סינקו דה מאיו- 5 במאי

משמעות השם סינקו דה מאיו (בספרדית: Cinco de Mayo) היא "5 במאי". בתאריך זה חוגגת מקסיקו את נצחונה שעל הצבא הצרפתי בקרב פואבלה שהתקיים ב-5 במאי 1862.
חגיגות הסינקו דה מאיו נערכות בארצות הברית ובמקסיקו והן מביעות גאווה אתנית על הניצחון הבלתי צפוי של הצבא המקסיקני בפיקודו של הגנרל איגנסיו סאראגוסה.
פואבלה היא אחת מ-31 המדינות המרכיבות את מקסיקו.

הכיבוש הצרפתי של מקסיקו התאפשר אחרי 2 מלחמות שהיו בה. מלחמת ארצות הברית-מקסיקו, בשנים 1846-1848, והמלחמה הרפומית בשנים 1858-1861. המלחמה הרפורמית היתה מלחמת אזרחים בין הליברלים (שהאמינו בהפרדה בין דת ומדינה ובחופש הדת) ובין השמרנים (שהאמינו בקשר הדוק בין הכנסייה הקתולית למדינה המקסיקנית).
מלחמות אלה השאירו את האוצר המקסיקני על סף פשיטת רגל. 
ב-17 ביולי 1861, נשיא מקסיקו בניטו חוארז הוציא צו הקפאה שעל פיו כל תשלומי החובות למדינות זרות יחכו במשך שנתיים. בתגובה לכך המדינות צרפת, בריטניה וספרד שלחו את כוחות חיל הים שלהם לוראקרוס כדי לדרוש את הכסף שמגיע להן. בריטניה וספרד ניהלו משא ומתן עם מקסיקו ונסוגו, אבל צרפת, שנשלטה באותו זמן על ידי נפוליאון השלישי, החליטה לנצל את ההזדמנות כדי להקים אימפריה לטינית במקסיקו שתעדיף את האינטרסים הצרפתים, האימפריה המקסיקנית השנייה.
מאוחר יותר בשנת 1861, צי צרפתי חמוש היטב הסתער על וראקרוס והכניע את ממשלתו של חוארז. הצבא הצרפתי התקדם לכיוון מקסיקו סיטי, אבל בפואבלה הוא נתקל בהתנגדות כבדה מצד המקסיקנים.

ב-5 במאי 1862 המקסיקנים הגנו בחירוף נפש על המבצרים של לורטו וגואדלופה. למרות שהיו חיל קטן הרבה יותר מהכוח הצרפתי, חלש יותר ומאובזר פחות, הם הצליחו לרסק את הצבא הצרפתי שנחשב לצבא המתקדם בעולם בנחישות ובאומץ.

את חגיגות הסינקו דה מאיו חוגגים ההיספנים בכל רחבי אמריקה ובמקסיקו במצעדים, ריקודים, מופעי זיקוקים, אוכל ושתייה מקסיקנים. שיא החגיגות מגיע בהכתרתה של מלכת הקרנבל של החג. 

ה-5 במאי הוא גם יום השחרור של הולנד וגם יום המיילדות

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות