יום השום הבינלאומי - 19 באפריל

יום השום נחגג בכל שנה ב-19 באפריל, לכבוד הפקעת הנפלאה שלו. אפשר להיות מעריצים נלהבים של השום, ומצד שני אפשר גם לא לסבול אותו ולהגיד שהוא מסריח. השום משמש כצמח תבלין והחלק שמשתמשים בו הוא השיניים שבפקעת שלו שניתנות למאכל (נאות או מבושלות). לשום יש גם סגולות רפואיות רבות וגם מייחסים לו סגולות רוחניות כמו הגנה מפני רוחות רעות ומזל רע.

מקור השום הוא לפני יותר מ-5,000 שנים במצרים העתיקה ואצל תושבי עמק האינדוס. לאחר מכן גילו אותו גם בסין והודו העתיקות ואחר כך באירופה. רק בסוף המאה ה -19 השום הוכר על ידי שפים קולינריים. לפני כן היו משתמשים בו במינונים קטנים ברטבים מכיוון שהוא נחשב למאכל של איכרים עניים, כי טכנית הוא רק שורש שהוצא מן האדמה.

יש מעל 300 סוגים שונים של שום והשום שאנחנו מכירים ואוכלים הוא שום הגינה.

הערכים התזונתיים של השום

השום עשיר בתרכובת אליצין שנותנת לו את הריח והחריפות שלו. לאליצין מייחסים יכולת ריפוי נגד מחלות רבות ביניהן טרשת עורקים, זיהומים חיידקיים, וגם יכולת המסת שומנים וכחומר נוגד חימצון. חוץ מאליצין יש בשום גם מינרלים חיוניים לגוף כמו גופרית, זרחן ופלואור וגם ויטמינים כמו קרוטן (פרו ויטמין A), ויטמין B1 וויטמין B3 ועוד.

כל העושר הזה הופך את השום לתרופה מן הטבע. הוא טוב נגד הצטננות וזיהומים וגם מפחית את לחץ הדם והכולסטרול. אפילו המדע המודרני מייחס לשום תכונות אנטיביוטיות.

למרות כל היתרונות האלה, צריך להיזהר באכילה מופרזת של השום. יש אנשים שאלרגיים לשום. צריכת תוספי שום עלולה להגביר את הסיכון לדימום והם גם עלולים לפגוע באפקטיביות של תרופות מסוימות וליצור אינטראקציות עם תרופות אחרות.

השום בתרבות

בהרבה תרבויות מאמינים שהשום מגן מפני עין הרע. בגלל הריח העז של השום כנראה, ייחסו לו כוחות עצומים: באירופה של ימי הביניים והרנסנס האמינו שהוא מרחיק ערפדים, מכשפות, אנשי זאב, שדים וכל הרעות החולות שאפשר היה להיתקל בהם. עד היום יש אנשים שתולים פקעות של שום על הדלת כדי לגרש את המזל הרע ולהביא מזל טוב.

ישנה אגדת פולקלור שמספרת שהשום צמח מטביעת רגלו השמאלית של השטן כשעזב את גן עדן. ביוון היו המיילדות מרחיקות מהתינוקות הנולדים רוחות רעות בעזרת הנחת שום בעריסות שלהם והחיילים הרומאים היו אוכלים שום כדי להתמלא באומץ.

בחלומות השום מסמל מזל טוב ואם בחלום אוכלים את השום, יכול להיות שזה מעיד על סודות נסתרים.

יש מקומות שבהם במהלך כל השנה מתקיימים פסטיבלים שמוקדשים לשום כמו בקנדה, טורקיה, אוסטרליה, איטליה, בריטניה, ארצות הברית ועוד.

בירת השום של העולם

העיירה גילרוי שבקליפורניה נחשבת לבירת השום בעולם. אם אתם אוהבים מאד שום ורוצים לטעום כל מה שאפשר להכין איתו, לשם אתם צריכים להגיע. פסטיבל השום של העיירה אירח למעלה משלושה מיליון מבקרים בשלושים השנים שהוא מתקיים. הפסטיבל מציע משחקים, מלאכת יד, תחרויות ופעילויות שונות אחרות, הכול סביב נושא השום. הם אפילו מגישים שם גלידת שום! גם מחוץ לעונה, יש הרבה מה לעשות, כולל קניות של מתנות הקשורות לשום. 

איך לחגוג את יום השום?

יש אנשים שבכל יום מוסיפים שום לכל דבר שהם מבשלים. יש אנשים שאוהבים לאכול את השום חי וטרי. אם אתם רוצים להצטרף לחגיגות יום השום, אל תשכחו להוסיף אותו לרוטב או התבשיל שאתם מכינים, לסלטים (מומלץ לקצוץ אותו), לסנדוויצ'ים ועוד. קחו בחשבון שאחרי שתאכלו שום אנשים קצת יתרחקו ממכם בגלל הריח מהפה...

אם אתם מצוננים או סובלים מדלקת, הוסיפו לתפריט שלכם שום טרי, זה אמור לעזור.

 צלמו את המאכלים שאתם מכינים והעלו לרשתות החברתיות עם ההאשטג #NationalGarlicDay.



ה-19 באפריל הוא גם יום תליית הכביסה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות