יום הגיבורים בקניה- 20 באוקטובר

היום הוא יום הגיבורים של קניה, (בסווהילית: Mashujaa Day), חג לאומי בקניה של כל אלה שתרמו לעצמאותה של קניה ושחרורה מהשלטון הבריטי. יום זה נקבע לזכר היום בו נעצרו ג'ומו קניאטה וחמשת חבריו, בשנת 1952.



קצת היסטוריה:
בשנת 1895 הפכה קניה לחלק מהקולוניה הבריטית. בריטניה החלה לשלוט בה ולבצע בה תהליך מודרניזציה מואץ. אלפי מתיישבים לבנים השתלטו על חלק גדול מהאדמות הטובות והפוריות של קניה, והמקומיים נדחקו לשטח קטן ונחות.
שלטון הבריטים הלבנים בהק במדינה. החוקים עוגנו לטובתם והם דאגו לעצמם להגנה צבאית של כוחות מזוינים.
המצוקה של הקנייתים גברה מיום ליום. רבבות מהם עברו לערים צפופות ומוכות אבטלה, בראשן עיר הבירה ניירובי. 
בשנת 1945 החלו בני שבט הקיקויו להביע את תסכולם מהדיכוי באמצעות שביתות ומעשי אלימות. בשנת 1946 קמה תנועת "האיחוד האפריקני של קניה" (KAU) בראשות ג'ומו קניאטה, שדרשה זכויות אזרחיות וביטול האפליה נגד ילידי המקום.
לאחר שהדרישות לא נענו, פרץ ב-1952 מרד המאו מאו, שכלל פעולות טרור כנגד הלבנים ומשתפי פעולה שחורים. הצבא הבריטי נאלץ ללחום במשך 4 שנים בדיכוי זה בעזרת 50,000 חיילים. ב-1955 דוכא המרד, לאחר שעשרות אלפי מורדים נאסרו ומעל 13,500 אפריקנים נהרגו, זאת לעומת 32 לבנים בלבד.‏‏‏
למרות דיכוי המרד, החלה בריטניה לגבש חוקה חדשה שכללה רפורמות כלכליות וחברתיות, תוך ניסיון לאתר מנהיגות מתונה, שתוביל את קניה לאחר מתן העצמאות.

Freedigitalphotos- “Flag Of Kenya On Hand” by domdeen

בבחירות שנערכו בשנת 1957 הוחלט שג'ומו קניאטה, בן שבט הקיקויו ואחד ממנהיגי מרד המאו מאו, יהיה המנהיג של קניה העצמאית. למרות שקניאטה לא נחשב למנהיג מתון, הוא קיבל את התפקיד לאחר ששוחרר מהכלא בשנת 1959 וגיבש ממשלה. המערכת השלטונית שכונן היתה ריכוזית וחד מפלגתית, אך קניה שמרה בתקופת כהונתו על זיקה למערב והפכה לאחת מהמדינות היציבות באפריקה.
Freedigitalphotos- “Silhouettes Of Giraffes And Dead Tree Against Sunset Background” by satit_srihin

 להרבה אנשים בקניה יש רגשות שליליים חזקים כלפי קניאטה, שעשה למען קניה הרבה דברים טובים, אבל גם הרבה דברים רעים. שמו של חג הגיבורים היה בעבר "חג קניאטה" אך הוא השתנה בגלל התנגדותם של חלק מהתושבים בשנת 2010 לחג הגיבורים.
יום הגיבורים הוא חג לזכרם של לוחמי החופש שנהרגו בקרבות מול החיילים הבריטיים ומסרו את נפשם למען קניה העצמאית.
הנשיא הנוכחי של קניה הוא בנו של ג'ומו קניאטה, אוהורו קניאטה.
דגל קניה



ה-20 באוקטובר הוא גם יום העצלן

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות