יום השיניים התותבות- 9 במרץ

יום השיניים התותבות נחגג ב-9 במרץ בכל שנה. שיניים תותבות הן אביזרים מלאכותיים שבנויות להחלפת שיניים חסרות. הן ממלאות את תפקיד הנגיסה והלעיסה בפה וגם ממלאות תפקיד אסתטי-קוסמטי. הן גם משמרות את המבנה התקין של חלל הפה והלסת. השיניים התותבות נתמכות על ידי הרקמות הרכות והקשות של חלל הפה. את השיניים ניתן להסיר על ידי שליפה שלהן באמצעות היד כדי לנקות או להחליף אותן, וכך ניתן לשים אותן למשך שעות בכוס עם מים כדי שיתנקו. יש גם שיניים תותבות קבועות שהן השתלים הדנטליים.

יש שיניים תותבות חלקיות או מלאות, כלומר שיניים תותבות שמחליפות חלק מהשיניים בפה ושיניים שמחליפות את כל השיניים שבפה. ישנם סוגים רבים של שיניים תותבות: יש כאלה שעשויות מחרסינה ויש מפלסטיק; החרסינה גורמת לתחושה דומה לשיניים טבעיות. 

לא ידוע מי יצר את יום השיניים התותבות, אבל המטרה שלו הייתה לגרום לנו ללכת לבדוק את השיניים שלנו ולשקול את החלפת השיניים שלנו אם המצב ממש גרוע, כדי לשמור על בריאות הפה. הגיוני שזה היה רופא שיניים שהמציא את היום המיוחד הזה.

ההיסטוריה המרתקת של השיניים התותבות

השיניים שלנו ומצבן כמעט תמיד היו סימן לאופן שבו אנו חיים את חיינו. היכולת לאכול טוב ולחייך חיוך יפה וזוהר תלויה בכך שהשיניים שלנו יהיו תקינות. שיניים חסרות יכולות לפגוע גם בדיבור וגם במראה. בריאות השיניים וההיגיינה בנקודות שונות בהיסטוריה היו סימן לעושרו ולעוצמתו של האדם בחברה.

התיעוד הראשון והעתיק ביותר של שיניים תותבות הוא מהמאה ה-7 לפנה"ס, בעם האטרוסקי ששלט בצפון איטליה עד לתחילת שלטון רומא העתיקה. התגלה כי הם יצרו שיניים תותבות חלקיות מחיבור של שיני אדם עם שיני בעלי חיים באמצעות מחבר מזהב.

בתחילת המאה ה-16 המציאו ביפן את השיניים התותבות המלאות. הן היו מעץ ואת הפה של המטופל היו מודדים באמצעות דונג דבורים. בהמשך החליפו את העץ בשנהב ובקרניים של חיות שונות.

פייר פוכרד, רופא שיניים צרפתי שכונה "אבי רפואת השיניים המודרנית" הגה את רעיון השיניים שעשויות ממסגרת מתכת ושיניים המגולפות מעצם של בעלי חיים. השתמשו גם בשיניים שנלקחו מגופות, מאנשים שהוצאו להורג או מבתי קברות.

בקרב ווטרלו למשל, בשנת 1815, נהרגו למעלה מ-10,000 חיילים שרובם צעירים ובריאים. שיניים רבות נלקחו מהגופות שלהם. גם מגופותיהם של מאות אלפי החיילים שנהרגו בקרב לייפציג באוקטובר 1813 נלקחו שיניים להחלפה.

בשנת 1770 המציא אלכסיס דוכאטו את השיניים התותבות הראשונות מחרסינה.

בשנת 1820 צורף בשם סמואל סטוקטון החל לייצר שיניים תותבות מחרסינה איכותית שהורכבו על לוחיות זהב 18 קראט. אבל האופציה הזאת הייתה שמורה בעיקר לעשירים.

היום אפשרות השיניים התותבות הפכה להיות זמינה ונגישה יותר. לסלבריטאים רבים יש שיניים תותבות, ביניהם ג'ורג' וושינגטון, ניקולס קייג' וסלין דיון. כשמסתכלים על החיוך שלהם קשה להבחין שמדובר בשיניים לא אמיתיות, והדרך לגלות אם למישהו יש שיניים תותבות או טבעיות היא להסתכל על תמונות שלו משנים שעברו ולראות אם יש שינוי מהותי במראה שלהן.

איך לחגוג את יום השיניים התותבות?

אפשר לחגוג את יום השיניים התותבות בקביעת פגישה עם רופא שיניים או שיננית. גם מחלות חניכיים הן גורם לנשירת שיניים ולצורך בשיניים מחליפות. חשוב לשמור על השיניים חזקות ובריאות כדי שלא נזדקק לשיניים מזויפות. מחלות שיניים וריקבון יכולים להשפיע גם על הבריאות הכללית שלנו. מחלות לב, זיהום, כאבים, ירידה בריכוז וחוסר שינה הם רק חלק מהדרכים בהן הגוף יכול להיות מושפע מבעיות בשיניים. לימדו אודות טיפולי שיניים והדרכים להגן עליהן מפני נפילה או צורך בעקירה. אורח חיים בריא כולל גם שמירה על השיניים והחניכיים! כדי להעלות את המודעות לשמירה על השיניים הטבעיות שלנו, פרסמו תמונות ברשתות החברתיות בנושא של יום זה עם ההאשטג: טוויטר  #FalseTeethDay באינסטגרם: #falseteethday.
יום השיניים התותבות

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות