יום המטריה- 10 בפברואר

יום המטריה, שחל ב-10 בפברואר, נועד לחגוג את המצאתה של המטריה, שמשיית הבד הפלסטי שמגן עלינו מפני הגשם.



כולנו יודעים שאי אפשר להסתדר בחורף בלי מטריה טובה. מטריה טובה זו מטריה שלא נשברת בקלות ולא מתהפכת כשיש גשם חזק וקצת רוח.
בישראל, ה-10 בפברואר זה כבר סוף החורף, ובדרך כלל מתחילים להריח את האביב ואין גשם, אבל בכל העולם מציינים בתאריך זה את יום המטריה, אז למה לא גם אצלנו.
חוץ מזה, סוף החורף זה זמן מצוין להגיד תודה למטרייה ששירתה אותנו במהלך העונה או להיפרד מהמטריה/מטריות שהלכו לאיבוד או נהרסו ועכשיו הן ז"ל.

המילה מטריה בעברית באה מהמילה "מטר". באנגלית המילה Umbrella באה מהמילה הלטינית Umbro, שפירושה "צל".



ההיסטוריה של המטריה

השימוש הראשון במטריה היה כנגד השמש, לפני 3000-4000 שנים, במצרים העתיקה ובאשור. המטריות היו עשויות באותה תקופה מעלי דקל.
בסין העתיקה החלו להשתמש במטריה לפני 3,000 שנים, אבל לא כאמצעי הגנה מפני הגשם אלא כסמל סטטוס למעמד החברתי של בעל המטרייה. המטריות היו אביזר אופנתי שעשוי ממסגרת עץ המכוסה בעלים או עורות ומקושטת בסמלים. 


משנת 1000 לפנה"ס עד 400 לספירה, החלו להשתמש ביוון העתיקה וברומא בשמשיות קטנות מתקפלות (בעיצוב כמעט זהה למטריות המודרניות) בתור אביזרי אופנה נשיים. 



בצרפת החלו נשים להשתמש במטריה כמגן מפני הגשם בערך בשנת 1730. הגברים נמנעו להשתמש במטריות בתקופה זו מכיוון שזה נחשב לדבר לא מכובד.



הגבר הראשון שהעז להשתמש במטריה בפומבי היה אנגלי בשם ג'ונאס הנאווי, מייסד בית החולים מגדלן  בלונדון בערך בשנת 1750. במשך 30 שנים, עד שנפטר ב-1786, הוא הלך באומץ עם מטריה מעליו וספג לעג וביקורת. רק בשנת 1788 אימצו גברים נוספים באנגליה את מנהג השימוש במטרייה ולאחר מכן החלו לעשות כך גברים בעולם כולו.
הייצור הראשון של מטריות להמונים היה בשנת 1852, על פי פטנט של סמואל פוקס, תושב אנגליה. בשנת 1928 קמה בגרמניה חברה שהחלה להפיץ את המטריות המתקפלות של האנס האופט.

ב-1934 יצא לאור הספר מרי פופינס, מאת פמלה לינדון טרברס, על אומנת לילדים שמעופפת עם מטריה בשמי לונדון.

ב-1962 כתבה נעמי שמר את השיר "מטריה בשניים" (שנינו יחד תחת מטריה אחת), אותו שרה להקת הנח"ל ב-1964.

ב-1969 ייצר ברדפורד אי. פיליפס מאוהיו את המטריות המתקפלות בקלות הראשונות.  

ב-2007 יצא השיר "Umbrella" של ריהאנה (מתוך האלבום Good Girl Gone Bad).

Umbrella (Seamus Haji & Paul Emanuel Club Remix) - Rihanna featuring Jay-Z

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות