יום האתאיסטים - 1 באפריל

יום האתאיסטים הלאומי נוצר אחרי סיפור בדוי שהתחיל להסתובב באינטרנט בשנת 2003. הסיפור הוא על אתאיסט אחד שטען שיש כל כך הרבה חגים דתיים, אבל לאתאיסטים אין חג משלהם. אז באמצעות האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות הוא תבע את ממשלת ארה"ב. האתאיסט הנחמד השמיע את טענותיו בבית המשפט והשופט הקשיב וענה שיש כבר חג לאתאיסטים, והוא ב-1 באפריל - יום השוטים. השופט אמר שזה תאריך החג בגלל פסוק מהתנ"ך, תהילים פרק י"ד פסוק 1, בו נכתב: "השוטה אומר בליבו 'אין אלוהים'". (בעברית המילה שבפסוק היא "נבל" ובאנגלית "fool") למרות שזה היה סיפור מומצא, הוא התפשט באופן נרחב באינטרנט. בעוד שחלק מהאנשים משתמשים בחג זה כדי להיות ביקורתיים כלפי אתאיסטים, אתאיסטים רבים החליטו לאמץ את החג כשל עצמם.

מהו אתאיזם? אתאיסטים מאמינים שאין אלוהויות, ואילו אלה שהם תאיסטים מאמינים שקיימת אלוהות כלשהי. תוספת האות "א" לשם, משמעותה "בלי". אין אידיאולוגיה קבועה באתאיזם - אתאיסטים עשויים להיות הומניסטים, רציונליסטים, אוניברסליסטים, פוסט-מודרניסטים, חילונים וכו'.

לעומת האתאיסטים, יש אנשים שיודעים שהם לא יודעים אם קיים אלוהים או לא, ולכן מסרבים להאמין בקיומו או באי קיומו והם נקראים אגנוסטיים.

לפילוסופים ולכותבים יוונים ורומאים כמו אפיקורוס, דמוקריטוס ולוקרטיוס הייתה השפעה על מה שיהפוך לאתאיזם. המונח הופיע רק במאה השש עשרה, תקופה בה מחשבה חופשית וספקנות החלו להשתרש. חלקם שחיו בעידן הנאורות היו הראשונים שהזדהו כאתאיסטים. עליונות התבונה האנושית הייתה היבט של המהפכה הצרפתית, ובאותה תקופה נעשה שימוש ראשון בפוליטיקה באתאיזם. המדע החל גם הוא לערער את האמונה בדת במהלך החצי השני של המאה התשע עשרה.

ישנן סיבות והסברים רבים מדוע אנשים הם אתאיסטים:

יש כאלה שרואים בדת דבר רע. לדעתם אנשים שמאמינים בכוח עליון אינם חושבים בצורה רציונאלית ואינם סומכים על עצמם. רבים מאמינים שדת מפלגת בין אנשים וגורמת לדברים גרועים כמו מלחמה. הם רואים את המבנה האנטי-דמוקרטי של רוב הדתות כבלתי תואם לזכויות האדם, ומתנגדים לאופן שבו מתייחסות קבוצות דתיות רבות לנשים ולהט"בים. הם עשויים גם להאמין שהדת מעכבת את המחקר המדעי.

אתאיסטים רבים מרגישים שהם יכולים לחיות לפי קודים מוסריים ללא עזרת אל. לעתים קרובות הם חיים על פי אותו קוד מוסרי כמו אלו הדתיים, אך מגיעים אליו ללא אלוהים, ומאמינים שהוא מיותר.

הם עשויים להאמין שמדע יכול להסביר טוב יותר את הקיום מכפי שאלוהים יכול. אתאיסטים רואים באבולוציה כהסבר על צורות החיים ועל כדור הארץ, מה שהופך את האל למיותר.

הם עשויים להאמין שהאמונה בדת מבוססת על רגשות, והיא גורמת לאנשים להיות מסוגלים להתמודד עם פחדים שיש להם, או שלהיפך, האמונה גורמת לפחד מפני עונש לאדם שלא מאמין או מבצע חטאים.

הם רואים מחסור בראיות אמפיריות שתומכות בכל דת או שאלוהים קיים. הם רואים את הטיעונים לקיומו של אלוהים כלא משכנעים.

הם עוקבים אחר "בעיית הרע", השואלת כיצד הרע יכול להתקיים כאשר קיים אל אוהב, יודע ורב עוצמה.

הם עוקבים אחר "הטיעון לגילויים לא עקביים", האומר שעם קיומן של כל כך הרבה מערכות אמונות סותרות אין זה סביר שאלוהים קיים.

הם רואים חוסר עקביות בין קיום האל לבין עולם בו רבים כל כך לא מאמינים בקיומו. זה נקרא "טענה מאי אמונה".

הם נולדים בחברה לא דתית או חיים בה. סין הקומוניסטית היא דוגמה אחת למקום כזה. אחרים עשויים להיוולד בדת אך מאבדים את אמונתם לאורך זמן.

קשה להעריך כמה אתאיסטים יש בעולם. סקר שנערך בשנת 2015 טען כי כ -11% מאוכלוסיית העולם הם אתאיסטים, ובסקר משנת 2012 נטען כי המספר עומד על 13%. שני הסקרים היו של חברת WIN / Gallup International. סקר של BBC משנת 2004 העמיד את המספר על 8%. באירופה ובאסיה יש את המספר הגדול ביותר של אתאיסטים. בשנת 2015, 61% מאזרחי סין הזדהו כאתאיסטים.

בישראל, בגלל הפילוג הדתי, קשה עוד יותר לאמוד את מספר האתאיסטים. מחקר משנת 2004 שהזמין ה-BBC מצא כי 15% מהישראלים לא מאמינים באלוהים. סקר משנת 2009 של מכון גוטמן וקרן אבי חי מצא כי 20% מבני הלאום היהודי בישראל אינם מאמינים באלוהים.

איך לחגוג את יום האתאיסט?

אין למעשה דרך מוגדרת לחגוג את יום האתאיסט, אם כי רבים משתמשים באירוע כדי להראות את חוסר אמונתם, ו/ או ליזום דיון תיאולוגי. מכיוון שאתאיזם הוא עדיין נושא שנוי במחלוקת במקומות מסוימים, זו הזדמנות להגביר את המודעות לנושא. לוויכוחים על דת יש מוניטין גרוע בנטייתם לצאת משליטה ולהפוך לריבים קולניים די בקלות, אבל הגיע הזמן שנשנה את זה.

דת היא נושא מרתק, מלא היסטוריה וחוכמה עתיקה, כך שאם אתם אתאיסטים, תוכלו לקחת קצת זמן היום כדי לנהל שיחה מעמיקה עם חבר או בן משפחה דתי כדי לברר במה בדיוק הם מאמינים ולמה. מה שיש להם לומר מובטח שיספק לכם הרבה חומר למחשבה. 

לאנשים שמחליטים לעזוב את הדת מאחור, יש לעתים קרובות סיבות רבות לקבלת ההחלטה. אין צורך באף אחד מהצדדים לנסות לשכנע את האחר, מכיוון שככל הנראה זה לא יעבוד. ובכל זאת, לדיון בין מאמין ללא מאמין יש פוטנציאל להיות עמוק ואינפורמטיבי שיניע את כל המשתתפים בו להעלות רעיונות ומחשבות שאולי לא היו לפני כן, והרחבת תפיסת העולם מעולם לא פגעה באיש!

מאת ארגון האתאיסטים הישראלי - הדף הרשמי של הארגון, CC BY-SA 3.0, קישור

ה-1 באפריל הוא גם יום השוטים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות