יום דוב הקוטב - 27 בפברואר

יום דוב הקוטב נחגג ב-27 בפברואר, במקביל לתקופה שבה נולדים גורי הדובים, והם מתכרבלים ביחד עם האימהות שלהם במאורות. המטרה של יום דוב הקוטב היא להעלות את המודעות לסכנות שאורבות לדובים ולהגן על המשפחות שלהם ברחבי האזור הארקטי.
בגלל ההתחממות הגלובלית, מצב השימור של דוב הקוטב הוא פגיע, כלומר הוא נמצא בסיכון להכחדה. יש זואולוגים שסבורים שעד אמצע המאה ה-21 תקטן אוכלוסיית דובי הקוטב עד לכדי שליש מגודלה בגלל ההמסה של הקרחונים וימות הקרח.
דוב הקוטב נקרא גם דוב לבן. הוא נפוץ רק באזור הארקטי (הקוטב הצפוני) ולכן הוא מין אנדמי (מין שאפשר למצוא רק באזור מסוים). 

לכבוד יום דוב הקוטב, הנה כמה עובדות מעניינות עליהם
דובי הקוטב הם הטורפים היבשתיים הגדולים בעולם. הם ניזונים בעיקר מכלבי ים, ניבתנים ולוויתנים אבל יאכלו כל מה שבקרבתם: עופות, מכרסמים, צדפות, סרטנים, לבנתנים, ניבתנים צעירים, דגים, איילי צפון, כבשי מושק ופגרים של חיות שונות. הם גם חוטפים טרף של טורפים קטנים מהם כמו שועלים, זאבים או דובים אחרים. לעיתים נדירות הם אפילו אוכלים דובי קוטב אחרים.

הזכרים הבוגרים של דובי הקוטב שוקלים בין 300 ל-700 קילוגרמים והנקבות שוקלות כחצי ממשקלם.

הפרווה של דובי הקוטב אינה לבנה, אלא חלולה ושקופה למחצה, לכן לצופים מרחוק היא נראית בצבע לבן או בז' וכך היא מספקת לדובים הסוואה טובה. 

העור של דובי הקוטב הוא שחור.

דובי הקוטב הם יונקים ימיים מימיים למחצה. הם מסתגלים גם ליבשה, גם לים וגם לקרח.

שכבת השומן והפרווה של דובי הקוטב מספקת להם הגנה מפני הקור הכבד השורר באזורי המחיה שלהם.

 דובת הקוטב מגיעה לבגרות מינית בגיל 5 והיא יכולה להיכנס להריון כל 3 שנים וללדת 2 צאצאים בממוצע.

דובי הקוטב הזכרים מגלים תוקפנות כלפי הגורים, לכן הדובות האימהות מתבודדות כבר בתקופת ההיריון שלהן, כדי להבטיח שהגורים לא יהיו בקרבת דובי קוטב זכרים. גורי דובי הקוטב נמצאים בסכנה גם מלהקות של זאבים שמנסות להפריד בינם לבין האימהות שלהם כדי לטרוף אותם.
כשגורי דוב הקוטב נולדים, הם עיוורים, חסרי ישע ועם שכבת פרווה דקה. הם נשארים במאורה צמודים לפרווה של אמא שלהם ונהנים מטמפרטורה הגבוהה ב-10 עד 40 מעלות מזו שבחוץ. חלב האם שמכיל 31 אחוזי שומן, מזרז את הגדילה שלהם ומספק את צורכיהם בארבעת החודשים הראשונים לחייהם. הם יוצאים מהמאורה בערך בגיל חודשיים כשהגודל שלהם הוא כשל חתול בית.
החיים של דובי הקוטב הבוגרים הם לא קלים. הם צריכים לנדוד במשך ימים ארוכים כדי לחפש טרף ולאכול, ויש כאלה שלא מצליחים לטרוף ופשוט מתים מרעב וחוסר אנרגיה. מזג האוויר הקפוא גם צורך מהם אנרגיות רבות. 
איפה אפשר לפגוש דובי קוטב?
ריכוזי האוכלוסייה העיקריים של דובי הקוטב הם: צפון אלסקה, מערב אלסקה והאי וורנגל, הארכיפלג הקנדי הארקטי, גרינלנד, האי סבאלברד וצפון מרכז סיביר.
בגני חיות ברחבי העולם יש כ-1000 דובי קוטב. בטבע הדובים יכולים להגיע לגיל 18 בערך, ומתים בעיקר בגלל חוסר היכולת שלהם לצוד בגיל זה. בשבי לעומת זאת הם יכולים להגיע עד לסוף שנות השלושים לחייהם, אבל אזורי המחיה שלהם קטנים בהרבה מאלה שהם רגילים להם בטבע.
איך לחגוג את יום דוב הקוטב?
אם עתידו של דוב הקוטב חשוב לכם, הדרך הטובה ביותר היא להתחיל לשמור על כדור הארץ כדי לעזור בעצירת ההתחממות הגלובלית: למחזר, לא להשתמש בפלסטיק, להפחית או להפסיק לצרוך מוצרים מהחי, לטוס פחות, לנסוע ברכב פחות וכל מה שאנחנו יודעים שיכול לעזור לכדור הארץ. 

ה-27 בפברואר הוא גם יום התות וגם יום הפוקימון

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות