יום מושית השבע העולמי - 3 באפריל

יום מושית השבע, או יום חיפושית משה רבנו, הוא יום לכבודה של אחת מהחיפושיות המפורסמות והחמודות ביותר בעולם. מושית השבע היא חיפושית שמוכרת יותר בישראל בשם "פרת משה רבנו". צורתה של המושית היא סגלגלה כדורית, צבע כנפיה אדום ועליהן יש שמונה נקודות שחורות, ארבע על כל כנף. כשהכנפיים סגורות, שתי נקודות מתלכדות לכדי נקודה אחת ולכן נראה שיש למושית 7 נקודות בסך הכל על הגב. 

יחסית לחיפושית, מושית השבע היא די קטנה. גודלה נע בין 4 ל-8.5 מילימטרים.

בגלל המראה היפה שלה, למושית יש מוניטין של בעל חיים חמוד שמביא מזל, בניגוד לחרקים אחרים שבדרך כלל מעוררים אצל בני אדם הרגשה של גועל וסלידה.




עובדות מעניינות ומרתקות על מושית השבע:

אל תתנו למראה החמוד של החיפושית להטעות אתכם. המושית היא טורפת. היא אוכלת בעיקר כנימות עלים ויש לה גפי פה, כלומר גפיים שקרובות אל הפה ומסייעות לה לטרוף. בזכות זה שהיא אוכלת כל כך הרבה כנימות עלים, היא מסייעת לחקלאות וזו עוד סיבה שהיא הפכה להיות חיפושית שכל כך חביבה על בני האדם.

מושית השבע נפוצה בחלקים נרחבים בעולם. אפשר למצוא אותה באירופה, באסיה, צפון אפריקה ובאמריקה הצפונית. היא נמצאת גם ביערות וגם באזורים פתוחים, לרוב על עלים של צמחים שיש בקרבתם מושבות של כנימות עלים.

את מושית השבע נראה פעילה בעיקר בתקופת האביב. בחורף היא שקועה בתרדמת חורף מתחת לאבנים.

למושית השבע יש ארבעה שלבי התפתחות: ביצה, זחל, מושית צעירה ומושית מבוגרת. כשהמושית בוקעת מתוך הגולם, צבע הכנפיים שלה הוא נע בין צהוב לכתום בהיר. רק אחרי זמן מה צבען של הכנפיים הופך לאדום ומופיעות עליהן הנקודות השחורות.

האויבים של מושית השבע הם עופות שניזונים מחרקים. בגלל זה צבעה של המושית הוא אדום, צבע שמסמל בטבע רעל או חומרים מזיקים. בשעת סכנה גופה של המושית מתקשה והיא מתחזה למתה עד שהאיום חולף. אם צריך, היא מסוגלת להתיז חומר בטעם דוחה בצבע צהוב מאחורי גופה. 

תוחלת החיים של החיפושית נעה בין שנתיים לשלוש שנים.

שמה המדעי של מושית השבע בלטינית הוא "Coccinella septempunctata" - שפירושו: Coccine = ארגמן, septem = שבע, punctus = נקודה.

בתרבויות רבות מייחסים לחיפושית קדושה, אולי בגלל שהמספר 7 נחשב למספר מזל ומכאן השמות שניתנו לה בשפות אחרות:

בעברית קוראים לה פרת משה רבנו. השם הוא תרגום ישיר מיידיש (שמה ביידיש הוא סוסון משה רבנו) וההנחה היא שהשם משה נבחר כתחליף לשמות הקדושים הנוצריים.

באנגלית היא נקראת Seven Spotted Ladybug,‏ Ladybug בצפון אמריקה ו-Ladybird באירופה. ליידי הוא כינויה של מריה, אמו של ישו. ברוסית נקראת החיפושית פרת-אלוהים. בגרמנית היא נקראת חיפושית מרים  (Marienkäfer) , על שם מרים אמו של ישו. בצרפתית מושית השבע נקראת חיית אלוהים הטוב (bête a bon dieu), בספרדית פרת אנטוניוס הקדוש  (vaca de san anton), בפורטוגזית  (Joaninha) על שמו של קדוש נוצרי וברומנית "שורו של אלוהים" (boul lui dumnezeu).

איך לחגוג את יום מושית השבע?

צאו לטבע לחפש מושיות, ואם תמצאו, לא לגעת ולא להציק. מותר רק לצלם, אבל לא יותר מדי קרוב. לא לקחת הביתה כי רוב הסיכויים הם שאין לכם כנימות עלים בבית להאכיל אותן. תוכלו ללמוד גם על מושית השבע המעניינת ולהעמיק בקריאה עליה.  

לקריאה נוספת על מושית השבע וללמידה שמתאימה לילדים, תוכלו לקרוא את ספרו המצוין של יואל ירון, "המושית ששכחה את שמה".

קישור לספר

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות