יום מכונת התפירה- 13 ביוני

לפני שנים רבות, כשהאנושות התחילה לעבוד עם בדים מכדי לייצר בגדים, התהליך היה ארוך מפרך.
קודם כל היה צריך להשחיל את החוט במחט, ואז לחבר את הבדים בתפרים שונים, תהליך שהיה לוקח הרבה זמן ודורש דיוק וסבלנות רבים מאד. אם נעשתה טעות, היה צורך לפרום ולהתחיל מחדש. לתפור בגד היה לוקח ימים שלמים ואף שבועות, אם לוקחים בחשבון את הצורך במדידות, תיקונים ותפירה מחדש.



עד שהמציאו את מכונת התפירה, שהקלה את יצירת הבגדים והפכה את תהליך התפירה למהיר וקל יותר. למכונה יש כמה סגנונות של תפירה (תכי תפירה) ואפשר לתפור בעזרתה מה שרוצים: בגדים, כריות, מפיות, ממחטות, בובות וכל מה שעשוי מבד.
בשנת 1830 המציא חייט צרפתי בשם ברתלמי תימוניה מכשיר שנחשב למכונת התפירה השימושית הראשונה. במקום לקבל אותה בברכה, זעמו האנשים שחיו באזור על ההמצאה כי חששו שתהפוך אותם למובטלים. הם הרסו את המתפרה שבה היו המכונות ותימוניה מת שבור לב וחסר כל.
באותה התקופה בערך המציא וולטר האנט מניו יורק, מכונת תפירה שבה יש מחט עם חור (קוף) שחדרה עם החוט לתוך הבד ויצאה ממנו בצד השני כשהיא מושכת איתה את החוט ויוצרת לולאה. מתחת לבד היה חוט שני שנכרך על סליל שחדר בעזרת מנוף דרך הלולאה של החוט העליון וקשר אותו. בשנת 1846 יצר אליאס האו האמריקאי מכונה קצת יותר משוכללת משל האנט. בשנת 1851, אייזיק מריט זינגר המציא מכונה קצת יותר מודרנית ושימושית ורשם עליה פטנט. הוא החל לייצר את מכונות התפירה שלו בכמויות ולמכור אותן. זינגר נחשב ל"אבי מכונת התפירה".
התמונות באדיבות מלכה ירון

מכונת התפירה הביתית המודרנית יכולה לתפור תפרים מסוגים שונים ויש כאלה שמסוגלות גם לתפור כפתורים. המכונה הביתית מסוגלת לתפור כ-1,500 תפרים אחידים ואמינים בדקה- פי 20 מהר יותר ממי שתופר ידנית. מכונת התפירה התעשייתית מהירה עוד יותר. כיום ישנן מכונות בעלות 7 מחטים, התופרות כ-20,000 תפרים בדקה ויכולות לבצע עבודות מורכבות.
השימוש התעשייתי במכונת התפירה העביר את ייצור הבגדים מהחייטים והתופרות למפעלים גדולים. זה גם הביא לירידה בזמן הייצור שגרם למחיר הלבוש לרדת במידה ניכרת.

ה-13 ביוני הוא יום לכבודה של המצאת מכונת התפירה, שבלעדיה לא היינו יכולים ליהנות מכל כך הרבה אפשרויות של בגדים במחירים נמוכים.

איך לחגוג את יום מכונת התפירה?
את יום מכונת התפירה אפשר לחגוג בלמידה על ההיסטוריה של התפירה, החל מהתפירה הידנית ועד התפירה במכונות. אפשר גם לקרוא על הצד האפל של המתפרות- הצד של נשים שמועסקות בתנאים נצלניים במדינות העולם השלישי.
עוד דרך הטובה ביותר לציין את היום הזה היא לתפור משהו באמצעות מכונה. חפשו מכונת תפירה לנסות לתפור בה משהו ומי יודע, אולי תגלו כמה שזה כיף ושזה הדבר שאתם רוצים לעשות בחיים?

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות