יום משקפי השמש- 27 ביוני

חידה: לכל אחד יש לפחות זוג אחד שלהם אבל לאלטון ג'ון יש למעלה מאלף. מה התשובה? משקפי שמש כמובן!



משקפי השמש הם פריט שנועד להגן על העיניים שלנו. הם בולעים קרינה ומווסתים את כניסתו של אור השמש כדי למנוע סינוור, אבל הם גם פריט אופנה פופולרי שהכרחי להשלמת ההופעה שלנו ולהוספת סטייל מגניב.

אנחנו לא יודעים למה נבחר התאריך 27 ביוני כיום משקפי השמש, אבל מה שכן ידוע זה שהמציאו את משקפי השמש ממש מזמן. כבר בתקופה הפרה היסטורית, עמי האינואיט (אסקימואים) שחיו באזור הארקטי הבינו שהם צריכים להפחית את כמות האור שנכנסת להם לעיניים כדי למנוע עיוורון שעלול להיגרם בעקבות הסנוור שנוצר מאור השמש החוזר מהשלג. הם ייצרו משנהב אביזרים שהגבילו את כמות האור שנכנס לעיניים.
משקפי שמש אינואיטים שנועדו לצמצם את כניסת קרני השמש לעיניים
במאה ה-14, השופטים בבתי המשפט הסיניים השתמשו במשקפי קוורץ "מעושנות" כדי להסתיר את הבעות העיניים שלהם במהלך המשפט ולהיראות אדישים.



באמצע המאה ה-18, ג'יימס איסקוף מארה"ב עשה ניסויים עם משקפיים שלהם עדשות עשויות מזכוכיות כהות במטרה למצוא תרופות יעילות לבעיות ראייה. המטרה שלו לא הייתה להגן על העיניים מפני אור השמש כדי למנוע בעיות ראייה, אלא לפתור את הבעיות לאחר שהופיעו. המשקפיים שלו דומות למשקפי השמש שיש היום, אך הן עדיין לא הגנו על העיניים לגמרי מקרני השמש המזיקות.
אחת מהעדויות שנשארו מההיסטוריה של משקפי השמש היא של המדען הצרפתי המפורסם אנטואן לבויזייה בשנת 1772, שהרכיב משקפיים כהות בעת שערך ניסוי שקשור בבעירה שנוצרת על ידי הגברת אור השמש.
בתמונה: אנטואן לבויזייה מרכיב משקפי שמש (מקור התמונה)


את משקפי השמש כפי שאנו מכירים היום, החלו לשווק רק בשנת 1929, כשהיזם סם פוסטר החל למכור אותם לאנשים שביקרו בטיילת שעל חוף אטלנטיק סיטי שבארה"ב. 
מי שתרם באופן משמעותי לקידום המכירות של משקפי השמש ולהכרה בהם כמצרך חיוני הם הטייסים של חיל האוויר האמריקאי במלחמת העולם הראשונה. טייסים רבים התלוננו על כך שאור השמש גורם להם לכאבי ראש, סחרחורות ובחילות וגם מסנוור אותם ומפריע להם בביצוע תמרונים עדינים. לכן, בשנת 1933, צבא ארה"ב הזמין מחברת האופטיקה בוש אנד לומב מספר רב של משקפי שמש כדי להגן על הטייסים שלו.
בשנת 1937 יצרה חברת בוש אנד לומב את המותג "ריי באן", שמשמעותו היא קיצור של המושג "מחסום קרינה" (Ray Banner). המשקפיים צברו פופולריות רבה בעיקר בקרב גברים, בזכות הגבריות שהם שידרו בגלל הקשר שלהם לטייסים הצבאיים. 
בשנות ה-1960 הפכו משקפי השמש לאביזר אופנתי יצירתי. בתקופה של ילדי הפרחים משקפי השמש קיבלו אינסוף צורות, גדלים וצבעים חדשים, כדי להשלים את ההופעה ההיפית הפופולרית.

איך לחגוג את יום משקפי השמש?
למשקפי השמש יש היסטוריה ארוכה מאד, אבל גם עתיד מבטיח. הם פריט חובה לכל אחד גם בשביל הבריאות וגם בשביל המראה. האתר של יום משקפי השמש מבקש להעלות תמונות סלפי עם משקפי שמש לרשתות החברתיות ולהוסיף את ההאשטג  SunglassSelfie# או NationalSunglassesDay# כדי לחגוג את היום הזה.

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות