יום הביטול - 5 בדצמבר

יום הביטול הוא יום חג לא רשמי בארה"ב לכבוד סיום תקופת היובש בתאריך זה בשנת 1933. 
תקופת היובש הייתה תקופה בין השנים 1920 ל-1933 שבה אלכוהול היה מחוץ לחוק בכל רחבי ארצות הברית.
חוק היובש הלאומי נחקק ב- ב-16 בינואר 1919  בהובלת אנדרו וולסטד, חבר במפלגה הרפובליקנית ממינסוטה, ונכנס לחוקת ארה"ב כתיקון ה-18. הוא נכנס לתוקף שנה מאוחר יותר, ב-16 בינואר 1920 ואסר על ייצור, הובלה ומכירה של משקאות חריפים בכל ארצות הברית. מרגע שנכנס החוק לתוקף, החלה בארצות הברית תקופת היובש.
הסיבה לחקיקת החוק הייתה התפיסה שלפיה המדינה צריכה להגן על האזרחים מפני הדברים הרעים שהם מחוללים לעצמם והאלכוהול היה גורם עיקרי לנזקים רבים. 
במשך 13 שנים חוקי היובש היו קיימים בארה"ב אבל הם לא הצליחו לפתור את הבעיה. כמו שאתם בטח מתארים לעצמכם, אנשים אוהבים להיות חופשיים ולהחליט עבור עצמם מה טוב להם, לכן רבים התנגדו לחוק וכך התפתח "שוק שחור" של אלכוהול שהוביל לגדילה בפשיעה. ארגוני מאפיות החלו לעסוק בהברחת אלכוהול והפצה באופן מסוכן וגם בעלי ההון שהיו מעוניינים להחזיר את המסחר במשקאות אלכוהוליים באופן חוקי לחצו על הממשלה לבטל את החוקים.
ב-5 בדצמבר בשנת 1933, אושר התיקון ה-21 לחוקת ארצות הברית שמבטל את התיקון ה-18 וסיים את תקופת היובש שגרמה יותר לצרות מאשר הועילה. 
תמונה משנת 1921 של פקחים שמשחיתים חביות אלכוהול (נחלת הכלל)


עובדות מעניינות על חוק היובש

ארה"ב לא הייתה המדינה היחידה שחוקקה חוקים נגד כל מה שקשור לאלכוהול. גם ברוסיה, איסלנד, נורווגיה, פינלנד ואי הנסיך אדוארד היו תקופות יובש במהלך המאה ה-20.

יום הביטול הוא החג היחיד בארצות הברית שחוגג שינוי בחוקה שלהם. 

חוקי היובש תרמו לפריחה של ארגונים הגנגסטרים, במיוחד בשיקגו שהפכה לגן עדן למפירי החוק היבש. הגנגסטרים המפורסמים ביותר, כמו אל קפונה ויריבו באגס מורן, הרוויחו מיליוני דולרים ממכירת משקאות חריפים מוברחים. עד סוף שנות העשרים הסוערות אל קפונה שלט ב-10,000 מסבאות שנקראו ספיק איזי (Speakeasy) בשיקגו ועל עסקי האלכוהול במרחב שבין קנדה לפלורידה. 

ספיק איזי (באנגלית: speakeasy – "דבר בשקט"; נקראו גם חזיר עיוור – blind pig או טיגריס עיוור – blind tiger) היו מוסדות שמכרו באופן בלתי חוקי משקאות חריפים. אחרי ביטול חוק היובש הספיק איזי נעלמו והיום המונח משמש בארצות הברית לתיאור מסבאות או פאבים קטנים ולא מוכרים עם אווירה אינטימית, במיוחד כאלו שרחוקים מאזורי בילוי גדולים.

כאשר נכנס החוק לתוקף, משימת אכיפת החוק הוטלה על כוח משטרה מיוחד של 1520 סוכנים פדרליים. 
הרבה אנשים שילמו בחייהם על הניסיונות לאכוף את חוקי היובש. 11 אנשים מכוחות אכיפת החוק של משמר החופים של ארה"ב נהרגו בין השנים 1925-1927 בניסיונות לסכל הברחות. במשרד האוצר נהרגו 56 אנשים בין השנים 1920-1927 כשניסו להפריע למאפיה לסחור באלכוהול. גם במשרד המשפטים נהרגו 34 אנשים בין השנים 1930-1934. חוץ מאנשי אכיפת החוק, אלפי אנשים מתו משתיית משקאות חריפים מזויפים. 

במקום לצמצם את ממדי הפשע, חוק היובש הפך כמה ערים לשדות קרב בין כנופיות יריבות שעסקו בהברחת משקאות. כמות מעשי הפשע רק הלכה וגדלה. במהלך השנים 1920–1921, מעשי גנבה ופריצות גדלו ב-9%, מעשי רצח ב-12.7%, כמות התקיפות עלתה ב-13%, צריכת סמים עלתה ב-44.6% והוצאות המשטרה עלו ב-11.4%. כל אלה היו בעיקר תוצאה של מה שנקרא "אלימות של השוק השחור" והסחת הדעת מפשעים שלא קשורים לחוק היובש.

חוק היובש הצליח לשנות את ההרגלים של האוכלוסייה בנוגע לצריכת אלכוהול, אבל באופן זמני. הוא הפחית את הצריכה לחצי במהלך שנות העשרים אבל עד שנות ה-40, רמת הצריכה חזרה להיות כמו שהייתה לפני האיסור.

איך לחגוג את יום הביטול?
צאו לחגוג בבר בסגנון ספיק איזי כמו בשנות ה-20. מיצאו לכם פאב שכונתי שקט ואינטימי שבו תוכלו לשתות משקה עם חברים. רק תדאגו שיהיה לכם נהג שלא שתה לאחרי הבילוי.
אם אתם בארצות הברית, תראו מבצעים מיוחדים לכבוד יום ביטול חוק היובש. 
נסו קוקטיילים כמו מוסקו מיול, מרגריטה, מרטיני, מנהטן, דאקירי, נגרוני, אולד פאשן ועוד. אל תשכחו שיש גם מוקטיילים! מוקטיילים הם קוקטיילים מרעננים שלא מכילים אלכוהול ומאפשרים לכם ליהנות מדרינק בלי לסבול אחריו מהנג אובר ובלי לערפל את החושים. אם אתם בני פחות מ-18, המוקטיילים הם מצוינים בשבילכם כדי לחגוג את יום הביטול.
נכון שחג יום הביטול הוא בארה"ב, אבל נחמד לציין אותו גם כאן, וללמוד על התקופה המיוחדת הזאת שהשפעותיה על ארה"ב והעולם היו רבות ומעניינות. 
חוגגים את ביטול התיקון ה-18 לחוקה (נחלת הכלל)



ה-5 בדצמבר הוא גם יום הנינג'ה ויום האדמה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות