יום הניחוח הבינלאומי- 21 במרץ

יום הניחוח הוא יום חג שנועד להזכיר לנו כמה הריח הנעים מוסיף תחושות חיוביות לחיים. 
ריח הוא מושג שמכיל בתוכו את כל סוגי הריחות שנתפסים על ידי חוש הריח שלנו, וזה כולל גם את הריחות הלא נעימים שנקראים "צחנה" או "סירחון". המונח "ניחוח" לעומת זאת משמש כדי לתאר ריח נעים, וה-21 במרץ הוא היום לחגוג את הניחוחות שמוסיפים תחושות נעימות לחיינו. הניחוחות יכולים להגיע מבשמים, פרחים, אוכל טעים ועוד המון דברים. הניחוח הוא מושג סובייקטיבי ולכל אחד יש את הניחוחות האהובים עליו, וכמו שאומר הפתגם המפורסם - "על טעם ועל ריח אין להתווכח", כלומר, אין מה לריב אם ריח הוא טוב או לא, כי לכל אחד יש את הדעה שלו ואין נכון או לא. יש כאלה שאוהבים ריחות מסוימים כי הם גורמים להם לחשוב על משהו שהם אוהבים או מרגישים חיוביים לגביו. לכן יש אנשים שאוהבים ריח של נרות אחרי שכבו או ריח של כלב רטוב, ריח של דלק או ריח של צבע טרי.
לניחוח תמיד היה תפקיד חשוב לאורך ההיסטוריה. בספר שמות שבתנ"ך מתואר שמן משחת הקודש- בושם קדוש המורכב ממור נוזלי, קינמון ריחני, קידה וקנה בושם.
הכימאי המתועד הראשון בעולם שייצר בושם היה אישה בשם טאפוטי, שהוזכר על גבי לוח אבן משנת 1,200 לפני הספירה במסופוטמיה. 
בעבר הרחצה לא הייתה עניין שבשגרה, ולכן אנשים היו מסתובבים עם ריחות גוף לא נעימים. כדי להרחיק את הריחות הלא נעימים היו משתמשים בבשמים. הרופאים היו טוענים בתקופה זו שהבשמים מרחיקים מחלות מבני האדם.
במאה ה-18 מלכי צרפת היו צרכני הבשמים הנלהבים ביותר. מספרים על המלכה מארי אנטואנט שאי אפשר היה להתקרב לחדרים בהם שהתה בלי לעצור את הנשימה בגלל ריחות הבשמים הכבדים שלה.
במהלך השנים מנהג הרחצה הפך לנפוץ והשימוש בבשמים הפך לפחות מאסיבי. בשלב כלשהו, לפני כ-150 שנים, הגברים הפסיקו להשתמש בהם בכלל, חוץ ממי גילוח ודאודורנטים. 
בתחילת המאה ה-20 התפתחה הכימיה עד כדי כך שניתן ליצור באופן מלאכותי כמעט כל ריח רצוי, לחקות ריחות של חומרים טבעיים ואף להמציא ריחות חדשים על ידי יצירות תרכובות ייחודיות.




איך לחגוג את יום הניחוח הבינלאומי?

יש המון ריחות שיכולים להיחשב כניחוחות נעימים - ריח של ים, פרחים, בשמים, שוקולד, ריח של כסף, ריח של דפי ספרים, ריח של מכונית חדשה, ריח של עץ אורן, קטורת, מנטה, ריח של אחרי הגשם, בצל מטוגן, ריח של עשן ועוד. יש מיליארדי ריחות בעולם. מה הריח האהוב עליכם? נסו להוסיף את הריח האהוב עליכם ליום שלכם כדי לשפר אותו. לכו אל המקום שבו קיים הריח האהוב עליכם ושאפו אותו שאיפות עמוקות. המוח יודע לקשר בין הריח לבין הזכרונות הטובים ולשפר את מצב הרוח.

מה שלא תעשו, זכרו שהאף שלכם יודע הכי טוב ושיהיה לכם יום ריחני להפליא!



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות