יום שלישי השחור - 29 באוקטובר 1929

יום שלישי השחור - קריסת וול סטריט- 29 באוקטובר 1929

בשנת 1929, בתאריך 24 באוקטובר, התחיל תהליך הרסני שהיו לו השלכות רבות על ההיסטוריה. ביום זה, בורסת המניות של ניו יורק בוול סטריט, קרסה ופוצצה את הבועה הורודה של הרבה אמריקאים שהאמינו שיש להם הרבה כסף.



זה היה סיומה של תקופה שנמשכה עשר שנים, שבה אנשים רבים השקיעו את חסכונותיהם במניות ואפילו לוו המון כסף מהבנקים, כדי לקנות עוד, כשהם מאמינים שזוהי הדרך הטובה להכפיל ולשלש את כספם. שיא התקופה הגיע באמצע שנת 1929. הבנקים עודדו את קניית המניות ונתנו אשראי זול עד שהמחירים שלהן היו כל כך גבוהים ומוגזמים, שהנפילה היתה בלתי נמנעת.
היום שבו הבורסה התחילה לקרוס, נקרא "יום חמישי השחור".
חמישה ימים אחר כך, חל השלב השני בקריסה, ההתמוטטות הגדולה שהביאה להפסדים עצומים למיליוני אמריקאים והובילה לשפל הכלכלי הגדול ביותר בתולדות ארה"ב. יום זה היה ה- 29 באוקטובר והוא נקרא "יום שלישי השחור". ההתמוטטות גרמה להתפשטות של בהלה בציבור, שהמניות שלו איבדו את ערכן.
המוני אנשים שהשקיעו את מיטב כספם בבורסה נכנסו לחובות. בנקים רבים פשטו את הרגל, בגלל שנתנו הלוואות רבות לאנשים שלא יכלו להחזיר אותן. עסקים רבים איבדו את מסגרת האשראי שלהם ונסגרו בעקבות זאת, וכך הפכו מיליוני אנשים למחוסרי עבודה ופרנסה.

הקריסה של הבורסה השפיעה גם על אירופה. המצב הכלכלי הקשה השפיע גם על היציבות הפוליטית במדינות רבות ורואים בו את אחד הגורמים לפרוץ מלחמת העולם השנייה.

אחד הסיפורים מהתקופה הוא על ג'ו קנדי, בחור עשיר מפורסם, שיצא משוק המניות בזמן וכך הציל את כספו.
הוא סיפר שגילה שההשקעה בבורסה היא טרנד אופנתי ופופולרי מדי, כשמצחצח הנעליים שלו נתן לו טיפים להשקעה.
משקיע נוסף שסיפר על הסימנים המוקדמים לקריסה היה ברנרד ברוך, שסיפר שראה את הסימנים כשנהגי מוניות היו מדברים איתו על ההשקעות שלהם ונותנים לו עצות.
בתמונה: קהל מתאסף בצומת הרחובות וול סטריט וברודווי סטריט, אחרי ההתמוטטות של 1929.

ה-29 באוקטובר הוא גם יום הרפובליקה של טורקיה וגם יום האינטרנט ויום דייסת שיבולת השועל

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות