יום החירות- דרום אפריקה - 27 באפריל

יום החירות הוא חג ציבורי בדרום אפריקה שנחגג ב-27 באפריל. אם ה-27 באפריל יוצא ביום ראשון, החג נדחה ליום שני. יום החירות הוא היום הלאומי של דרום אפריקה והוא יום תהילה וזיכרון לכל תושבי דרום אפריקה המציין את סופה של תקופת האפרטהייד.

יום החירות מנציח את הבחירות הראשונות לאחר תום משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, שנערכו באותו היום בשנת 1994. אלה היו הבחירות הלאומיות הראשונות שבהן לכל מי שמלאו 18 שנים, מכל אוכלוסיית דרום אפריקה ומכל קבוצת גזע, הותר להצביע. 

באותן הבחירות נבחר נלסון מנדלה לנשיא דרום אפריקה.

עד למועד זה לאזרחים הדרום אפריקאים הלא-לבנים והזרים לא הייתה זכות הצבעה כלשהי.

יום חג זה הוא אחד משנים עשר החגים שקבועים בחוק בדרום אפריקה.

לאחר בחירתו לנשיא, נשא נלסון מנדלה נאום בפרלמנט: 

"עם שחר חדש שהוביל את היום הזה, ה-27 באפריל 1994, מעטים מאתנו יכולים לדכא את התעוררות הרגש, כאשר אנו נזכרים בעבר הנורא שממנו אנו באים כאומה; האפשרויות הגדולות שיש לנו כעת; והעתיד הזוהר שקורא לנו. וכך אנו מתאספים כאן היום, ובשאר חלקי הארץ, לציון יום היסטורי בחיי אומתנו. בכל מקום שבו נמצאים דרום אפריקאים על פני הגלובוס, ליבנו פועם כאחד, כאשר אנו מחדשים את הנאמנות המשותפת שלנו למדינה שלנו ואת המחויבות שלנו לעתידה..."

דגל דרום אפריקה

מיליוני אזרחים עמדו בתורים ארוכים במשך ארבעה ימים של הצבעה. בסך הכל נספרו 19,726,579 קולות ו-193,081 נדחו כפסולים. כצפוי, הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC) זכה בניצחון סוחף, וזכה ב- 62% מהקולות, רק פחות מהרוב של שני שלישים הנדרש לתיקון חד-צדדי של חוקת הביניים.

ה-ANC הקימה ממשלת אחדות לאומית עם המפלגה הלאומית ומפלגת אינקאתה, שתי המפלגות האחרות שזכו ביותר מ-20 מושבים באספה הלאומית. המעשה הראשון של האסיפה הלאומית החדשה היה בחירת נלסון מנדלה לנשיא, מה שהפך אותו לנשיא השחור הראשון במדינה.

תמונה מהאוויר של העיר קייפטאון ששוכנת על חוף האוקיינוס האטלנטי קרדיט: wirestock 

כמה עובדות מעניינות על דרום אפריקה:

יוהנסבורג היא העיר הגדולה ביותר במדינה. היא נבנתה לחלוטין מחדש ארבע פעמים.

דרום אפריקה היא היצרנית הגדולה ביותר של אגוזי מקדמיה בעולם.

השתלת לב האדם הראשונה התרחשה בבית חולים בקייפטאון בשנת 1967.

ההערכה היא שיש כ-3,000 ספינות טרופות מול חופי דרום אפריקה.

בתי מלון בדרום אפריקה - בדרום אפריקה יש 71,300 חדרי מלון להשכרה.

דרום אפריקה היא המדינה היחידה בעולם שבה שני זוכי פרס נובל הגיעו מאותו רחוב: רחוב וילקאזי בלב העיירה סווטו שבו גרו שני מנהיגי דרום אפריקה; הארכיבישוף דזמונד טוטו ונלסון מנדלה

כביש 62, הכף המערבית, הוא דרך היין הארוכה בעולם: אורכו 850 קילומטר והוא מוביל מקייפטאון לפורט אליזבת ולכל אורכו תוכלו לראות כרמים ויקבים וכפרים נחמדים שבהם תוכלו לעצור ולהתבשם מיין. 

אם אתם רוצים לקפוץ באנג'י באחד מהמקומות הגבוהים בעולם, סעו לגשר בלוקראנס, שם יש אתר מסחרי לקפיצת באנג'י בגובה 216 מטרים. 

ישנם שמונה אתרי מורשת עולמית מדהימים בדרום אפריקה.

כ-20% מהזהב בעולם נכרה בדרום אפריקה.


ה-27 באפריל הוא גם יום מספרי הסיפורים וגם יום העיצוב הגרפי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות