יום המדע לשלום- 10 בנובמבר

המדע הוא אחד הכלים הטובים ביותר שיש לנו לשיפור החיים.
למרבה הצער, האנושות השתמשה בתגליות מדעיות והמצאות טכנולוגיות רבות בדרכים שהחמירו את מצב הסביבה והפכו את העולם למקום פחות בטוח. אלפי פצצות גרעיניות יושבות סביבנו ומחכות ... הנפט נשפך בקצב ... שריפת דלקים מאובנים יוצרת ערפיח ושינוי אקלים עולמי ... וזה עוד רק חלק קטן מאיך שהאנושות משפיעה באופן שלילי על העולם.
יש אנשים שמתבוננים בתוצאות הקודרות אלה של המדע והטכנולוגיה ומאשימים את המדע עצמו. הם מאשימים את ההמצאות והטכנולוגיה ולא את האנושות עצמה באוכלוסיית היתר, בדחף לשלוט על אדמות ומשאבים, ובחשיבה לטווח הקצר מונעת הרווח.

הפיתרון לשימוש רע במדע אינו להסיר אחריות מעצמנו ולהאשים את המדע, אלא להשתמש במדע באופן טוב יותר, אחראי יותר ובוגר יותר, עם חשיבה לטווח הארוך.
האו"ם יצר את יום המדע לשלום כדי להפציר באנשים להשתמש במדע בשם השלום ולמצוא טכנולוגיות חדשניות כדי להפוך את העתיד לבר-קיימא!
תחום הפיתוח בר קיימא הוא חשוב ביותר לסביבה. הנזקים שנגרמים לסביבה לא פוגעים רק בצמחיה ובחיות בר אלא גם בבני האדם ומסכנים את ההווה והעתיד של כולנו. אם נמשיך לחיות באופן שבו אנו חיים כיום, נצטרך כבר במאה הזאת שלושה כוכבי לכת כדי להחזיק מעמד, במקום כדור הארץ אחד.


דרכים לחיות בקיימות
בכל יום הבחירות שאנו עושים בחיינו משפיעות על הסביבה, על האקלים ועל מינים אחרים מלבדינו. החל ממה שאנחנו אוכלים ועד לכמה ילדים אנו מחליטים להביא לעולם. אנו יכולים לעשות הרבה כדי "לבחור בקיימות" ולהקטין את טביעת הרגל הסביבתית שלנו כדי להשאיר יותר מקום לבעלי חיים וצמחי בר שחשובים להמשך קיומנו בעולם ולמדע והטכנולוגיות המתקדמות יש תרומה חשובה לתת לנו את האפשרות לעשות את זה.

תחשבו פעמיים לפני שאתם עושים קניות. לכל מוצר שאנו קונים יש הטבעת רגל סביבתית, החל מהחומרים המשמשים ליצירתו וכלה בזיהום הנפלט במהלך הייצור שלו והאריזה שמסיימת את ימיה במזבלות. תחשבו על כמות השטחים שאנו זקוקים להם בשביל הזבל שאנחנו מייצרים! כדי להיפטר מהזבל הרב הזה צריך לטמון אותו באדמה, מה שמזהם אותה ואת מקורות המים שלנו, או לשרוף אותו, מה שמזהם את האוויר. שתי האפשרויות הן רעות לסביבה. אם אתם כבר קונים משהו, נסו לקנות משהו ממוחזר או יד שנייה שיש לו אריזה מינימלית.

תוודאו שלרכישות הגדולות שלכם יש יתרונות סביבתיים גדולים. אם אתם קונים מכשירי חשמל, וודאו שהם חסכוניים באנרגיה. קונים מכונית? קנו מכוניות שהן כמה שיותר חסכוניות בדלק. אם אתם קונים בית או דירה, תוודאו שהם בנויים עם תקן של בנייה ירוקה. כל היתרונות הללו גם יקטינו לכם את חשבון החשמל ואת ההוצאות על הדלק.

תפסיקו להשתמש בפלסטיק. הפלסטיק לא מתכלה. הוא ממלא בכמויות עצומות כ-40 אחוז משטחי האוקיינוס ​​בעולם. מדי שנה נהרגים אלפי ציפורי ים, צבי ים, כלבי ים ויונקים ימיים אחרים מלכידה או חנק בפלסטיק. אתם יכולים לצמצם את השימוש שלכם בפלסטיק בכמה צעדים פשוטים: השתמשו בשקיות לשימוש חוזר כשאתם קונים, השתמשו בבקבוקי מים רב פעמיים, השתמשו כמה שפחות בשקיות. ותרו על קשיות השתייה והימנעו ממוצרים העשויים מפלסטיק או ארוזים בהם במידת האפשר (ביחרו במוצרים שאינם עטופים כשאתם קונים במכולת או בחנויות, צמצמו את הקניות און ליין שבהן משתמשים בהמון חומרי אריזה מפלסטיק).


הפחיתו את הצריכה של מוצרים מן החי. מהנדסי מזון מפתחים תחליפי בשר ותחליפי חלב וביצים מן הצומח. גם למוצרי העור והפרווה יש תחליפים סינתטיים. המשקים התעשייתיים לגידול בעלי-חיים הם מהגורמים העיקריים למשבר הסביבתי. כך לפי דו"ח מפורט של האו"ם שבדק את ההשפעה של תעשיות הבשר, החלב והביצים על איכות הסביבה. לפי הדו"ח, תעשיות המזון מן החי הן גורם מרכזי להתחממות כדור הארץ ואחראיות ל-18% מפליטות גזי החממה כתוצאה מפעילות אנושית (יותר מאשר כל התחבורה גם יחד: באוויר, בים וביבשה).

הימנעו ממוצרים המסכנים את חיות הבר. ישנם מוצרים שמכילים מרכיבים שמאיימים על סביבת המחייה של בעלי חיים, בגלל כריתת יערות או שימוש במים שלהם הם זקוקים. אחד מהמרכיבים שמאיימים על המחייה של בעלי החיים הוא שמן הדקלים שייצורו אחראי להכחדת יערות טרופיים, שהם בית גידול למגוון עצום של אורגניזמים, מאיים על האקולוגיה ותורם לסכנת הכחדה של חיות בר כמו האורנגאוטן, טיגריס סומטרה והקרנף האסייתי.

סעו פחות, סעו ירוק. סעו פחות במכוניות ולכו יותר ברגל או רכבו על אופניים. אם אתם נוסעים, השתדלו לנסוע עם עוד אנשים כדי לצמצם את מספר המכוניות על הכביש, השתמשו יותר בתחבורה ציבורית.

ה-10 בנובמבר הוא גם יום רחוב סומסום  וגם יום הקאפקייק וניל

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות