יום העצמאות של פינלנד - 6 בדצמבר

פינלנד היא מדינה בצפון אירופה, באזור המדינות הנורדיות שכולל גם את איסלנד, דנמרק, שוודיה ונורבגיה. היא גובלת במזרח עם רוסיה, בצפון עם נורבגיה ובצפון מערב עם שוודיה. בדרום מערב המדינה נמצא הים הבלטי.
מימי הביניים ועד תחילת המאה ה-19, פינלנד הייתה חלק משבדיה. בשנת 1809 כבש הצאר הרוסי אלכסנדר הראשון את פינלנד משוודיה וסיפח אותה לקיסרות רוסיה בתור "דוכסות גדולה". 
השלטון הרוסי נמשך עד שרוסיה האימפריאלית עברה את מהפכת אוקטובר של 1917 שהביאה לסיום שלטון הצארים. פינלנד ראתה את ההזדמנות שלה לנהל משא ומתן על עצמאות ריבונית והפרלמנט הפיני הכריז על עצמאותה ב-6 בדצמבר באותה שנה.
שמה של פינלנד בשפת תושביה הוא סואומי (Suomi). השם פינלנד מקורו בשפה השוודית שהייתה השפה הרווחת במדינה מאז הפלישה של שוודיה אליה במאה ה-12. 
האקלים של פינלנד מאופיין בטמפרטורות קרות של האזור הארקטי. הים הבלטי והאגמים הרבים שבה ממתנים מעט את הקור. המדינה מישורית ברובה, עם גבעות קטנות ופני השטח שלה נמוכים. 

בפינלנד חיים כ-5.5 מיליון בני אדם, נכון לפברואר 2021. עיר הבירה של פינלנד היא הלסינקי.
יום העצמאות של פינלנד נחגג ב-6 בדצמבר בכל שנה. זהו יום מאד פטריוטי מכיוון שביום זה מכבדים את עצמאות המדינה שהוכרזה בתאריך זה בשנת 1917, וגם את אירועי מלחמת העולם השנייה שבהם פינלנד כמעט ואיבדה שוב את עצמאותה. 
אזור הנמל של הלסינקי, בירת פינלנד



כיצד חוגגים את יום העצמאות הפיני?
חג העצמאות נחגג לראשונה בשנת 1919. בתחילה היה יום העצמאות אירוע חגיגי עם נאומים פטריוטיים ושירותי כנסייה מיוחדים.
בתקופה האחרונה חגיגת יום העצמאות הפכה לאירוע תוסס יותר ולפינים יש חמש מסורות מיוחדות לחגיגת יום זה:
1. נרות- הפינים מניחים נרות מיוחדים בצבע כחול ולבן, צבעי הדגל, בדרך כלל שניים, ליד החלון. מסורת זו התחילה במאה ה-19 ומספרים שזה מזכיר את התקופה שבה הוצבו שני נרות בחלון כאות לחיילים פינים שהבית יציע להם מחסה ויסתיר אותם מפני הרוסים.
2. קברי מלחמה- פינים רבים מבקרים בבית הקברות ומדליקים נרות כך שהאזור כולו נוצץ יפה. בכל הערים הגדולות והקטנות, קברי מלחמה ואבני זיכרון זוכים לביקור של פקידי העיר ולפעמים מתקיים מצעד נרות של תלמידים או ילדים, המעניקים לקברים כבוד.
3. צפייה בסרט חיילים אלמונים (Tuntematon sotilas) משנת 2017, של הבמאי אקו לוחימס, המתבסס על רומן מאת ואינו לינה, שמתאר את מלחמת העולם השנייה בפינלנד.
4. כחול לבן- צבעי הכחול והלבן של דגל פינלנד מוצגים בגאווה בחלונות ראווה ובמאפיות המייצרות עוגות עם ציפוי כחול ולבן. 
ביום העצמאות אין מנות מיוחדות, אבל לרוב האנשים יש ארוחת ערב מהודרת יותר. רבים אופים עוגיות ג'ינג'ר או טארט שזיפים ותפוחים שהם פינוקי העונה במיוחד לפני חג המולד.
5. צפייה בקבלת הפנים ליום העצמאות הנשיאותי. בשעה 19:00 מתחילה חגיגת יום העצמאות הרשמית בנשף בטירה הנשיאותית בהלסינקי שמשודר בטלוויזיה. זו הסיבה לכך שכל פיני צופה בטלוויזיה ביום העצמאות.

כמה עובדות טריוויה מעניינות על פינלנד
בפינלנד יש 179,888 איים ו-187,888 אגמים.
המילה האנגלית הנפוצה היחידה שנלקחה ישירות מפינית היא 'סאונה'.
יש יותר סאונות ממכוניות בפינלנד.
לעיתים כוללים בטעות את פינלנד כחלק מאזור סקנדינביה. זה לא נכון מכיוון שסקנדינביה היא אזור גאוגרפי שכולל את שוודיה, דנמרק ונורבגיה בלבד. פינלנד שייכת למדינות הנורדיות והמונח הנכון לשטח שכולל את סקנדינביה ופינלנד הוא פנוסקנדיה.
אם אתם רוצים לבקר בפינלנד, החודש הזול ביותר לבקר בה הוא יולי והיקר ביותר הוא ינואר.
צפון פינלנד הוא חלק מחבל ארץ שנקרא לפלנד. 
אם אתם רוצים לצפות בזוהר הצפוני בפינלנד, כדאי לכם להגיע בין ספטמבר למרץ לכפר לואוסטו שנמצא מצפון לחוג הקוטב בפינלנד.
לפלנד
יום העצמאות שמח פינלנד - Hyvää itsenäisyyspäivää!

ה-6 בדצמבר הוא גם יום הכורים וגם יום החוקה של ספרד

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות