יום קופי הים- 16 במאי

אם הייתם ילדים בשנות ה-70 או ה-80 של המאה הקודמת, אתם בטח מכירים את קופי הים, יצורים זעירים שמגיעים בדואר בצורה של גרגרים בתוך שקית, שופכים אותם לאקווריום והם מתעוררים לחיים והופכים להיות סרטנים קטנים וחמודים.

ה-16 במאי הוא יום שמוקדש ליצורים המיוחדים האלה ולסיפור המוזר מאחורי הדרך שבה הגיעו לאקווריומים שלנו.



הכל התחיל כשיזם צעיר אמריקאי בשם הרולד פון בראונהוט (Harold von Braunhut), גילה בשנת 1956 שהדייגים בעיר מגוריו, ניו יורק, משתמשים בתור פיתיון לדגים בסרטנים קטנטנים וחמודים. לסרטנים הזעירים האלה הייתה יכולת מופלאה- בתנאי יובש קיצוניים הם נכנסים למצב של תרדמה שבו הם יכולים להישאר שנים רבות, וברגע שמכניסים אותם שוב למים הם חוזרים לחיים והופכים להיות שחיינים זריזים. בנוסף לזה, ביצי הסרטנים המופרות יכולות להתפתח בתוך 24 שעות ובוקעים מהן סרטנים לבנים קטנטנים ברגע שמוסיפים להן מים עם מלח.

החוש העסקי של בראונהוט מיד נכנס לפעולה והוא הבין שאת היצורים המתוקים האלה אפשר לשווק כחיות מחמד להמון אנשים ולהרוויח הרבה מאד כסף.
ליצורים שגילה בראונהוט קוראים ארטמיה. זהו סוג של סרטן זעיר שנפוץ בימות ואגמים מלוחים. בארץ אפשר למצוא אותו בבריכות המלח בעתלית ובמפרץ אילת. איסוף מסחרי שלו מתאפשר במספר מועט של מקומות בעולם כמו סיביר, ימת המלח הגדולה ביוטה שבארה"ב ובסין. הם נמצאים גם בלגונות הסולר ובמדבר אטקמה בדרום אמריקה. 
בראונהוט הבין שאנשים לא יתלהבו לקנות סתם סרטנים שקוראים להם ארטמיה כחיית מחמד, אז הוא חשב וחשב והחליט לקרוא להם בשם "קופי ים", בגלל שזנבותיהם הארוכים הזכירו לו קופים.
הוא שכר מאייר בשם ג'ו אורלנדו שיצר חוברות קומיקס שבהן בנה עולם שלם של דמויות קסומות מהאגדות בעלות חיים משלהן בעולם התת ימי.
הילדים האמריקאים התלהבו מהחיות החדשות שהתגלו לעולם וכמובן שביקשו מההורים לקנות להם, וקופי הים הפכו להיות הלהיט התורן באמריקה. פון בראונהוט רשם פטנט על ההמצאה שלו ובהמשך גם פיתח ביחד עם הצוות שלו "גזע מסחרי" של ארטמיה- סרטנים שנבחרו בקפידה והונדסו כך שיתאימו לחיים ארוכים יותר באקווריום.
הסרטנים הקטנטנים האלה הפכו גם לכוכבי טלוויזיה- הם הופיעו בתכניות כמו ספין סיטי, רוזאן, בית דין לילי, סאות' פארק, משפחת סימפסון, התוכנית של גארי שנדלינג ועקרות בית נואשות. ב-29 באוקטובר 1998 יצאו קופי ים לחלל ביחד עם האסטרונאוט ג'ון גלן על סיפון מעבורת החלל דיסקברי. הם חזרו לכדור הארץ לאחר שבילו תשעה ימים בחלל והביצים שבקעו שמונה שבועות לאחר מכן, לא הושפעו כנראה כלל ממסעותיהם.
 
קופי ים לקנייה




שקית של קופי ים- רק להוסיף מים ומיד יש לכם יצורים חיים באקווריום! (קישור)
© Hans Hillewaert


ה-16 במאי הוא גם יום המלצרים וגם יום הביוגרפים

הוסף רשומת תגובה

1 תגובות

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)