יום המלריה העולמי-25 באפריל

יום המלריה העולמי הוא יום מיוחד בשנה שנועד להעלות את המודעות למאמץ העולמי לשלוט במחלת המלריה ובסופו של דבר למגר אותה. התאריך של יום המלריה נקבע ב-25 באפריל בשנת 2001, אך אז הוא נקרא יום המלריה באפריקה, במטרה לשלוט במלריה ולהפחית את התמותה ממנה שם. בשנת 2008 התרחב יום המלריה באפריקה ליום המלריה העולמי.

יום המלריה העולמי נקבע במושב ה-60 של עצרת הבריאות העולמית (אסיפה בחסות ארגון הבריאות העולמי [WHO]), כדי להכיר בכך שהמלריה קיימת בעוד מדינת ברחבי העולם מלבד באפריקה ולהעלות את המודעות לחשיבות המאבק העולמי במחלה.

עובדות מעניינות על מחלת המלריה

המלריה היא מחלה זיהומית שנקראת גם קדחת הביצות. היא נפוצה בעיקר באזורים בעלי אקלים טרופי ובעיקר באפריקה, במרכז אמריקה ובדרומה ובארצות המזרח הרחוק

המלריה פוגעת בעיקר בכדוריות הדם האדומות וגורמת נזק לאיברים חיוניים בגוף כתוצאה מאנמיה וחסימת כלי דם.

מקור שם המחלה הוא בשפה האיטלקית, שבה פירושו הוא "אוויר רע" (mala aria), בשל האמונה שהייתה קיימת בעבר כי אוויר הביצות הרע הוא הגורם לה.

המלריה היא אחד מגורמי המוות העיקריים בעולם! בשנת 2018 מעריכים שחלו במלריה כ-228 מיליון בני אדם ומתוכם מתו כ-405,000 איש, רובם ילדים מתחת לגיל 15 במדינות אפריקה שמדרום למדבר סהרה.

המלריה מופצת על ידי יתוש האנופלס. היא קיימת ביותר מ-100 מדינות ברחבי העולם.

ניתן למנוע את ההדבקה במלריה על ידי התגוננות מפני היתושים וריסוס מקומות הדגירה שלהם. המטרה של ארגון הבריאות העולמי היא להעלות בין השאר את השימוש ברשתות מיטה שטופלו בקוטלי חרקים וריסוס בקוטלי חרקים במקומות מקורים במדינות שפגיעות במיוחד למלריה.

הגורם למלריה הוא יצור חד תאי בשם פלסמודיום, שקיים בבטנו של יתוש האנופלס. יש עוד עשרה מינים של פלסמודיום שפוגעים גם בבעלי חיים אחרים כגון עופות, זוחלים ומכרסמים. 

בשנת 1897 הראה רונלד רוס, רופא בריטיפרזיטולוג ואפידמיולוג, את קיומו של פלסמודיום בבטנו של יתוש. בזכות תגלית זו הוא קיבל את פרס הנובל לפיזיולוגיה ולרפואה בשנת 1902.

התרופות למלריה מבוססות על כינין, חומר שמופק מקליפת עץ הכינין או שמיוצר סינתטית. אבל הטיפול בתרופות אלה הוא לא מספיק, וכדי להילחם בפלסמודיום יש צורך בתרופות נוספות.

בשנת 2015 קיבלה טו יויו, רופאה סינית שמתמחה בפרמקולוגיה ובטיפול תרופתי במלריה, את פרס הנובל לפיזיולוגיה ולרפואה על גילוי החומר ארטימיסינין, שמשמש כתרופה למלריה.

התסמינים של מחלת המלריה כוללים חום גבוה, רעד, כאבי פרקים, כאב ראש עז, הקאות שמכילות דם, הזעה מרובה, צמרמורת, שלשול, כאבי בטן, דקירות בעור, היפוגליקמיה והרגשה כללית לא טובה. הסיבוכים של המלריה כוללים תרדמת וכאשר היא לא מטופלת, היא מסתיימת במוות בכ-20% מהמקרים.

גם ישראל סבלה ממלריה. המגפה שהפילה חללים רבים אוזכרה כבר בתנ"ך בספר ויקרא. כשהגיעו העולים הראשונים לישראל כדי להקים אותה הם נתקלו בארץ מלאה בביצות שבהן נפוצו יתושי האנופלס. כשהבריטים הגיעו לישראל במלחמת העולם הראשונה, הצבא הבריטי איבד חיילים רבים למלריה. כדי להילחם במלריה הביאו נדבנים שונים פרו ציונים לארץ את עצי האקליפטוס שייבשו את הביצות וחיטאו את הקרקע והאוויר. האקליפטוס משמש כאמצעי נגד המלריה גם בקליפורניה, דרום אפריקה, ספרד, טורקיה ואיטליה. מחלת המלריה הודברה סופית במדינת ישראל בשנת 1962.

יום המלריה העולמי


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות