ג'ונטינת'- 19 ביוני

Juneteenth הוא יום חג אמריקאי המנציח את ההכרזה על ביטול העבדות במדינת טקסס ב -19 ביוני 1865, ובאופן כללי יותר את שחרור התושבים האפרו-אמריקנים המשועבדים בכל רחבי מדינות הקונפדרצייה (מדינות הדרום לשעבר) בארצות הברית. 
השם של החג הוא שילוב של המילים "June" ו-"Nineteen" (יוני ותשע עשרה).




העבדות התקיימה בארה"ב במשך כמה מאות שנים, החל מהתקופה הקולוניאלית הבריטית, בראשית המאה ה-17 ועד לשנת 1865, שבה הסתיימה מלחמת האזרחים. העבדות הייתה מוסד חוקי שבו בני אדם ממוצא אפריקני היו נמכרים כסחורה לבעלי עבדים. עבדים היו נחשבים על פי החוק כרכוש ונשללו מהם רוב הזכויות הנתונות בידי אנשים חופשיים. הם היו נתונים למרותם של בעליהם שקנו אותם והיה עליהם לעשות כל מה שאומרים להם.
העבדים הובאו לאמריקה ממדינות אפריקה, שם הם נחטפו או נמכרו על ידי בני משפחותיהם. על הדורות הבאים שנולדו בארה"ב נכפה מעמד העבד כבר ביום היוולדם. 
סיום העבדות בסופה של מלחמת האזרחים האמריקאית העניק אזרחות וזכויות משפטיות ופוליטיות לבעלי צבע עור שחור השוות לאלה של בעלי צבע העור הלבן. 

את הג'ונטינת' חוגגים בעיקר בקריאת יצירותיהם של סופרים אפרו אמריקאיים ידועים כגון ראלף אליסון ומיה אנג'לו, שירת שירים מסורתיים כמו "Swing Low, Sweet Chariot" ו-"Lift Every Voice and Sing", קריאות ציבוריות של הצהרת האמנציפציה, ההצהרה הנשיאותית שעליה חתם נשיא ארה"ב אברהם לינקולן ב-1 בינואר 1863, שהכריזה על העבדים בארה"ב כחופשיים. 
עוד חוגגים ביום זה בארה"ב ברודיאו, ירידי רחוב, דוכני אוכל, מפגשים משפחתיים, מסיבות בפארקים, שחזורים היסטוריים של התקופה או בתחרות היופי "מיס ג'ונטינת'".


סרטים מומלצים על תקופת העבדות בארצות הברית
"12 שנים של עבדות" בבימויו של סטיב מקווין, "העזרה" של טייט טיילור, "ג'נגו ללא מעצורים" של קוונטין טרנטינו, "לינקולן" ו"אמיסטד" של סטיבן שפילברג, "ה-13" של אווה דוורני.
ציור משנת 1690 בוירג'יניה שבארה"ב, של משפחה לבנה שיש לה משרתת שחורה
מכירת עבדים בשנת 1841, תמונה מתוך הסרט "12 שנים של עבדות"
ה-19 ביוני הוא גם יום ההולדת של החתול גארפילד

הוסף רשומת תגובה

1 תגובות

  1. כדאי לזכור כי הגרועים בסוחרי העבדים היו דווקא מוסלמים.

    השבמחק
Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)