פסטיבל 3 באוקטובר- ליידן, הולנד

פסטיבל ה- 3 באוקטובר הוא פסטיבל שמתקיים בעיר ליידן שבדרום הולנד (בהולנדית: Leidens Ontzet). הוא נערך מדי שנה במשך יומיים כששיא החגיגות מגיע בשעות הערב ב-3 באוקטובר. הפסטיבל נחגג בכל שנה, החל משנת 1886.

רקע היסטורי

זה היה בשנת 1574.

העיר ליידן ההולנדית הייתה במצור על ידי הצבא הספרדי במשך שנה כמעט. המחלות התפשטו והרגו תושבים רבים והאוכל אזל.



נסיך אורנז', שנקרא גם וילם השתקן ונחשב למייסדה של הרפובליקה ההולנדית, ריכז 200 ספינות קטנות עם מזון והיה נחוש להציל את ליידן עם אותן אוניות. הבעיה הייתה רק שליידן הייתה על היבשה, ללא מוצא לים.
אז איך הוא הוביל צי ספינות מעל היבשה?
הולנד מפורסמת בזכות היותה אדמה בעלת שפל נמוך אשר מוגנת מפני שיטפונות על ידי שורה של סוללות מגן שמונעות ממי האוקיינוס להציף אותה. וילם נסיך אורנז' התכוון להפליג אל הסוללה הראשונה, להילחם בחיילים הספרדים ולהביס אותם ולהפיל את הסוללה. דבר זה יציף את פיסת הקרקע הבאה וכך יוכל להפליג את הסוללה הבאה- וכן הלאה.
כמובן שהנסיך ידע שכל מי הים האלה שיציפו את המשקים ההולנדיים יהרסו אותם - אבל הספרדים כבר הוכיחו עצמם כשליטים אכזריים והרסניים בעצמם, כך שלא היה מה להפסיד והנסיך עם הצבא שלו ביצעו את התוכנית.
התוכנית לא עבדה בצורה חלקה. רוחות לא טובות האטו את ההצפות, ולכן הספינות ההולנדיות עלו על שרטון מספר פעמים; כמו כן, הכוחות הספרדים המשיכו לתקוף אותם. אולם בסופו של דבר הגיעו אוניות הסיוע לליידן. הספרדים נבהלו מהמים העולים ונטשו את מבצרם בתאריך זה בשנת 1574. למרבה האירוניה, באותו תאריך נפל חלק מהקיר שהגן על ליידן מכיוון שהוא נשחק על ידי אותם מים עולה. אך הספרדים לא נשארו שם מספיק זמן כדי לשים לב שהעיר סוף סוף חשופה ואפשר לכבוש אותה!

נסיך אורנז' הוביל את צבא הסיוע שלו לעיר והאכיל את האנשים ששרדו את חודשי המצור, מתוכם חודש שלם ללא אוכל. הוא האכיל אותם בהרינג ולחם לבן. על פי האגדה, ילד קטן שהסתובב במבצר הספרדי הנטוש מצא סיר לבישול מלא בהטספוט, המאכל הלאומי של הולנד שהוא תבשיל של גזר ובצל. לכן בימי הפסטיבל נהוג לאכול את 3 המאכלים: הטספוט, הרינג ולחם לבן.
פסטיבל ה-3 באוקטובר הוא אירוע גדול בליידן. יש תהלוכות רוכבים, מופעים, מתקני שעשועים וירידים שבהם מציעים כריכי הרינג על לחם לבן בחינם. העיר מספקת טיולים בסירות וקאנו בחינם על התעלות וכמובן שגם מופע זיקוקים מרשים יש בחגיגה.
מקור התמונה


דרך אגב...

אחת העובדות המוזרות ביותר לגבי המצור על ליידן היא שראש העירייה, שניסה לעודד את אנשיו להמתין לסיוע שבדרך ולא להיכנע, הציע לתושבים לחתוך את זרועו ולהשתמש בה כמזון! למרות ההצעה הנדיבה אף תושב לא נענה לה. העובדה לא זכתה לאישור אבל האירוע צויר על ידי כמה ציירים שונים ונקרא "ההקרבה העצמית של ראש העיר ואן דר ורף".
ההקרבה העצמית של ראש העיר ואן דר ורף על פי מתתאוס איגנטיוס ואן ברי (1816-1817), מוזיאון דה לוקנה , ליידן


לאתר הרשמי של פסטיבל ה-3 באוקטובר


ה-3 באוקטובר הוא גם יום אנשי ההייטק וגם יום האחדות הגרמנית

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות