיפון ספינה בנהר המקונג. כאשר הספינה נטרפה ליד קוצ'נשינה (שהיום קרויה וייטנאם) הוא סיפר ששחה אל החוף באמצעות זרוע אחת בלבד, כדי שיוכל להחזיק את הדף שעליו כתוב השיר בידו האחרת! קמואש היה ידוע כאדם יהיר ולכן אי אפשר לדעת אם הסיפור נכון. בכל מקרה, גם השיר וגם קמואש שרדו את התאונה בים.




קמואש היה משורר, סופר ומחזאי פורטוגזי גדול, אך גם הרפתקן שטייל הרבה בעולם והסתבך לא מעט. הוא למד באוניברסיטה, התערה בחצר מלך פורטוגל והסתבך בפרשיות אהבים שהמיטו עליו אות קלון. הוא נכנס לכלא בגלל שהיכה אדם כשהיה בגילופין והשתחרר בזכות כתב חנינה מלכותי. הוא יצא למסע להודו ותקף שם בגואה את מלך צ'מבה. הוא חי במערה במקאו, שם כתב חלק נכבד מהשיר "הלוזיטאנים". הוא חזר לגואה ונכלא בעוון צבירת חובות. הוא הצליח להשתחרר לאחר שכתב לדוכס איגרת בקשת חנינה בחרוזים. הוא הפליג לאי מוזמביק וחי שם בעוני על חשבון חבריו. הוא חזר לליסבון וחזה ביציאתו של הצבא הפורטוגזי לצפון אפריקה ומפלתה של האימפריה הפורטוגזית. הוא נפטר בבית ברובע סנטנה שבליסבון בשנת 1580 ונקבר במקום לא ידוע באחת מהכנסיות שבסביבה. מאוחר יותר, נבנה עבורו קבר סמלי במנזר ז'רונימוש.
לקריאה נוספת על חייו של לואיז דה קמואש.

ביום פורטוגל מתקיימים בפורטוגל טקסים, תהלוכות ומצעדים. גם בקולוניות לשעבר של פורטוגל, כמו ברזיל ומקאו, מתקיימות חגיגות, קצת יותר קטנות.



לכבוד יום פורטוגל, הנה כמה עובדות מעניינות עליה:

פורטוגל היא מדינה בדרום מערב אירופה הגובלת בספרד, בחלקו המערבי של חצי האי האיברי

פורטוגל היתה בעברה מעצמה קולוניאלית ימית ששלטה על חצי מ"העולם החדש". משנת 1494 היא שלטה בחלקים גדולים באפריקה ודרום אמריקה, ובמסחר בין אירופה למזרח הרחוק והודו. 

דגל פורטוגל
אוניברסיטת קוימברה שבעיר קוימברה שבפורטוגל היא אחת מהאוניברסיטאות העתיקות ביותר באירופה. היא נוסדה בסביבות שנת 1290 והוכרזה כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2013. 

השפה הרשמית של פורטוגל היא פורטוגזית, אך מעל 236 מיליון אנשים ברחבי העולם הם דוברי פורטוגזית כשפת אם. פורטוגזית היא השפה הרשמית גם של ברזיל, כף ורדה, אנגולה, גינאה ביסאו, מוזמביק, סאו טומה ופרינסיפה וגינאה המשוונית. בפורטוגזית מדברים גם בגואה שבהודו, במקאו, ובמזרח טימור.

פורטוגל היא המדינה העתיקה ביותר באירופה. לפורטוגל יש גבולות מוגדרים מאז 1139. אפונסו הנריקז הוכרז כמלך פורטוגל הראשון בשנת 1139, והמדינה נותרה ממלכה כמעט 800 שנה לאחר מכן, עד 1910.

חנות הספרים העתיקה ביותר בעולם נמצאת בפורטוגל. חנות הספרים Bertrand הוקמה בשנת 1732, בליסבון, עיר הבירה של פורטוגל. (מקור)

פורטוגל היא יצרנית פקקי השעם הגדולה ביותר בעולם. 70% מיצוא השעם בעולם הוא מפורטוגל. בפורטוגל יש גם את יער אלוני השעם הגדול ביותר בעולם.

בפורטוגל נמצא הגשר הארוך ביותר באירופה, גשר ואסקו דה גמה, שחוצה את נהר הטז'ו ומקשר בין צפון העיר ליסבון לבין אזור אלקושטה שבפורטוגל. הגשר נחנך בשנת 1998 ואורכו הכולל הוא 17.185 קילומטרים, מתוכם 11.5 על עמודים ו-4.8 קילומטרים על גשר מיתרים.


פורטוגל היא אחת מנקודות גלישת הגלים הגדולות בעולם. לפורטוגל יש קו חוף המשתרע על פני 800 ק"מ והיא גן עדן לגולשים שנהנים מגלים גבוהים וחופים משגעים ביופיים.



ב-1 בנובמבר שנת 1755, נפגעה ליסבון באחת מרעידות האדמה הגדולות ביותר בהיסטוריה של אירופה. בשעה 9:40 בבוקר האדמה בליסבון רעדה בעוצמה 9.0 בסולם ריכטר, שבעקבותיה הגיע צונאמי, ושריפות שהרסו את העיר כמעט עד היסוד. רעידת האדמה הייתה ביום כל הקדושים, חג גדול שבו הכנסיות מלאות בנרות דולקים. היא גרמה לכך שהנרות נפלו וגרמו לשריפות גדולות. כ-100 אלף תושבים נהרגו ושני שליש מהבניינים נהרסו! רעידת האדמה הזו הייתה הראשונה שנחקרה מדעית, ובכך סימנה את הולדת הסייסמולוגיה

מוזיקת ההפאדו הפורטוגזית סווגה כמורשת תרבותית עולמית על ידי אונסק"ו. פאדו הוא ז'אנר מוסיקה שמקורו בעיר ליסבון. זה סוג של מוסיקת עם נוגעת ללב המושרת על ידי האנשים הפשוטים. ז'אנר המוסיקה נוסף לאחרונה לרשימת המורשת התרבותית של העולם.

פורטוגל הייתה הקולוניה הראשונה שביטלה את העבדות. פורטוגל ביטלה את העבדות לגמרי בשנת 1761- חצי מאה לפני שעשו זאת בריטניה, צרפת, ספרד וארצות הברית.
מגדל בלם בליסבון
ה-10 ביוני הוא גם יום האייס טי וגם יום האגרול

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות