יום תסמונת דאון - 21 במרץ

יום תסמונת דאון העולמי (WDSD) שחל ב-21 במרץ,  הוא יום מודעות עולמי אשר נצפה רשמית על ידי האומות המאוחדות מאז שנת  2012. המטרה של יום תסמונת דאון היא להעלות את המודעות לכך שאפשר לשלב את האנשים בעלי תסמונת דאון בחברה, להשמיע את קולם ולהילחם על זכויותיהם.

התאריך 21 בחודש השלישי, נבחר כדי לסמן את הייחודיות של שלישיית (טריזומיה) הכרומוזום ה -21 שגורם לתסמונת דאון.

תסמונת דאון נובעת מכך שבדנ"א של כל תא בגוף יש שלושה עותקים של כרומוזום מספר 21, במקום שניים בלבד. מצב זה של עודף מטען גנטי גורם לקשיים רבים כבר מהלידה כגון: עיכוב התפתחותי, קשיים בדיבור והפרעות בריאותיות שונות. התסמונת תוארה לראשונה על ידי ג'ון לנגדון דאון בשנת 1866 ולכן היא נקראת על שמו. 

ללוקים בתסמונת דאון יש בדרך כלל מראה ייחודי שכולל עיניים מלוכסנות, אוזניים קטנות, פנים שטוחות ומצח רחב, שיער חלק, צוואר קצר וגובה נמוך מהממוצע. פעם היו נוהגים לקרוא להם מונגולאידים בגלל הדמיון שלהם לעם המונגולי.

הלוקים בתסמונת דאון עלולים לסבול גם ממנת משכל נמוכה, בין 40 ל-75 IQ, ילדותיות וחוסר עצמאות וליקוי שפתי. הם עלולים ללקות גם במומים בלב. אי אפשר לרפא את התסמונת, אבל אפשר לאבחן את התסמונת כבר בהריון, באמצעות בדיקות אולטרסאונד: בבדיקות שקיפות עורפית וסקירת מערכות ובבדיקת מי שפיר.

בשנים האחרונות חלה התקדמות בשיטות הטיפול בילדים שיש להם תסמונת דאון והם מצליחים להגיע להישגים המאפשרים לחלקם להשתלב בחברה. תוחלת החיים שלהם עומדת כיום על 60 שנים, בניגוד לשנים עברו (בשנות ה-1980 היא הייתה 25 בלבד). כדי שיצליחו להתקדם ולהשתקם הם זקוקים כבר מגיל הילדות לטיפול רפואי מותאם, לסביבה נורמטיבית ומעשירה ולטיפול אינטנסיבי.

יום תסמונת דאון 21.3

ה-21 במרץ הוא גם ראש השנה הפרסי, יום הניחוח וגם יום ההורים היחידניים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות