יום נלסון מנדלה- 18 ביולי

הוא ישב 27 שנים בכלא, וארבע שנים אחרי שחרורו הוא נבחר להיות נשיא העם שלו. שני הדברים האלה בדרך כלל לא הולכים ביחד, אבל במקרה של נלסון מנדלה ודרום אפריקה, זה כבר סיפור אחר.
לדרום אפריקה היה מזל וחוסר מזל להיות ארץ שיש בה הרבה עושר מינרלי, במיוחד יהלומים וזהב. כל העושר הזה נמצא גם באזור חשוב של העולם, בקצה של אפריקה, מקום שעל פניו חולפות ספינות שנוסעות בין אירופה לאסיה. משמעות הדבר היא שמעצמות העולם נלחמו על השליטה על הקרקע העשירה שנמצאת במקום כל כך אסטרטגי במשך שנים. 
בשנת 1910, אחרי שנים של פלישות וכיבושים, עבדות ומלחמות, הפכה דרום אפריקה לרפובליקה עצמאית - אומה שיש בה הפרדה ואפליה בין הגזעים. שיטת ההפרדה הגזעית בחסות מערכת המשפט בין הגזעים נקראה אפרטהייד.
האפרטהייד הייתה מדיניות מזעזעת שרמסה את זכויותיהם של רוב תושבי דרום אפריקה. המיעוט הלבן בדרום אפריקה נקט במדיניות שהושתתה על עקרונות של הפרדה גזעית בין לבנים, שחורים ובני תערובת, ומתן זכויות יתר לבני המיעוט הלבן. 
אנשים ברחבי העולם קראו לשים סוף לאפרטהייד - ואפילו הרחיקו לכת עד כדי הפגנות מחאה והחרמת עסקים בדרום אפריקה.
בתוך דרום אפריקה, הפעילים נגד האפרטהייד נלחמו באמצעות שביתות, צעדות, מחאות ואף פיגועים וחבלה כדי להילחם בדיכוי. נלסון מנדלה, אחד ממנהיגי המאבק נגד האפרטהייד, נעצר והורשע בחבלה, והוא נידון למאסר עולם.
מנדלה והארגון שלו נגד האפרטהייד הושפעו ממהאטמה גנדי והשתמשו בהפגנות לא אלימות במשך שנים. עם זאת, האסטרטגיות הלא אלימות לא פעלו, ובסופו של דבר הארגון החל להפציץ בניינים ממשלתיים שהיו ריקים, מתוך כוונה שלא לפגוע ולהרוג אנשים. למרבה הצער, מלחמת הגרילה נגד ממשלת דרום אפריקה נגררה לאלימות לא מתוכננת וגרמה בסופו של דבר למותם של אזרחים; מנדלה מתח ביקורת חריפה על הפרות זכויות האדם של הארגון עצמו.
כשהיה צעיר, זכה נלסון מנדלה (שנולד ב-18 ביולי 1918) בחינוך אקדמי. הוא למד משפטים באוניברסיטת וויטווטרסרנד שביוהנסבורג, שם היה התלמיד השחור היחיד והתמודד עם גזענות. אחרי שהשתתף בשביתת סטודנטים הוא הועף מהמוסד והמשיך ללמוד משפטים בהתכתבות באוניברסיטה בריטית עד שקיבל תואר במשפטים.
כאשר שוחרר לבסוף מהכלא ב -1990, הפך מנדלה לקול חזק למשא ומתן ופיוס. הוא הראה לא רק מנהיגות אלא גם את גדולתו. הוא זכה ביותר מ -250 פרסים, כולל פרס נובל לשלום לשנת 1993. בשנת 1994 הוא נבחר לנשיא השחור הראשון של דרום אפריקה ונחשב לאבי האומה הדרום אפריקאית.
ה-18 ביולי הוכרז כיום הבינלאומי השנתי לכבודו של נלסון מנדלה ע"י האו"ם בשנת 2009. 
יום מנדלה הוא יום לציון הרעיון שלכל אדם יש את הכוח לשנות את העולם ואת היכולת להשפיע עליו. זהו יום שנועד לקרוא לאנשים ברחבי העולם לחבור ביחד כדי להילחם בעוני ולקדם את השלום. הפיוס והגיוון התרבותי.

פסל של נלסון מנדלה ביוהנסבורג, דרום אפריקה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות