יום האוריגמי- 11 בנובמבר

גם לכם יש את זכרונות הילדות של הכנת סירות קטנות מנייר שמשיטים על שלוליות, יצירת כובע כדי לחבוש על הראש או מטוס נייר להטיס בבית מהסלון למטבח ובחזרה? לתחביב הנחמד הזה מהילדות קוראים אוריגמי והוא חלק מאמנות שלמה שבה מכינים דברים מדהימים מקיפולי נייר.
האוריגמי, אמנות קיפול הנייר היפנית המפורסמת, החל להתפתח בשנות ה-1600 (או מוקדם יותר) והפך להיות פופולרי ברחבי העולם באמצע המאה העשרים. האוריגמי באופן המסורתי אינו כולל שום חיתוך או הדבקה, הוא פשוט קיפולים שיוצרים מגוון של צורות, פשוטות ומורכבות. לאמנות חיתוך הנייר קוראים קיריגאמי.



למרות שיש רק מעט קפלי אוריגמי בסיסיים, ניתן לשלב אותם כדי ליצור המון דברים, כמו ציפורים ופרחים, דרקונים ודינוזאורים, פילים, טירות, ספינות קיטור ואפילו חלליות! ניתן לשלב ניירות בצבעים שונים כדי שיצירת האוריגמי תהיה צבעונית ועשירה.
מקור השם "אוריגמי" הוא מצירוף המילים ביפנית "אורי", קיפול 折り ו-"גאמי", פיסת נייר 紙.
האוריגמי החל בתרבות היפנית והסינית, כחלק מטקסים שונים בדת השינטו הנפוצה ביפן. משם הוא התפשט לעולם כולו והפך לחלק מתרבות הפנאי.
בתרבות היפנית הנייר מסמל טוהר. בדת השינטו אוהבים במיוחד לקפל נייר בצורת עגור. העגור מסמל בריאות, הצלחה והגשמת משאלות. קיפול של 1000 עגורים מאפשר הגשמה של משאלה.
בשנת 1955, סדקו ססקי, ילדה בת 12 מהירושימה, שניצלה מפצצת האטום שהוטלה על ידי ארה"ב במלחמת העולם השנייה, חלתה בלוקמיה והחליטה לקפל 1000 עגורים כדי להגשים משאלה לשלום עולמי. אחרי שנפטרה היא הפכה לסמל וגיבורה לאומית יפנית שהובילה למסורת של קיפול עגורים כסמל של תנועות שלום ברחבי העולם.
עגור אוריגמי



עם השנים, האוריגמי החל לשמש לא רק באמנות, אלא גם בתחומים נוספים.
בסוף המאה ה-20 החלו להשתמש באוריגמי גם בתחומי המדע, הטכנולוגיה והמתמטיקה. המורכבות של קיפולי הנייר נתנה אפשרות ללמידה ופיתוח של מודלים טכנולוגיים וננוטכנולוגיים שונים.
האוריגמי משמש ככלי לריפוי בעיסוק בבתי חולים פסיכיאטריים, בחינוך המיוחד וככלי לשיקום מוטוריקה עדינה בקרב נפגעי תאונות, בגלל שהוא משלב תכנון וחשיבה ועבודה עדינה עם הידיים.



איך לחגוג את יום האוריגמי?
יש המון פרויקטים של אוריגמי שתוכלו לראות וללמוד איך לעשות אותם, למשל באתר Origami Club שבו יש אנימציות ותרשימים של קיפולי נייר מסורתיים.
במרכז הישראלי לאמנות האוריגמי, שנמצא ברמת גן, תוכלו לראות יצירות אוריגמי וגם להתנסות בסדנאות אוריגמי.
אם אתם כבר יודעים או שלמדתם עכשיו לעשות אוריגמי, זה היום להעלות את היצירות שלכם לרשת החברתית כדי שכולם יהנו מהיופי העדין של האמנות הזאת!

Japan Origami Museum, Narita Airport, Tokyo

רוצים ללמוד איך להכין טבעות מנייר? קישור להדרכה 

ה-11 בנובמבר הוא גם יום הרווקים וגם יום הווטרנים בארה"ב

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות