חודש הרמדאן

חודש הרמדאן (בערבית: رمضان) הוא חודש בשנה המוסלמית שבו צמים במהלך היום, מעלות השחר, וחוגגים במהלך הלילה, משעת השקיעה. בלילות הרמדאן האווירה היא של חג ופסטיבל. מתקיימות ארוחות משפחתיות גדולות, מבקרים קרובי משפחה וקונים המון מתנות אחד לשני. בימי הרמדאן צמים (אסור לאכול ולשתות) ואסור גם לעשן ולקיים יחסי מין. במהלך חודש הרמדאן לא נערכות חתונות. 

חודש הרמדאן הוא החודש התשיעי בשנה המוסלמית. החודש נמשך במשך 29 או 30 ימים (תלוי במולד הירח בסוף החודש) ולקראת סיומו חל לילת אל-קדר (ליל הגורל), שבו על פי המסורת המוסלמית, התגלה המלאך ג'בריל (גבריאל) למוחמד בפעם הראשונה והוריד אליו את הפסוקים בקוראן המכונים היום: סורת אל-עלק. לילה זה חל באחד מהימים האי זוגיים מה-21 בחודש ועד סופו, ברוב המקומות בלילה ה-27. יש אמונה שלילה זה הוא "טוב יותר מאלף חודשים" ושבלילה זה תמיד יש שמיים נקיים מעננים ומזג אוויר נוח, ושלום זמני שורר בכל העולם. מאמינים גם שמשאלה שמובעת בלילה זה סופה להתגשם ואפשר לבקש מהאל גם סליחות בלילה זה. 
בסוף החודש חל עיד אל-פיטר, החג המוסלמי שחל בשלושת הימים הראשונים של חודש השוואל, החודש העשירי בלוח השנה המוסלמי.

בגלל שלוח השנה המוסלמי תלוי בקבלת עדות בדבר ראיית מולד הירח, אין אפשרות לקבוע בדיוק מתי יחולו חגי האסלאם מראש, ויכולה להיות תזוזה של יום או יומיים בין המועד הצפוי למועד בפועל. במקומות שונים גאוגרפית יכול להתחיל הרמדאן ולהסתיים בהפרש קל של יום או יומיים, לכן קביעת תחילתו וסיומו של חודש הרמדאן תלויה בבית דין אסלאמי שמסתמך על עדויות ראייה של מולד הירח.
כל מוסלמי בוגר (בגיל 11-13) חייב לצום ברמדאן, נשים וגברים כאחד. מי שפטור מהצום הם חולים, קשישים, נוסעים, נשים הרות ונשים במחזור, ואלה חייבים להשלים את ימי הצום שהחסירו במועד מאוחר יותר או לתרום לצדקה אם הם לא יכולים לצום בכלל.
כדי לעמוד בצום של יום הרמדאן, מוסלמים רבים קמים בשעה מוקדמת מאד, לפני הזריחה, כדי לאכול את הסוחור, הארוחה האחרונה לפני תחילת הצום. ישנה מסורת גם של 'מסחראתי', אדם בעל תפקיד מיוחד שעובר ברחובות ומעיר את הישנים לסעודה המפסקת.
לפני שהשמש שוקעת, מתאספת כל המשפחה כדי לאכול את האפטאר, הארוחה שמסיימת את הצום. בארוחה זו נהוג להתחיל באכילת תמר, בעקבות מנהגו של מוחמד שמובא בקוראן.
המוסלמים מתייחסים לחודש הרמדאן כאל חודש של התבוננות פנימית, התקרבות לאל, עבודת המידות, צניעות ואיפוק, כפרה על עוונות, עשיית מעשי חסד והזדהות עם הרעב והקושי שהוא מנת חלקם של עניים ובעלי מצוקה. מקובל להקפיד הקפדה יתרה על דיני האיסלאם שאינם מיוחדים לרמדן כמו תפילה, הימנעות מרכילות, הימום וחטאים מוסריים אחרים.
ברכות לרמדאן
הרמדאן נחשב אצל המוסלמים לחודש של קדושה, אחווה ושמחה והברכות המקובלות הן ברכת رمضان كريم (רמדאן כרים- שפירושו רמדאן נדיב), رمضان مبارك (רמדאן מובראכ - רמדאן מבורך), ו - كل عام وانتم بخير (כל עאם ואנתום בחיר- שפירושו "כל שנה ואתם בטוב"). 
כרטיס ברכה לרמדאן
كل عام وانتم بخير - כל עאם ואנתום בחיר- כל שנה ואתם בטוב

כרטיס ברכה לרמדאן- רמדאן מוברכ
رمضان مبارك - רמדאן מובראכ - רמדאן מבורך 



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות