יום ללא עבודות בית- 7 באפריל

יום ללא עבודות בית נועד לתת לנו הפסקה ממטלות הבית שלא נגמרות אף פעם. יום זה הוא יום לאומי בארה"ב שנוסד על ידי תומאס ורות רוי בעלי האתר wellcat ב-7 אפריל בכל שנה. האמריקאים אוהבים את היום הזה מאד, אז למה לא לאמץ אותו גם אצלנו? בואו נניח לכביסה בשקט, ניתן לכלים לנוח בכיור ונזרוק את רשימת המטלות לפח. שמירה על בית נקי זאת עבודה סיזיפית. ברגע שמסיימים את הכביסה והניקיון, צריך לעשות הכל שוב, ושוב ושוב. זאת הסיבה שנבחר יום בשנה שבו נעזוב את המטלות ונשאיר הכל למחר. 

ההיסטוריה של עבודות הבית

סקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו שלמרות שהפער מצטמצם משמעותית, נשים עדיין עושות את עבודות הבית יותר מ-40% מאשר הגברים. גם בימינו עבודות הבית נתפסות כתפקיד נשי ברובו. 

ההיסטוריה של עבודות הבית ותפיסתן כתפקיד נשי החלה כשבני האדם עברו להתיישבות קבע בתקופה הנאוליתית לפני כ-10,000 שנים. זוהי תחילת תקופת החקלאות שבה אנשים התחילו לצבור רכוש, לביית בעלי חיים ולגדל מזון בכוחות עצמם. בתקופה זו היה צורך בהרבה ידיים עובדות ומצד שני הילודה עלתה והיה צריך שמישהו יטפל בילדים שנותרו בחיים ויגדל אותם. 

מאז תקופת יוון העתיקה ועד המאה ה-19 נשים חלבו פרות בחווה או ארגו בדים. ברוב הבניינים ביוון היה מרכז סודי שבו היה קמין שנשלט על ידי האלה הסטיה, אלת הבית, המשפחה ואש האח במיתולוגיה היוונית, מה שסימל כי מרכז הבית הוא מקומה הטבעי של האישה.

בתקופת המהפכה התעשייתית שהחלה באמצע המאה ה-18, הגברים החלו לעזוב את הבית לעבודה בתשלום והשאירו את הנשים בבית לעשות את עבודות הבית. התפיסה הייתה כי הבית הוא מקום טהור, שליו ובטוח, בניגוד לעולם העבודה הטמא, הלא סימפטי ולא בטוח.

התפיסה שגם נשים יכולות לצאת מהבית ולהשתלב בעולם העבודה החלה במלחמת העולם הראשונה. גברים גויסו למלחמה והתעשיינים קראו לנשים לבוא ולמלא את מקומם במשכורות גבוהות יותר ממשכורת העבודה במשק הבית. בזמן מלחמת העולם השנייה כבר נשים מכל המעמדות נדרשו למלא את מקום הגברים בתעשיות השונות. כשהסתיימה מלחמת העולם ומיליוני גברים שוחררו לשוק האזרחי, הממשלות ניסו לדחוק את הנשים בחזרה למשקי הבית שלהן. החלו להפיץ את מיתוס "עקרת הבית המאושרת" ולטעון שאישה עובדת מזניחה את ילדיה או שהיא מישהי שבעלה אינו יכול לפרנס אותה. בשנות ה-60 וה-70 החל גל של פמיניזם שלחם למען חזרתן של הנשים לשוק העבודה. בשנות ה-1990 כבר נולד "הגבר החדש" שחולק ביחד עם בת זוגו את האחריות ההורי ושותף למטלות הבית. גבר שלא משתתף במטלות נחשב כבר לאדם מיושן ושוביניסט.

החדשנות בטכנולוגיית מכשירי חשמל ביתיים הגבירה את היעילות בה מתבצעת עבודה, אך גם גרמה לסטנדרטים גבוהים יותר של ניקיון. המכשירים החשמליים או המופעלים על ידי גז הם חידוש אמריקאי ייחודי שהחל לצוץ לפני מאה שנה. במהלך תקופה זו הומצאו מכונת הכביסה, המקרר, הקומקום, הברזל ומכונת התפירה כאשר משפחות חיפשו דרכים ליצור יותר זמן פנוי בחייהן. אבל למרות שהמכונות חוסכות לנו זמן רב, עדיין המטלות דורשות מאיתנו השקעה של זמן ומאמץ.

מה היתרונות ביום ללא עבודות בית?

אנחנו עובדים כל כך קשה במהלך היום, וכשיום העבודה בחוץ מסתיים, אנחנו רק רוצים להגיע הביתה, להתיישב על הספה, להניח רגליים על השולחן ולצפות בסדרה האהובה עלינו שנרדמנו באמצע שלה אתמול בלילה. זה בדיוק הרגע שאנחנו מגלים את הכביסה, הכלים בכיור, האבק, השערות של הכלב או החתול והמקרר הריק שזועקים לנו לעזוב את החלום ולבוא לטפל בהם. לכן היום הזה נועד לשחרר אותנו מהמטלות ולתת לנו לקחת פסק זמן וליהנות ממה שאנחנו באמת אוהבים לעשות- להתבטל! נכון שאפשר לעשות את זה בכל יום, אבל בגלל שזה יום מיוחד לכך, אנחנו חופשיים מרגשות אשמה שנוצרים לנו כשהבית מוזנח. עוד יתרון הוא שעבודות הבית הן משעממות ותמיד כיף לקחת הפסקה מהן יום אחד בשנה, בלי להרגיש אשמה.

איך לחגוג את יום ללא עבודות בית?

היום זה היום ליהנות מכל מה שאתם אוהבים בלי לבזבז זמן על מטלות הבית. צפו בטלויזיה, צאו לבלות בחוץ, תקראו ספר, תבלו ברשתות חברתיות, תקדישו זמן לתחביבים וכל מה שבא לכם.


ה-7 באפריל הוא גם יום הבריאות העולמי


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות