יום ההערכה לסנאי- 21 בינואר

ה-21 בינואר הוא יום ההערכה לסנאי, יום שנוצר כדי להכיר בתפקיד שממלא הסנאי בטבע ובתרומה שלו לסביבה.

את יום הסנאי יצרה כריסטי הרגרוב, משקמת חיות בר בצפון קרוליינה שבארה"ב, ממרכז הטבע המערבי בצפון קרוליינה ב-21 בינואר 2001.

במשפחת הסנאיים בעולם יש כ-50 סוגים של סנאיים שמחולקים לכ-270 מינים.

מחקר מאובנים מצא שמקור משפחת הסנאיים הוא חצי כדור הארץ הצפוני. השרידים הקדומים ביותר שלהם נמצאו ביבשת צפון אמריקה ומתוארכים לפני כ-36 מיליון שנה. באירופה נמצא מאובן מלפני 23.8-33.7 מיליון שנים.

בישראל אפשר למצוא נציג אחד של המשפחה, הסנאי הזהוב שחי בחרמון. הצבע הבולט שלו הוא אפור, ויש לו גם גוון צהוב. בעבר הוא היה נפוץ יותר במדינה, אבל עם הבנייה המואצת וכריתת היערות, בית הגידול שלו הצטמצם והוא בסכנת היעלמות מהארץ. 

הסנאים הם לא יצורים ביישנים, אין להם שום בעיה לצאת בשעות היום, מה שהופך אותם לאחד מיונקי הבר הנדירים שאנחנו רואים לעיתים קרובות, אפילו ברחובות העיר ובפארקים. 

יום הסנאים

לכבוד יום ההערכה לסנאי, קבלו 20 עובדות מעניינות עליהם:

1. משפחת הסנאיים נפוצה בכל העולם, חוץ מבמדגסקר, אוסטרליה, ניו זילנד ואנטארקטיקה.

2. ביוונית פירוש המילה "סנאי" הוא skioros - "זנב". נתן להם את השם הפילוסוף היווני אריסטו.

3. ההתנהגות הבולטת ביותר של הסנאים היא אחסון אגוזים ובלוטים לחורף. מה שנחוץ למיני הסנאי שאינם נרדמים בעונה זו.

4. הרגליים האחוריות של הסנאים הם מפרקים כפולים, מה שמקנה להם את היכולת לרוץ מעלה ומטה על עצים במהירות רבה.

5. בשנת 2007 טענה איראן כי 14 סנאים שנמצאו בסמוך לגבולות המדינה הם למעשה מרגלים.

6. עונת ההזדווגות של סנאים היא מפברואר עד מאי, עם תקופת הריון של 44 יום. בדרך כלל נולדים שניים עד ארבעה סנאים צעירים בכל המלטה.

7. לסנאים יש 4 אצבעות רגליים קדמיות, שהן חדות במיוחד ומשמשות לאחיזת קליפת עצים בזמן הטיפוס. יש להם גם 5 אצבעות ברגליים האחוריות.

8. בנוסף למגורים במזרח ארה"ב, סנאים אפורים מזרחיים נמצאים במדינות מערביות רבות, בריטניה, אירלנד ודרום אפריקה.

9. סנאים יכולים לאכול מזון במשקל גופם בכל שבוע, שזה בערך 1.5 קילו.

10. סנאים יכולים ליפול מגובה 30 מטר, מבלי לפגוע בעצמם. בקפיצה, או נפילה, הם משתמשים בזנב גם לאיזון וגם כמצנח!

11. סנאי זכר יכול להריח נקבה מיוחמת עד למרחק של כ-10 קילומטרים.

12. סנאי קרקע ארקטי (סוג של סנאי קרקע יליד הקוטב הצפוני) הוא היונק היחיד בעל דם חם המסוגל לעמוד בטמפרטורות הגוף הקפואות בעת ההיברנציה (שנת החורף).

13. עיני הסנאים ממוקמות בצורה המאפשרת להם לראות מאחוריהם.

14. בשנת 2013, הרשויות השביתו את הקמפינג ביער הלאומי של לוס אנג'לס כשמצאו סנאי נגוע שגר שם. הזיהום הרג למעשה נער בן 15 מקירגיזסטן, שננשך על ידי סנאי הרים. היה צריך לבצע סגר על 100 איש כדי שהזיהום הזה ייעלם.

15. סנאים הם יצורים חכמים ויכולים ללמוד לנווט במכשולים רבים כדי למצוא את הדרך היעילה ביותר לאוכל, הם גם טובים למדי בלמצוא קיצורי דרך.

16. סנאים יכולים לקפוץ למרחק של עד 20 מטר. יש להם רגליים אחוריות ארוכות ושריריות ורגליים קדמיות קצרות שעובדות יחד כדי לסייע בזינוק.

17. בגירסה המחודשת של צ'רלי בממלכת השוקולד משנת 2005, בסצנת הסנאים, הסנאים לא היו מונפשים אלא אמיתיים, והם הוכשרו באופן מקצועי על ידי מאמן בעלי החיים של חדר האגוזים, מייקל אלכסנדר וצוותו שבילו 19 שבועות באימון הסנאים האלה בשביל הסצינה האחת הזו.

18. בשנת 1963 נבנה בעיר לונגוויו (Longview ) שבוושינגטון, גשר בשם Nutty Narrows. הגשר באורך 18 מטר (60 רגל) הפך את העיר לבירת חובבי הסנאים אמריקה. בעיר לונגוויו מתקיים פסטיבל סנאים באוגוסט מדי שנה.

19. משנת 2004 מחלקים את הסנאים לחמש תת-משפחות: סנאיי קרקע, רטופות, סנאים ננסיים נאוטרופיים, סנאים וסנאים יפים.

20. לסנאים יש השפעה אקולוגית רבה. הם כורים מאורות שמכרסמים וזוחלים שוכנים בהן, הם חופרים באדמה ומעלים ממנה חומרים שמסייעים לצמחים, אבל גם קצת מזיקים בגלל שהם אוכלים את הצמחים והזרעים שלהם. הם משמשים מזון לטורפים רבים כמו שועלים, חמוסים ועופות דורסים.

איך לחגוג את יום ההערכה לסנאי?

הדרך הטובה ביותר לחגוג את היום המיוחד הזה היא ללמוד על סוגי הסנאים. 

יש כל כך הרבה דברים מעניינים על הסנאים שלא הזכרנו, כמו את הסנאים היפנים המעופפים שהם יצורים פרוותיים קטנים (20-30 ס"מ) ומתוקים, עם עיניים גדולות וזנב שעיר וארוך. הם נפוצים בסין, יפן, צפון אירופה ואסיה ומשמשים גם כחיות מחמד. 

שתפו את המידע על היום הזה עם חברים והביעו אהבה לסנאים! תוכלו גם לקנות מתנות בנושא הסנאי כמו בובה או מיניאטורה.

יום הסנאים


ה-21 בינואר הוא גם יום החיבוקים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות