יום האדמה העולמי- 5 בדצמבר

יום האדמה העולמי שנחגג ב-5 בדצמבר הוא יום שמוקדש לקרקע של כדור הארץ שהיא אחד המשאבים החשובים ביותר של האדם (אין קשר ליום האדמה הפלסטיני שחל ב-30 במרץ). האדמה, כפי שמציין אתר יום הקרקעות העולמי, World Soil Day, היא "המקום שבו מתחיל האוכל". כל הפירות והירקות שלנו גדלים באדמה או על גבי שיחים או עצים שיוצאים מהאדמה, המזון לבעלי החיים שאנו מגדלים גדל באדמה. אפילו הסיבים הטבעיים שאנו מייצרים לבגדים מיוצרים מצמחים הגדלים באדמה או מבעלי חיים שאוכלים צמחים הגדלים באדמה.


יחד עם מים ושמש, האדמה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בחקלאות.

ובכל זאת, חלק מהדברים שאנשים עושים גורמים לקרקע העשירה במינרלים עתירי ערך להצטמצם ולאבד את איכותה.
כשאנחנו זורקים לפח חומרים שמכילים כימיקלים רעילים, כמו ניילון ופלסטיק, הם נקברים באתרי פסולת ונספגים באדמה שבה אנו מגדלים את המזון שלנו. המרכיבים הרעילים נסחפים בגשמים ושטפונות ומתפשטים לשטחים גדולים, וגם מחלחלים למים שאותם אנו שותים, נותנים לבעלי חיים לשתות, משתמשים לשטיפה ולהשקיית צמחים.

דוגמא לנזק שנגרם לאדמה אפשר לראות במקרה של לאב קאנאל (Love Canal), שכונה ליד מפלי הניאגרה בניו יורק. השכונה הוקמה ליד תעלת לאב קאנאל, ובשנות ה-1940, באישור הממשלה, הוסטו אליה מים ממפעל כימיקלים שפעל במפלי הניאגרה שהכילו כימיקלים רעילים. הכימיקלים נספגו באדמה ובמי השתייה וגרמו לאסון זיהום סביבתי מאסיבי שפגע בבריאותם של מאות תושבי השכונה. רבים מהם חלו בסרטן הדם, אסטמה ומחלות כליות, וסבלו מהפלות, לידות תינוקות עם מומים ועוד.


כדי לשמור על האדמה היקרה שלנו, אנחנו צריכים לצמצם את השימוש בניילון ופלסטיקים ולהפסיק לצרוך כלים חד פעמיים (בדיוק כמו שגרטה טונברג אומרת). גם הקניות הרבות שאנחנו עושים תורמים לזיהום האדמה, מכיוון שהצריכה המוגברת גורמת לתעשייה להמשיך לזהם את הסביבה בכימיקלים והתוצרים של התעשייה הם הפסולת שנזרקת ונטמנת באדמה.


ה-5 בדצמבר הוא גם יום הנינג'ה  וגם יום הביטול

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות