יום הבראוניז - 8 בדצמבר

יום הבראוניז הלאומי נחגג ב-8 בדצמבר בכל שנה. הבראוניז (בעברית: חומיות) הם סוג של עוגת שוקולד חתוכה למרובעים, שקרויים על שם צבעם החום. עוגת השוקולד ממנה נחתכים הבראוניז היא נמוכה מאד וסמיכה, וממולאת לעתים קרובות באגוזים (בעיקר אגוזי מלך), פצפוצי שוקולד או חמאת בוטנים.


המולדת של הבראוניז היא ארצות הברית והם נוהגים להגיש אותם עם גלידה או קצפת.
יש אגדה אורבנית שמספרת שהעוגיות הומצאו בטעות על ידי טבח מפוזר ששכח להוסיף לעוגת השוקולד שהכין אבקת אפייה. לסיפור זה אין ראיות. גירסה אחרת מספרת שהעוגיות הומצאו בשנת 1893, במהלך תערוכת קולומביה העולמית של שיקגו במלון פאלמר האוס. אשתו של בעל המלון, ברטה פאלמר, ביקשה מהשף קונדיטור של המלון להכין קינוח מתאים לנשים שהשתתפו בתערוכה שיהיה קטן מספיק כדי להיכנס לקופסאות ארוחת הצהריים או נמוך וקטן שיוכלו לאכול במפית מבלי להתלכלך. התוצאה הייתה הבראוניז של בית פאלמר עם אגוזי מלך מעל וזיגוג משמש. 
היום מלון פאלמר האוס המודרני מגיש את הבראוניז כקינוח לאורחיו שעשוי מאותו מתכון ועד היום זהו אחד מהקינוחים האהובים ביותר במלון. המתכון המקורי של בית פאלמר.
הבראוניז הוזכרו לראשונה בשמם בקטלוג של רשת החנויות סירז בשנת 1897. 
יום הבראוניז



לחומיות יש גירסה בהירה - הזהוביות (הבלונדיז) שלהן יש יום מיוחד ב-22 בינואר.

בשנת 1907 הופיע מתכון חדש של הבראוניז, בספר הבישול של לווני, מאת מריה וויל הווארד שעיבדה את המתכון של בית הספר לבישול של בוסטון ל"בראוניז של בנגור". היא הוסיפה למתכון עוד ביצה ועוד שוקולד ויצרה קינוח עשיר יותר. המתכון שלה נקרא על שם העיירה בנגור שבמדינת מיין שהייתה מקום הולדתה של עקרת הבית שלטענתה המציאה את המתכון המקורי של הבראוניז.
הטענה שלפיה עקרת הבית מבנגור היא שהמציאה את הבראוניז הופרכה ב"המלווה של אוקספורד לאוכל ושתייה באמריקה", ששם נכתב שישנם ספרי בישול משנת 1904 שכללו כבר מתכון לבראוניז זהים לבראוניז של בנגור.
עובדה מגניבה - הבראוני הוא גמד קטן שמופיע בפולקלור הבריטי, שמגיע בלילה הביתה ומבצע את מטלות הבית אם בני הבית השאירו לו קערת חלב או שמנת על האח.
 
איך לחגוג את יום הבראוניז הלאומי?
יש כל כך הרבה מתכונים של בראוניז, שזאת לא בעיה למצוא מתכון להכנת בראוניז בכל רמת הכנה ועם כל מרכיב שמתחשק לכם. הכינו בראוניז קלאסיים או עם מרכיבים משוגעים כמו סוכריות עדשים, שברי בייגלה, במבה או כל מה שבא לכם כדי לנסות ולגוון. תנו לחברים, שכנים או בני משפחה ואל תחסלו הכל לבד.

פרסמו ברשתות החברתיות את הבראוניז שלכם עם ההאשטג #יוםהבראוניז

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות