יום הפועלים- 1 במאי

ה-1/5 בכל שנה הוא חג הפועלים הבינלאומי, שהוא יום הזדהות ומאבק למען מעמד הפועלים, לתנאי עבודה טובים יותר ולחיזוק ארגוני העובדים.
יום הפועלים הוא חג ותיק מאד. הוא התחיל בשנות ה-80 של המאה ה-19, כשעובדים דרשו להגביל את יום העבודה ל-8 שעות. איגודי עובדים בטורונטו שבקנדה הפגינו ב- 15 באפריל 1872 למען שחרורם של 24 פועלי דפוס שהנהיגו שביתה במטרה להגביל את יום העבודה ל-9 שעות. הם נעצרו כי התאגדות עובדים ושביתה היו אז לא חוקיות. ה-1 במאי נקבע כאולטימטום לשינוי יום העבודה ל-8 שעות. דרישות העובדים לא נענו והם פתחו בשביתה כללית. ב-4 במאי 1886 הפגנה שנערכה בעיר שיקגו יצאה משליטה והפכה למהומה ונהרגו בה כ-60 מפגינים ו-7 שוטרים. בעקבות זאת, התנועה הסיוציאליסטית הפכה את הדגל שלה לדגל אדום, כזכר לדם מעמד הפועלים שנשפך. המהומות שפרצו ביום זה נקראו מהומות היימרקט.



כיום החג מצוין ברוב מדינות העולם. 

בישראל, מאז שנת 2003, בעקבות המדיניות הכלכלית שהנהיג בנימין נתניהו, התחיל לקבל האחד במאי תשומת לב מחודשת. בשנת 2005 החל ארגון העובדים מען לציין את האחד במאי בתל אביב באירוע שבו השתתפו מספר רב של ארגוני עובדים מקומיים ומהגרי עבודה, עובדי בניין ועובדות חקלאות מהיישובים הערביים. במקביל חודשה בשנת 2008 המסורת של מצעד אחד במאי בתל אביב שבו משתתפים ארגונים חברתיים שונים ותנועות נוער, בהם:ההסתדרות, המחנות העולים, הנוער העובד והלומד, מרצ, נוער מרצ, כוח לעובדים, בינה, מאבק סוציאליסטי, השמאל הלאומי, ובמידה מסוימת גם מפלגת העבודה (מתוך: ויקיפדיה). 
בתמונה: ההפגנה במהומות היימרקט, 15 במאי 1886


ה-1 במאי הוא גם יום שרשרת הוואי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות